Julångest?

Snön vräkte ner för en stund sen, och nu ligger det återigen ett lager snö där ute. Ganska mysigt sålänge jag slipper gå ut. Hann i alla fall ta en skön promenad i förmiddags i vintersolen. Tyvärr blev inte promenaden speciellt trevlig eftersom min mage gjorde sig påmind igen. Det gjorde så ont att jag funderade på att lägga mig ner på gatan och vrida mig av smärta. Ja, så jävla ont gör det ibland. Nu var det ett tag sen det gjorde såhär ont, men ändå. Jag ger snart upp denna processen med magen alltså. Även ifall jag verkligen försöker tänka på att äta "snäll mat", långsamt, dricka ordentligt osv osv så gör den ont. Jävla skit rent ut sagt...

Ska gå till apoteket imorgon och kolla efter något som heter Minifom. Fick tipset om det av en läsare. Tydligen något som lindrar bubblig och känslig mage. Hoppas det funkar! Mitt liv skulle få en jäkla vändning i positiv riktning isåfall.

Brukar gå in på Aftonbladet och Expressen för att läsa nyheter. Är väldigt intresserad av vad som händer i världen och vill gärna hänga med. Har börjat märka att tipsen för "hur man håller sig smal i jul" osv har börjat poppa upp lite här och var. Det stör mig nått otroligt. Så fort det är en högtid så ska vi begränsa oss och välja bort en massa mat. Varför inte istället unna sig det man tycker är gott? Det är faktiskt inte så många högtider i Sverige och jag tror verkligen inte att det hänt någon att de drabbades av fetma över julen. Ett kilo hit eller ett kilo dit... det märks ändå inte, och när julen är över går man ju tillbaka till sina vanliga matvanor. Jag tror att hetsen att undvika mat gör att vi mår väldigt dåligt... både psykiskt och fysisikt.

Jag ska unna mig massa gott under julen. Det gör jag varje år, även ifall jag har en ätstörning. Såklart att ångesten är med mig även på julafton, men jag kan koppla bort det litegrann. Till och med när jag var som värst i min anorexi så åt jag godis, gröt, julmat, kakor och julmust (även ifall jag inte ens gillar läsk, aldrig gjort). Hur ser ni på julen? Får ni panik redan nu och planerar hur ni ska "komma undan maten" eller ska ni också försöka leva livet och äta gott åtminstone på julafton?

Långt inlägg. Sorry! Ska gå och se om det snöar fortfarande... puss & kram!



Julgodis

Kommentarer
Postat av: KRYCKAN

Jag bestämmer mig för att äta all julmat på julafton så det blir under en dag. Och så äter jag som en häst, julmaten är ju sååå god!

2008-11-24 @ 18:10:19
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: Paula

Ja jag håller med! Jag är så jävla trött på allt jävla skitsnack om dieter hit och dieter dit..vilken dietist som är bäst osv.. ALLT ÄR BARA EN JÄVLA TÄVLING vem som kan typ...hålla vikten längst! Så jävla patetiskt är det! Kroppen förändras med åren. Det gör den för att den ska överleva. Vår kropp är fantastisk...Jag blir så trööött på alla dieter!!AHH jag blir så arg så jag skulle kunna stampa på en spik!! fan när man är hungirg ska man äta när man är töstig ska man dricka. GOD DAME IT! Man ska äta för att måbra. Blodsockret ska måbra. Kroppen och själen i ett. " Den egna människans liv" haha, förlåt om jag drog över lite nu, men jag läser en så jävla bra bok!!! "ÄT ALLT!- hellre nästan rätt än exakt fel." Den är såbra så jag har med mig den överallt! till och med på jobbet!! :O



Du är en fin människa Cornelia. Jag kämpar med Dig. Ingen är värd denna sjukdom. Du ger mig intrycket av att vara en störtskön tjej!



Jag fick en "friskhetsinblick" idag...har Du fått det någongång? Du vet när man faktiskt äter bara av rent välbefinnande som människa? Det är en känsla som dyker upp lite då och då för mig. FYFAN vad härlig känsla det är! åhåhåhå livet :')



Ta hand om Dig! Kramar



Puss!

2008-11-24 @ 18:14:59
Postat av: Piff

"... jag tror verkligen inte att det hänt någon att de drabbades av fetma över julen".



Hihi. Roligt och sant.

2008-11-24 @ 18:19:16
Postat av: Frida Drejå

Guv vad jag känner igen det där. Jag kämpar precis som du emot anorexian, och jag blir peppad av att läsa din blogg och gör det lättare att kämpa på.



Jag håller med vart man än kollar så är det bantingstips, även om jag försöker undvika det så går det inte dom finns överallt. Hur man går ner fortast och lättast osv. Är det inte inför jul så är det inför sommaren. Visst lider många svenskar av övervikt men det behöver inte gå till överdrifft.



