Mangoyoghurtglass



Som ni kanske hört ska det bli värmebölja i helgen. Upp till 30 grader! Vad smakar då bättre än hemmagjord glass? Här är en variant.

1 liter

1 st gelatinblad
1,5 dl vatten
3,25 dl strösocker
 2 msk glykos
2 st mango
0,5 dl vatten
3,5 dl matyoghurt
1 st lime, rivet skal + 2 tsk pressad saft

Gör så här
1. Lägg gelatinet i en skål med kallt vatten ca 5 min.
2. Häll vatten, socker och glykos i en kastrull och koka till sockerlag. Dra kastrullen från plattan. Lyft upp gelatinet och smält det under omrörning i den varma sockerlagen. Låt lagen kallna.
3. Skala mangon och ta bort kärnan. Mixa med vatten till en puré.
4. Blanda sockerlagen, mangopuré, yoghurt och skal och saft av lime. Kör i glassmaskin. Lägg över i en form med lock och ställ in i frysen minst 4 timmar.
Recept och bild från alltommat.se

Kommentarer
Postat av: magda

jo jag vet, men är den nya klinike nystartade lr något, verkar ju skumt att de inte har dietist. det vore ju synd att byta på direkten, men fråga kanske om privat dietist lr något. har ni fler kliniker där du bor annars. förutom den du gått? kram

2008-05-29 @ 19:53:31
URL: http://killmissamerica.blogg.se/
Postat av: Nina

Men det dær hade du væll ændå inte ætit sjælv, du som aldrig æter efterætter?

2008-05-29 @ 22:23:11
Postat av: Cornelia

Nina: Det gör jag visst! Vid högtider och när jag är bortbjuden eller är med någon vän så brukar det alltid bli något :) !

2008-05-30 @ 06:14:00
URL: http://annacornelia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0