Flytande ångest

Imorgon tänkte jag ge mig på en av mina större "förbjudna" livsmedel. Flytande kalorier. Ja ni läste rätt... de kalorierna som är så omtalade i media. De som är "onödiga, de som gör en tjock". Det är så tragiskt när det skrivs om enskilda livsmedel. Precis som att flytande föda är boven bakom all fetma i hela världen. Det som gör folk tjocka är för mycket kalorier in, och för lite ut under en lång period. THAT'S IT. Det går inte till på något annat vis. Man kan lika bra bli tjock av lättyoghurt eller fullkornsbröd. Men det fattar inte alla såkallade hälsoexperter.

Sen att många (bl.a jag) tar åt sig av allt som skrivs i media är kanske inte deras fel. Man måste på något sätt lära sig att ignorera sådant skitsnack. Men som ätstörd är det OTROLIGT svårt. Även ifall man kanske skrattar åt det för stunden så gnager det ändå i huvudet.

Så imorgon till frukosten ska jag dricka ett glas juice. Det låter himla töntigt och enkelt i en frisk persons öron, men det är svårt att tillåta sig något som varit förbjudet en längre tid (för mig ca 6 år). Det är inte bara att "göra det". Det krävs vilja och mod. Jag tycker om juice. Och att kunna dricka det ibland är något jag vill.

Vad tycker ni om juice? Har ni också haft (eller har) svårt för att dricka "flytande kalorier"? ( Haha, kanske inte direkt enklare för mig att utföra detta när nästan ingen av er dricker det, men what the fuck ;) )



+ Bild

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag dricker aldrig juice, men inte pga kaloriintaget utan för att det är dåligt för tänderna. Drack massa juice innan men fick förbud av tandläkaren. Haha!



Jag tror du absolut kommer klara av att dricka juice i morgon, du är ju grym tjejen.

2009-02-01 @ 21:27:26
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: Sanne

Jag dricker heller aldrig juice, eller mjölk eller något annat än vatten om jag absolut inte måste. Senast var en halv kopp varm choklad på julaftonsmorgonen, men innan det.. det kommer jag inte ihåg!

Sköt om dig! /S

2009-02-01 @ 21:34:41
URL: http://sanneo.blogg.se/
Postat av: Paulina

Jag har jätte svårt för att dricka sådant.

Som Juice, havremjölk mm, allt som inte är vatten eller te. Dricker dessvidare bara vatten.

2009-02-01 @ 21:48:41
URL: http://imthestar.webblogg.se/
Postat av: Matilda

Jag älskar juice och kan lätt dricka 1 liter om dagen om inte två, äpplejuice är bäst tycker jag, älskar nypressad söt apelsinjuice och det häller jag i mig utomlands, men min mage gillar inte det så mycket, fast den sväller av i princip allt så jag bryr mig oftast inte. Ett glas juice klarar du tjejen, det är ju fullt med vitaminer som passar perfekt i dessa mörka kalla tider!

2009-02-01 @ 22:20:15
URL: http://tiiilla.blogg.se/
Postat av: Fredrika

Jag älskar juice! Äppeljuice gillar jag inte, men apelsinjuice är himmelskt gott.

Jag har också svårt att dricka det :S Men jag brukar ibland ta mod till mig och dricka ett glas per dag!

Jag får inte riktigt lika mycket ångest av drycker som av riktig föda :)

2009-02-01 @ 22:25:22
Postat av: Kate

Förstår precis vad du menar, tycker också att det känns svårt samt onödigt.

Men jag drack varm choklad för några dagar sedan - och det var absolut värt det.

Lycka till<3!

2009-02-01 @ 22:34:09
URL: http://locomosquito.blogg.se/
Postat av: Freja

jag hade extremt svårt för det förut, men nu har jag faktiskt lärt mig. det går SÅÅ mycket enklare när man är tillsammans med kompisar som t.ex undrar varför man tar vatten istället för läsk / annan dricka som om man är konstig. Idag lyckades jag dricka en hel mugg cola 8vanlig, INTE light) på bion, någonting som jag är jävligt stolt över. Brukar också, nu för tiden, drick ett litet glas juice, men har fortfarande svårt att fylla hela glaset!