Jag brukar ligga och tänka på hur jag ska undvika all mat på julen men sen ändra jag mig, jag vill leva precis som alla andra och unna mig lussekatter och pepparkakor innan jul och på julen frossa mat osv. försöka släppa lite på ångersten för det är bara jul en gång om året.



Lycka till !

2008-11-24 @ 18:28:22
URL: http://www.flicka9i.devote.se/
Postat av: Sara

hum, jag har not inte tänkt så mkt på det ,

men det ar nog mycket med at göra att det finns ästan inget jag tycker om på julbordet.

jag gillar inte julmat (A)

2008-11-24 @ 18:29:24
URL: http://saarrraa.blogg.se/
Postat av: Linnea

Cornelia, jag blir så peppad av din blogg i vissa inlägg! Du skriver att du åt godis, julmat och sånt på julen även när du var som sjukast. Själv har jag börjat fundera på vad jag får äta och inte redan nu. Men samtidigt tänker jag att äsch, jag borde kunna gå emot anorexin på julafton och bara njuta. När jag läste ditt inlägg tänkte jag till och har nu bestämt mig att jag ska gå emot anorexin på julen. Tack Cornelia, du peppar verkligen andra att kämpa! :) Det känns som att vi kämpar tillsammans på något sätt.

Kram

2008-11-24 @ 18:34:23
Postat av: Camilla

Du skall bara veta hur rätt du har!

Så galet rätt!!

Peppisarna och lussekatterna ska inte komma undan från mig, inte i år, no way!! :)

2008-11-24 @ 18:36:26
URL: http://camillanowak.blogg.se/
Postat av: sanna

Du verkar så jäkla underbar Cornelia, vet du det?



Känner igen mig i det med magen. Då jag hade det, gjorde verkligen sjukt ont! Speciellt varje gång jag åt, började den krångla värre. Ibland la jag mig ner och bara grät grät grät! En natt gjorde den så ont att jag trodde jag skulle dö, heh. Men nu har min mage blivit mycket bättre av: Koppla av/meditera. När det är som värst: Läs en bok med en varm kudde på magen. Vatten med citron, även provita. Jag minskade på allting som jag trodde kunde påverka negativt (tex hårda knäckebröd, yoghurt etc). Jag masserade magen varje morgon även, haha inte för jag vet om det hjälper .. men i mitt fall så fick magen en bra start. Och nu är min mage mycket bättre. Hoppas det också fixar sig för dig, jag vet hur det kan smärta. :) Kram!

2008-11-24 @ 19:07:46
URL: http://svartsvala.blogg.se/
Postat av: Louise

jag längtar något så galet till julen. så MYS! :) självklart börjar min hjärna planera hur jag ska äta, vad jag ska undvika på julbordet osv, men jag ska förtränga dom tankarna. På julen njuter vi! :) och hur fan skulle man kunna gå upp 5kg av en lussebulle extra som väger typ 50gram liksom!?



duktig du är med smöret på mackorna. Det är verkligen så sjukt mycket vanor/tankar man haft som ätstörd som man måste vänja sig av med.. och vettu, idag åt jag tomtegröt ;) och det var såååå gott :) Nu kämpar vi på! appropå din mage, kan du inte vara laktos-känslig? eller äter för mycket torkad frukt kanske? kramaromdig

2008-11-24 @ 19:33:16
URL: http://myworld2.bloggspace.se
Postat av: Umma

Jag skulle nog inte råda dig till Miniform (angående dina magproblem alltså). Efter X antal år med ätstörningar och minst sagt strulande mage (smärtor, gas, hård avföring, lös avföring, typ tarmvred, U NAME IT!) har jag testat det mesta. Efter det jag läst så liknar dina problem mina väldigt och det enda som hjälpt mig riktigt är en tablett som heter "Omeprazol", finns med olika namnsammansättningar med just Omeprazol som huvudnamn. Sök på Omperazol på www.fass.se och läs lite vetja. Och då har jag testat många olika kurer vill jag lova! En tablett om dagen och du märker skillnad ganska kvickt. Den skyddar magen. Nu låter jag som en levande reklampelare men jag vet vilket h**vete det är att magen krånglar när man redan har andra viktigare problem att ta itu med. Dessutom lärde jag mig att vissa livsmedel gjorde det onda värre (tex apelsiner och annat "surt") så att undvika det hjälpte till att må bättre.

Hör med dom på Apoteket imorrn för dom kan ju verkligen sin sak...



Good luck :-)

2008-11-24 @ 19:41:08
URL: http://umma.blogg.se/
Postat av: anonym

har du msn? jag tror jag skulle behöva prata med dig. eller så. min msn är samma som e-posten.

