Föreläsning med Fredrik Paulun

Jag nämnde ju igår att min mamma var på föreläsning med Fredrik Paulun. Tänkte försöka skriva ner lite av mammas anteckningar. Förstår inte allt, och jag vet inte om allt jag skriver ner blir rätt, men jag gör ett försök. Sen har ju ALLA olika åsikter om hur kroppen fungerar, om man behöver kolhydrater eller ej, om GI är bra eller dåligt. Ja ni vet. Så ingen behöver bli upprörd om ni inte håller med.

För det första har han en egen blogg. Kolla in den här!

Han började med att prata om blodsockret. Att det är viktigt att det höjs långsamt för då håller man sig mätt och belåten längre. Planering tycker han är A och O för att kunna leva ett hälsosamt liv. Alltså kan det vara smart att planera veckans middagar och varför inte luncherna också när man ändå håller på. Sen kan man ju ha en hum om frukosten och mellanmålen också, för att slippa stå där och inte veta vad man ska välja. Många bara tar något i farten då. Som min mamma, hon tar t.ex ett choklad då, och jag tar kanske för lite. Planering är alltså viktigt!

Sockerflingor (t.ex frostflakes) ger snabb sockerhöjning + insulin vilket inte är att rekomendera dagligen. Men det allra sämsta är att inte äta alls!! Det bästa är att äta t.ex gröt & grovt bröd, mellanbra/dåligt är sockerflingor (snabb sockerhöjning) och det sämsta är alltså att inte äta något alls. Mycket vettigt tycker jag.

Snabba kolhydrater frigör mycket insulin vilket är fettbildande. MEN, insulin bygger också muskler. Alltså, inget insulin - ingen muskelmassa. Det är bl.a därför det är bra att fylla på med snabba kolhydrater efter träning.

En normal (kom inte på nått annat ord) människa ska bestå av mellan 20%-30% fett. Det är hälsosammare att vara lite mullig och ha muskler, än att vara smal med inga muskler.

Han säger också att kolhydratfri kost är farligt. Man blir på dåligt humör, man bygger muskler sämre.

GI har misstolkats av media säger Fredrik. Många tror att allt som har högt GI är onyttigt och att allt som har lågt GI är jättenyttigt. Så är inte fallet! T.ex har ett snickers lågt GI-värde, men näringssammansättningen är inte alls lika bra som t.ex russin, som har högt GI.

Bröd som är bra är sockerfritt, hela korn, surgdeg och frön.

Vinäger på sallad är superbra. Sur mat är bra!

Pasta som har en koktid på minst 8 minuter är bra. Ris som har ca 20 min. Svart råris har en koktid på 45 minuter vilket är super. Finns massor av antioxidanter i svart råris.
Bulgur, matvete, mathavre, nakenhavre och quinoa är andra bra kolhydratkällor.

Svarta bönor innehåller massor av antioxidanter.

Fruktos i stora mängder är inte bra. Användningen i USA av fruktos har sedan 1980 ökat med 2000%.

En bra frukost består av t.ex havregrynsgröt och två kokta ägg till. Det håller man sig mätt på länge! Att endast äta havregrynsgröt ger inte samma mättnad. Smoothies är ett bra mellanmål. Frukt & bär är också väldigt bra.

Fredrik säger också att socker kan vara bra! Naturligt socker från naturen, som t.ex frukt, bär och honung. Det frigör något som heter dopamin och endorfiner som är kroppens morfin, vilket är ångestdämpande. Några chokladbitar är alltså alldeles utmärkt att äta ibland! Det aktiverar belöningscentrat i hjärnan. Man får också bättre minne av lite socker!

Antioxidanter skyddar mot fria radikaler som bildas av bl.a syre.

Färgrik mat innehåller mycket antioxidanter.
Kaffe, te, kakao och rödvin är bra.

Att äta näringsrik och bra mat större delen av vardagen gör det mer än okej att unna sig något lite extra på t.ex helgerna. Att förbjuda en massa mat är inte hälsosamt.
_____

Det var allt! Hoppas detta kan ge er något. Jag tycker det är väldigt intressant! Det ger mig faktiskt väldigt mycket inspiration till att äta ordentligt, att inte äta för lite, att bygga mer muskler och att leva ett balanserat liv av mestadels nyttig mat, men också att tillåta mig äta något sött ibland för att göra hjärnan glad.
Skriv gärna vad ni tycker!

Kommentarer
Postat av: josefin

jag tycker det var bra skrivet, jag tänkte faktiskt kolla med dig om jag får kopiera den texten?

2009-01-27 @ 10:31:35
URL: http://stendahl.blogg.se/
Postat av: josefin

kopiera och lägga in den i ett blogginlägg, kan självklart länka till din blogg att det är därifrån den kommer om du vill!?

2009-01-27 @ 10:39:04
URL: http://stendahl.blogg.se/
Postat av: Sara

Tycker det verkar väldigt rimligt & bra.

Hade varit kul om man hade varit med där själv & lyssnat på de ! :)

2009-01-27 @ 11:05:47
URL: http://saarrraa.blogg.se/
Postat av: Anna

jag tycker det låter vettigt, men jag har ett MEN: MEN som ätstörd tror jag att man först och främst ska upptäcka att man KAN äta sockerflingor varenda dag till frukost utan att man går upp ett gram. Bra kämpat igår Cornelia! Nu när du bevisat för dig själv att du kan, har du ingen anledning att inte göra varje dag lika bra! Kämpa på :) Kram!

2009-01-27 @ 11:11:52
URL: http://annamarian.blogspot.com
Postat av: Sanna

Vad roligt att du skrev upp det han hade tagit upp :) bra saker också! har en del böcker av honom här hemma, en favorit m.a.o!

2009-01-27 @ 12:49:49
URL: http://kryckan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0