Måndag 8 september, utmaning

Godmorgon! Eller ja, morgon är det kanske inte... men förmiddag då.
Mår rätt okej idag och känner lite motivation. Ska utnyttja det och äta bra! Se hur det känns, hur ångesten känns, hur kroppen känns och hur jag mår när jag äter bättre. Mår jag sämre kroppsligt eller bättre? Ska verkligen försöka utmana mig idag. Äta mer än vanligt. Det går bara man vill, eller hur? För tänk så mycket god mat det finns som också är BRA för kroppen. Som får hår och naglar att växa sig starka och kroppen att orka arbeta. Tänk ändå så mycket som händer i våra kroppar, även ifall vi inte motionerar. Tänk att vi andas, att hjärtat slår, att vi tänker, smakar, hör, luktar... tänk att alla dessa saker behöver energi och näring för att fungera. Det är verkligen lätt att glömma bort, så även jag behöver påminnas.

Hur ska jag då utmana mig idag? Jag åt som vanligt frukost imorse. Havregrynsgröt med mango och havremjölk, och en macka med skinka och paprika. Borde ha haft smör eller avokado på mackan, eller nötter på gröten. Bättring nästa gång. Kroppen kan faktiskt inte ens ta upp en del näring i maten om man inte tillsätter lite fett. Det läste jag igår ur boken Supermat. Jag äter ofta EXTREMT fettsnålt. Och jag har hela tiden trott att jag fått i min näring ändå från maten jag åt. Så jäkla korkat! Såklart att man behöver fett. Man behöver ALLA näringsämnen. Varför är det så svårt att förstå? Och speciellt fettbiten har jag haft svårt att fatta. Men nu vet jag varför det behövs.

Just det... utmana mig idag var det. Lunchen tänkte jag äta vegetarisk, för jag har kikärtor över sen igår. Couscous med kikärtor är en bra kombination. Grönsaker på det och någon fettkälla också. Kanske lite frön eller olivolja.

Mellanmålet då... en smoothie och en macka kanske?

Middagen blir vit fisk i tomat och grönsaksröra med ris tror jag. En av mina favoriträtter som mamma lagar.

Ikväll kanske en fruktsallad med grekisk yoghurt och lite nötter.

Åh det är så svåååårt att utama!! Men jag lovat att jag ska. Jag ska ska ska för jag har INGET att förlora på det. Behöver peppning!

Vi hörs senare! Sitter vid min lillebrors dator nu. Båda mina är fucked up! Jag tror det vilar någon förbannelse över mig och datorer. De vill bara inte funka när jag sätter mig vid dom!
Puss och kram!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Kom igen nu tjejen! Jag hejar på dig, det vet du. Men visst är det svårt när man tror att livet alltid kommer vara såhär..



KRAM finaste!

2008-09-08 @ 10:46:21
Postat av: FANNY

att utmana sig själv är att också ge pepping från dig själv, inte utifrån. tror du på att det går så går det. det är du som måste göra förändring. det är precis som vi pratat om innan, att om någon säger till mig att jag är bra så kan jag inte ta in det förrän jag själv har självkänslan att känna mig bra. Det går inte att ta in pepping om man inte är motiverad t.ex!

peppar

2008-09-08 @ 10:55:34
URL: http://beautifulflower.blogg.se/
Postat av: A.

Kämpa på Cornelia, jag ser verkligen upp till dig, du är så duktig!!! Kram

2008-09-08 @ 11:42:00
Postat av: Mamma Johanna

HEJ gumman!



FAAN vad stolt jag blir (växer 2 meter) när du säger att du ska äta bättre idag. Tänk vad din kropp kommer tacka dig.

Innan jag blev sjuk så var jag kraftigt överviktig, RIKTIGT kraftig övervikt.

Fick barn och började banta och träna. Åt som man skulle, 3 lagade mål och 2-3 mellisar. Gick ner och gick upp lite när nästa barn kom. Men på igen och gick ner. Men sen när jag nått min målvikt så kunde jag inte sluta. började med Nutrilet som jag spädde med vatten.

Efter flera år av anorexia, överträning och laxermedel så fungerar inte min kropp längre.

Min mage kommer aldrig repa sig helt, gyn är rädd att jag inte får fler barn nu. Jag ska snart in och kolla magen då det verkar finns cystor i magmunnen och på äggstockarna.



Tänk att min kropp kunde ta fram 2 helt underbara änglar till mig när jag åt.

Då åt jag visserligen för mycket min kropp och jag mådde bra. Jag har alltid velat ha många barn och stanna hemma som den bullmamma jag är. Nu kanske de tåget redan gått och jag är inte mer än strax 25.



Tänk på det och ta en macka till, vi kämpar.

Du är inte ensam ängel.

KRAM

2008-09-08 @ 12:17:42
Postat av: carolina

nyponsoppa med 1-2 krossade digestive kex + frukt är också bra mellis. och risifrutti om man har idétorka ;) eller baka släta vetebullar med kardemumma? inte värre än ett vanligt bröd. och du vet ju vad gisela säger om vanliga kanelbullar..egentligen är innehållet detsamma som i en ostsmörgås ;) lycka till med utmaningarna sötnos!

2008-09-08 @ 12:41:32
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Dani

jag hejsar också på dig! komigen tjejen, du klarar det här! måste bara fråga.. går du inte i skolan?

2008-09-08 @ 12:50:52
Postat av: Cornelia

Tack för era kommentarer!!!



Dani: Nehej :P Jag har gått ut för 2 år sen typ. Är 20 om 2 veckor ;) Har jobbat ½ år nu men är sjukskriven igen. Ska bli frisk ! :)

Kram!

2008-09-08 @ 13:41:47
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Anna

DU KAN! Du är för fin för att leva det livet du lever, tänk på det!

2008-09-08 @ 15:47:25
URL: http://annamarian.blogspot.com
Postat av: Josefin

Det är jättekul att du försöker utmana digsjälv! Det där med att du äter extremt fettsnålt, tycker jag inte låter särskillt bra, det vet ju du säkert om också. Att för att kunna förbränna fett, måste man även äta fett, och för att ta upp alla näringsämnen behöver man fett. Har du läst mattillåtet kan du även se hur många saker som händer i kroppen när du har brist på fett! Försök att bestämm att du alltid ska ha något slags matfett på smörgåsen som du äter. Det är absolut ingen farligt med lite smör på smörgåsen och du kommer inte rusa upp i vikt. Det är t.om godare, det blir inte så fruktansvärt tort! Kämpa på Cornelia, du kan! Glöm inte bort det.

2008-09-08 @ 16:04:51
URL: http://stendahl.blogg.se/
Postat av: sarah

Din plan för dagen ser sjukt bra ut! Hoppas för din skull att du klarar den här dagen som du vill! Om inte, så nya tag i morgon! Vi är MÅNGA som tror å dig och hejjar på dig dagligen, och för varje framsteg du gör ger du hopp och glädje till även till oss!

Hoppas du förstår hur mycket du inspirerar Cornelia. <3

2008-09-08 @ 17:09:46
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: Amandah

Jag har följt dig ett tag, och har länge tänkt på att du lutar en del åt ortodexi faktiskt...



Lycka till, hoppas att du vågar fullfölja planen också! KRAM

2008-09-08 @ 17:10:17
URL: http://detminstajag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0