2008-11-24 @ 19:41:25
Postat av: sarah

Du har så himla rätt! Mamma o jag satt just o snackade om det, hur det var när hon var yngre och inte fan fanns den här sjuka bantingshypen inför, under o efter högtider.

Då åt man julmaten och godsakerna med glädje, sen tänkte man inte mer på det. Och blev man tjock för det? Näää!!



Allt handlar om balans!! Man kan äta av allt under julen, så länge man lyssnar på kroppen. Äta det man verkligen är sugen på, tugga noga och sluta äta när magen är mätt (eller en normal portion om man har svårt med hunger/mättnadkänslor). Då brukar det bli lagom och helt bra!



Jag tror att många dessutom gör det misstaget att hoppa över regelbundenheten under jul. Spara sig inför julbordet o vräka i sig julmat & godis på kvällen:(



I jul har jag bestämt mig för att göra exakt det jag känner att jag klarar. Kommer börja med matschema för viktökning nästa måndag så jag hinner bara ha ätit skapligt i 3 veckor innan jul. Men något extra gott ska jag allt unna mig, om än i små mängder. Och julmat vill man ju ha<3

2008-11-24 @ 20:51:04
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: miss h

Hej gumman



Ett tag (o ibland då o då) krånglar min mage m olidliga magkramper som jag skrivit om ett antal gånger tyvärr. Gått o undersökt men de ser bara gaser i tarmarna o dålig matsmältning, men det beror säkert på att jag haft anorexin..säkert!

Jag äter "gas-tabletter" fr apotekt-, Miniform el Dimekton typ, de är samma slags grej. Det funnkar ganska bra, mot gaser iaf. sen för bättre matsmältn. äter jag maskrostabletter. Allt det e receptfritt !



Beröm t dej för att du köämpar på så himla bra!

Jag tycker iaf du äter o tränar normalt om man jämför me mej. Nästa måndag ska jag träffa Gisela för första gången. Vad nervös jag e!



Kram på dej!

2008-11-24 @ 20:55:31
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Postat av: Roxanna

Tack babe =) hihi..



Hoppas du har haft en bra dag och att du mår bra också! :)



Kram <3

2008-11-24 @ 21:13:09
URL: http://roxiee.blogg.se/
Postat av: e

Förra julen delvis tvingade jag i mig julgodis och bakverk för sakens skull men njöt tyvärr inte då jag hade ångest och var extremnervös för ett möte med en viss person. Tråkigt att det ska förstöra så när man faktiskt VILL unna sig med gott samvete på just julen...

2008-11-24 @ 21:17:05
URL: http://eelvelin.blogg.se/
Postat av: Ida

Min mage är också helt fucked up. Men jag har märkt att det blir bättre om man äter mer fett och för mig är det jätteviktigt att äta på regelbundna tider. Annars är det kört.



Hoppas det löser sig :)

2008-11-24 @ 21:29:27
URL: http://marblehouse.blogg.se/
Postat av: Cattis

Visst kommer sådana där dumma tankar upp, att man tänker på hur man ska "slippa" julmaten å julgodiset..men hallå?! Det är ju en del av julen! Himmel! Klart man ska äta julgodis å julmat! Å det är ju ett ypperligt tillfälle för oss med ätstörningar att visa att vi kan, å visa att vi kämpar, å ska klara det!:) Det blir ju en massa utmaningar, som kommer att göra oss starkare, å tillslut leda till att vi blir fri från helvetet! Så gud ja, nu ska man ju ta chansen att visa att man har gett sig fasen på att klara det!!!:) Så, jag ska äta julmat å lussebullar, pepparkakor å glögg, å njuta..å det ska DU med! Duktiga du, du klarar det fint:) Kram!

2008-11-24 @ 21:56:33
URL: http://kaktuuus.blogg.se/
Postat av: isa

jepp, har redan panik inför julen, mest en massa knastankar , tex: "vad vågar jag äta utan att jag måste få "straff" måste jag leka normal inför släkten", kommer det sluta i paniiik?, och framförallt; HUR SKA JAG KOMMA UNDAN ATT ÄTA???

äh. sorry. bara lite allmänt virrande hit&dit, behövde bara skriva av mig lite...

och måste säga att ditt inlägg, och även Paulas kommentar var jävligt VETTIGA spec. i fämförelse med "så gör du julmaten smalare"blablabla...



kram!

2008-11-24 @ 22:22:11
URL: http://isan.blogg.se/
Postat av: siss

undvik apelsiner och andra sura frukter/livsmedel, broccoli, bönor, råa grönsaker är hårdsmält för magen så man kan koka dom istället, dra ner på fullkorn och fibrer. Variera grovt börd med vitt börd.Prova att dricka proviva. Enligt mej låter det som du har IBS (vanligt bland unga kvinnor)

2008-11-24 @ 23:22:25
Postat av: Molly

svar: vad kul med en fotokurs :) kul att läsa något med hälsa/skönhet också:)



du får ha en riktigt bra tisdag! take care! kram

2008-11-25 @ 05:59:48
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: anna

Hejhej!