Lycka till! :D

2009-02-01 @ 22:40:18
Postat av: Paris

Jag har jääätte jätte svårt för "flytande kalorier". Och om jag får i min flytande kalorier så äter jag ingen mat... kan inte göra båda och. Så jag måste säga att du är jättestark om du klarar av det!

2009-02-01 @ 22:49:29
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: stars in heaven

Jag har haft jätte svårt med flytande kalorier. Och har väl egentligen fortfarande svårt för det. (jag får för mig att det bara innehåller massa socker) Men jag dricker juice någon gång ibland. Och utav dom gångerna har jag inte gått upp något eller fått hål i tänderna :)



Så jag tycker absolut att du ska dricka juice till frukost imorgon!

När du drack juice, vilken juice tyckte du bäst om då?



Jag tyckte som liten bäst om äppeljuice, men som vuxen föredrar jag apelsin :)



Kram

2009-02-01 @ 23:36:52
URL: http://tisasdagbok.blogg.se/
Postat av: Maria

För mig är det faktiskt tvärtom. Jag har mkt lättare för flytande än fasta kalorier om man säger så :P Fast det varierar ganska mycket. Jag menar jag dricker inte precis vad som helst bara för att det är flytande, tex läsk osv.

2009-02-02 @ 00:28:19
Postat av: Sabina

Du kommer att klara det! Det är bara dricka, alla människor dricker olika drycker, det är så otroligt fel och stört att de flesta ätstörda aldrig vågar dricka något annat än vatten eller te.. Jag själv har druckit vatten konstant i drygt ett års tid nu, men förra veckan så bestämde jag mig för att börja dricka mjölk till lunch och middag. Jag trodde att det skulle vara jättejobbigt, men det var verkligen inte det minsta jobbigt! Nu har jag gjort det i en vecka och det känns som jag aldrig har gjort annat. Det är ju som sagt bara dricka och det är helt normalt att dricka drycker! Det är ju ingenting man kan gå upp i vikt av i längden. Jag lovar att din kropp kommer att göra glädjeskutt av det extra c-vitamin intaget ;)

2009-02-02 @ 07:01:57
URL: http://sabinii.devote.se
Postat av: Linda

Inte för att jag tror att det hjälper dig nåt men jag dricker ett glas apelsinjuice till frukosten varje morgon och ofta ytterligare ett glas juice på eftermiddagen. Jättegott!!

2009-02-02 @ 08:05:31
Postat av: Cattis

Jag förstår hur du menar..känner igen mig i det där! Men jag försöker t.ex. dricka ett glas mjölk då och då. Juice dricker jag rätt sällan..är nog för att jag föredrar färsk frukt framför det tror jag..men ja, jucie skulle nog vara en bra utmaning!:)Det är ju både gott & fullproppat med massa vitaminer!:) Det där fixar du, det vet jag!:)

Massa kramar till dig gumman!<3

2009-02-02 @ 08:14:47
URL: http://kaktuuus.blogg.se/
Postat av: hanna

klart att det är få av dina läsare som dricker juice, det är ju många som har problem med maten.

Jag har lärt mig dricka juice och jag tycker att det är bra då slipper du bli så otroligt mätt och magen svullnar inte så mycket.

Jag dricker det på morgonen och borstar tänderna efter, då är det ingen fara för tänderna:) Lycka till!

2009-02-02 @ 08:21:21
URL: http://halshammar.se
Postat av: Malin

Ja, det är svårt för mig med ;/.. även vatten kan vara svårt för mig:S :(

2009-02-02 @ 09:06:40
Postat av: J

Herre gud... jag blir helt chockerad... det är ju verkligen MÄNGDER av ätstörda människor som är inne på denna blogg och svarar på denna typ av frågor... det kan ju OMÖJLIGT få dig att må bättre? Det ser ganska galet ut att komma in på en blogg, och förvänta sig friska kommentarer på ett inlägg som detta - och vad ser man? Mängder med sjuka kommentarer (förstå ordet "sjuka" rätt).



