Dagens lunch - hemlagad tomatsoppa

Detta bara m å s t e ni testa. Helt gudomligt gott! Blev riktigt positivt överraskad att det smakade så mycket och så gott. Den fick en fin färg, var väldigt krämig och superenkel att göra! Jag exprementerade lite med ett recept jag hittade på Tasteline. Hade nämligen inte alla ingredienser hemma, men det brukar går bra att byta ut mot liknande produkter.



Tomatsoppa med linser och potatis

4 portioner

1 gul lök
 2 vitlöksklyftor
 400 gram sötpotatis (jag använde vanlig potatis)
1 msk olja
½ röd chili (jag uteslöt helt)
500 gram krossade tomater (jag använder passerade tomater, typ samma sak)
½ tsk salt
½ dl röda linser
4 dl kokosmjölk (jag använde vanlig mellanmjölk)
2 grönsaksbuljongtärningar
3 dl vatten
basilika (jag tog persilja)

Tillagning
1. Hacka lök och vitlök. Skala och skär potatisar i bitar. Fräs lök och vitlök i olja tills de mjukar. Finhacka urkärnad chili och tillsätt den.
2. Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka 15 minuter.
3. Mixa soppan slät, smaka av med lite mera salt och späd soppan med vatten om det behövs.

Gott gott gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0