Jag äter också Miniform, tycker dom funkar sådär, helt okej dock, bättre än ingenting. Finns ett annat preparat som heter Imogaze eller nåt sånt, när man e uppblåst och så, DOM däremot funkar helt underbart bra!



Jag tror att du har IBS, jag fick det för ungefär 5 år sen när jag började hålla på å ändra i maten, svälta osv.

Det går lite hand i hand.

Visste du att IBS botas bäst med KBTbehandling? :) Det är ju precis det du går!!

Mycket av det som händer i magen kommer från början av tankarna, all prestationsångest, analysering om vad som är i maten och inte är i maten, vad får jag äta/vad får jag inte äta? osv.



Jag är ofta hemma från jobbet osv pga min mage, känner samma frustration som du.

När magen mår dåligt mår hela kroppen dåligt :(

Lider verkligen med dig, man önskar att det bara hade funnits nån läkare som kunde trolla bort det.

Jag är helt ledig från jobbet den 17e, 18e och 19e december, tänkte vi kunde hitta på nånting då om du har tid å lust?

Puss å kram!!

2008-11-25 @ 08:53:30
URL: http://spira.devote.se
Postat av: Lina

Absolut ingen ångest här inte! Jag älskar julen. Sen är jag inte så mycket för julmat förutom mormors köttbullar. Men det blir mycket godis och mys.

=)

2008-11-25 @ 09:25:51
URL: http://meduzan.blogg.se/
Postat av: Anna

Håller med, finns det nångång det är OKEJ att njuta liksom. Enligt tidningarna verkar det ju inte så. Är det inte ät-rätt-på-julbordet så är det kom-i-form-till-stranden reportage. Läste t.o.m. en artikel om hur man bytte ut tårtan och godiset på barnkalas mot nyttiga alternativ, då tycker jag det har gått för långt. Man måste kunna få unna sig på speciella tillfällen och speciellt som barn. Visst att det är bra att äta nyttigt ibland men man måste äta för att det är gott också även om det är onyttigt ibland.

2008-11-25 @ 12:55:53
URL: http://thernan.blogg.se/
Postat av: Josefin

klart att ångesten finns där när man tänker på allt gott och onyttigt som man vill äta. Förra året skippade jag allt det goda, jag har inte julbakat på länge för att jag är rädd att äta det isf. osv. osv. men iår tänker jag njuta av julen och alla dessa små godisbitar och ögonstenar som den bjuder med sig av. Aldrig i livet att jag skippar jansonsfrestelse eller något annat gott för att lyda min anorektiska röst i huvudet. Aldrig mer igen, jag tänker njuta så gott jag bara kan, julbaka och göra ett riktigt stort och gott julbord där jag tänker äta av precis vad jag vill och Hur mycket jag vilL! <3

2008-11-25 @ 22:32:41
URL: http://stendahl.blogg.se/
Postat av: Caroline

Du har så rätt! Du är så klok. Varför denna hets kring maten vid högtider? Jag skall inte tänka på det, jag ska äta vad jag vill ha och det jag är sugen på. Vilket inspirerande inlägg!

2008-11-26 @ 20:04:55
URL: http://imitthuvud.bloggspace.se/
Postat av: Karin

Bra inlägg!



Jag har alltid våndats inför julen, men inte just för maten. Har inte haft så bra hemförhållanden och julen har alltid betytt sprit och bråk för mig. Men de senaste åren, då maten varit ett problem, har det blivit dubbel rädsla. Nej, om jag ska vara ärlig hade jag alltid panik inför julen. Har försökt så långt jag kunnat att gömma mina matförhållanden. På julafton blev det alltid så att jag gömde så mycket mat jag kunde och det jag var tvungen att äta gick jag sedan och spydde upp. Det känns tragiskt.

Detta året kommer jag inte att fira med min familj vilket känns SKÖNT. Det kommer bli den bästa julen någonsin. Kommer få vara med människor jag tycker om och varken behöva gömma eller spy för att passa in, jag kommer få äta vad jag vill och hur mycket/lite jag vill.



Men jag önskar att jag kunde äta av allt, så som du. Kanske någon jul...

2008-12-06 @ 23:15:54
URL: http://karincicilia.blogg.se/
Postat av: jenny

Underbart inlägg, nu har du en ny läsare!

Kom att tänka på om du någonstin kollat upp om du är laktosintollerant? Jag är det, eller blev det, i samband med ätstörningen och har samma symptom som dig i princip. Det var faktiskt min dietist (som du nämde i något tidigare BRA inlägg) som kom på det. Bara en liten ide :)



God jul, kram

2008-12-13 @ 23:35:16
URL: http://jennyoregon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0