JAG dricker juice, så ofta det finns hemma i kylskåpet. Till frukost, lunch och middag. Alltid! Antingen juice eller mjölk. Båda delarna innehåller MASSOR AV NYTTIGHETER. Stå på dig och ta inte åt dig av alla sjuka kommentarer.

2009-02-02 @ 09:14:23
Postat av: erica

Men vanlig juice utan några som helsta tillsatser? Dvs, PRESSAD FRUKT. Det kan du väl dricka? Det är ju som att äta mkt frukt, vilket bara är väldigt nyttigt?

2009-02-02 @ 09:43:14
Postat av: Emma

Jag har anorexi, eller uns, eller whatever. Jag har haft bmi kring och under 15 under flera år och druckit flytande kalorier. De är inget problem (och jag läser inte nyheter kring banting och vad som är förbjudet och icke m.m, de borde du sluta med att göra!)



kram

2009-02-02 @ 09:43:49
Postat av: Cornelia

erica: Juice är utan tillsatser. Annars får det inte kallas juice.

Absolut, säkert nyttigt. Men det är något med flytande kalorier som jag skrivit i inlägget. Som ätstörd förbjuder man många livsmedel. Jag har till och med förbjudit bananer och vindruvor någon gång!!

2009-02-02 @ 10:04:23
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Anna

Nej, jag dricker inte juice eftersom att jag har frätskador på mina tänder.



Håller inte med dig om din kalori teori. Personer med lägre fasteinsulin är smalare än personer med högt. Det handlar inte BARA om kalorier utan även om att alla personer har lite olika metabolism. En del kan äta hur mycket som hellst (min bror är ett toppen exempel) men är fortsatt smal som en pinne trots att han mest sitter framför tv/dator, min kompis däremot äter nyttigt och helt klart mindre portioner än honom och tränar men är ändå rund. Att säga att allt som betyder något är kalorier in/kalorier ut får dig att framstå som väldigt okänslig mot överviktiga personer. "De är dumma, äter mer än de gör av med" Det är inte så enkelt.



Synd att juicen var slut! Men jag tror helt klart att du kommer klara av att dricka den nästa gång du utmanar dig! :)

2009-02-02 @ 12:11:21
Postat av: Cornelia

Anna: Sen har ju alla olika kaloribehov, och det skrev jag inte om, eftersom det är rätt självklart att t.ex ett spädbarn inte ska ha samma mängd mat som en tonåring som förmodligen sportar mycket och går skolan, växer osv osv.



Och att min "teori" skulle få överviktiga att verka dumma? Va? Ganska långsökt. Jag har verkligen ingenting emot tjocka människor och försöker absolut inte gå någon att verka dum.



Tack ska du ha :) Det tror jag också. Kram!

2009-02-02 @ 12:26:06
URL: http://annacornelia.se
Postat av: hanna

jag dricker juice var dag till frukost :) älskar brämhults ananasjucie!! den borde du prova!! :D

2009-02-02 @ 15:57:44
URL: http://moshni.wordpress.com
Postat av: Anna

Gud va jag känner igen mig i det. Har också himla svårt för juice, mjölk etc. Vin kan jag dricka för då känner jag att de va "värt" det men annat flytande som läsk känns så onödigt. Vet att juice är bra så borde verkligen försöka dricka mer av det!

2009-02-02 @ 17:35:36
URL: http://thernan.blogg.se/
Postat av: josefin

jag var superrädd för det innan och hade jättesvårt att dricka "flytande kcal", ibland kan det kännas kämpigt, men man blir inte tjock av 1 glas juice per dag eller så. Nu dricker jag det varje dag, såsom mjölk, juice, läsk, saft, allt såntdär. Det ingår i kosten tycker jag, likasom att man ska äta kött eller fisk, tycker jag man ska dricka mjölk och juice t.ex. Jag är nästan rädd att det går överstyr ibland, för jag älskar juice. Men inte har jag blivit tjock - så du behöver nog inte vara orolig, för jag kan få i mig utan vidare 1 liter juice per dag eller mjölk!

2009-02-03 @ 01:08:12
URL: http://stendahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0