Magproblem

Min mage krånglar alltid. Oavsett vad jag äter, hur jag äter, när jag äter, om jag äter. Jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra. Det är så himla jobbigt och det begränsar och försvårar hela mitt liv. Ibland smäller det till på riktigt och gör så ont att jag tror något allvarligt händer med mig. Jag har varit och kollat upp magen. Ingen läkare känner något konstigt, prover visar bra. Vad ska jag göra?! Jag orkar inte ha det såhär längre.

Jag känner nästan aldrig hunger. Bara mättnad, mättnad, mättnad. Och nej, det har inte med psyket att göra. Att jag inte tillåter mig att vara hungrig, för jag vill verkligen vara det. Jag tvingas ju äta mina mål varje dag oavsett om jag är hungrig eller mätt. Men magen är ständigt bubblig och gör ont vilket gör att jag också känner mig mätt. Jag önskar så att magen var normal, att jag kunde bli hungrig efter mina måltider.
Många säger ju att fibrer kan vara boven, men jag äter faktiskt inte så mycket fibrer längre. Det känns som problemen är större än så. Det spelar liksom inte någon roll vad jag än äter, magen blir lika konstig ändå.

Jag kan gå mätt i flera timmar efter en måltid. Det är sällan det händer nu när jag går i behandling, men en gång gick det 6-7 timmar mellan mina måltider, och jag var inte ett skit hungrig. Varför?! Jag VILL vara det ju. Fan vad jobbigt detta är.

Förstår att det är många, många av er som också haft/har magproblem. Någon som vill dela med sig av något tips? Behöver verkligen alla tips jag kan få. Finns det någon mirakelmat som lugnar magen? Eller något annat som lindrar smärtorna, bubblorna, svullnandet och den ständiga mättnaden?



Kommentarer
Postat av: Anna

Detdär med att aldrig vara hungrig.. Jag gissar på att du äter efter klockan? Känner du dig mätt/inte hungrig kan du prova att dricka ett halvt glas juice en halvtimme innan, det kan hjälpa att få igång hungern :) Hoppas det löser sig med din mage, min är kaos och jag håller med om att det begränsar en otroligt. Ha en fin kväll :) Kram

2008-11-22 @ 21:38:58
URL: http://annamarian.blogspot.com
Postat av: Lisa

Kan du inte kanske ha IBS, det är en mag- och tarmströning som inte kan visas på prover och undersökningar. Kan inte så mycket om det man du kan söka på google

2008-11-22 @ 21:39:33
Postat av: anonym

drick proviva till frukost, det är snällt mot magen!

och ja, du har ju läst mattillåtet, men - ät från hel matcirkeln, alla delar är ju lika viktiga.

hoppas det blir bättre!

2008-11-22 @ 21:40:09
Postat av: Maja

Har sagt det förut, men säger det igen: Basallergikost! Super för alla som har diverse problem med magen, immunförsvaret, allegier etc etc! Kanske känns som man begränsar sig mkt till en början, men eg så är det inte krångligt alls. Bara ett nytt tänk liksom:)



Vet precis hur det är att leva med en kropp som beter sig tvärsemet vad den borde..

Och hur jälkla frusterad man blir av att tänka jämt på vad det kan bero på, och vad man ev kan göra åt det.



Därför kan jag iaf säga att det bästa jag gjort var att just börja med basallergikosten, och den har hjälpt såå måånga. Tyvärr är det inte känt inom sjukvården, varpå många med t.ex IBS, allergi osv, aldrig blir hjälpta fullt ut...



Hurssomhelst, så tror jag på dig stenhårt Cornelia!

Och du kommer att nå fram hela vägen, det som är kvar vet du ju själv om, och det här extra med att t.ex magen ställer til extra besvär sätter sig också på psyket. Så allt som du trode kanske enbart var ätstörda tankar, kan också vara beroende på/ från magproblemen...



Hoppas det blir bättre iaf!



Stor kram.

2008-11-22 @ 21:44:07
Postat av: Amandah

Jag har haft löjligt mycket problem med magen de sista två åren, ibland kunde/kan det gå flera veckor innan jag går på toaletten, den sväller upp för allting och ibland får jag så ont att jag måste ligga ihopkurad. Men det stämmer med fibrerna, sedan jag började äta mer fett och mindre fibrer har det blivit bättre. En sak till är te. Om jag dricker en kopp te kan jag bli förstoppad och bubblig i flera dagar, te är nämligen vattendrivande. Det samma gäller vissa bär, exempelvis blåbär. Det blir även bättre när du vågar slappna av mer, och har tydliga rutiner, äter regelbundet, dricker tillräckligt och inte för mkt fibrer. Hoppas att det blir bättre, sry för den långa kommentaren..<3

2008-11-22 @ 21:51:02
URL: http://detminstajag.blogg.se/
Postat av: Carita

Jag är inte heller hungrig nångång. Min läkare säger att det kommer komma tillbaka snart, kan ta upp till flera månader från dess att man kände hungerkänslor till att de kommer tillbaks igen och det kan vara när som helst om du har haft ätstörningar liksom..

Angående att du alltid har ont kan det vara magsår! Känner många personer som ofta hade ont och så, sen visade det sig vara magsår -> de fick antibiotika -> deras mage slutade krångla :] <3

2008-11-22 @ 21:56:59
URL: http://minicookie.blogg.se/
Postat av: Ana

Har du funderat på om du kanske är laktosintolerant? Det brukar ge bubblig, uppsvälld och orolig mage. Och även om du inte är just laktosintolerant kanske du bara är känslig för mjölkprodukter. Det kan alltid vara värt att prova att undvika det i en, två veckor.

(Sök på IBS också, om du vill ha mer info om orolig mage)



P.S you go girl, du har kommmit längre i din sjukdom än du anar

2008-11-22 @ 22:07:59
Postat av: Linda

Jag har tyvärr samma problem!! Får oxå ofta konstig mage oavsett vad jag har ätit. Vad är det för fel på oss:( Vid två tillfällen har jag och min mamma åkt in till akuten för att jag haft så ont i magen. Kändes som om hela magen skulle sprängas, eller nåt. jag höll på att svimma av smärta. Sköterskorna trodde att jag överdrev tills jag började spy, skaka, gråta av smärta. Trots att jag varit på akuten vid två tillfällen (en av gångerna blev jag t.o.m inlagd över natten) så är jag HELT frisk, enligt läkarna... Lite konstigt, det där med magproblem.

2008-11-22 @ 22:27:05
Postat av: Anna

Åh, jag är så frustrerad för det är samma sak hos mig. Läkarna säger att det beror på stress och dels att tarmarna fortfarande är skadade, även om jag äter mer nu.



Tuggar du ordentligt? Dricker du rikligt med vätska tillsammans med maten? Jag tror det är jätteviktigt att tugga, tugga, tugga.. och att det sedan blandas ut med vätska hjälper till och gör det mindre jobbigt för tarmarna.



Men jag tror fakiskt att magproblemen minskar när man "ätit bättre" en längre tid, kanske en ganska lång tid. Jag tror att du precis som jag ofrivilligt misshandlat magen under lång tid, då kanske det inte är så konstigt om det tar lång tid för kroppen att återhämta sig.



Ta hand om dig tjejen, jag vill skicka en stor kram till dig. Du är fantastisk!

2008-11-22 @ 22:30:00
Postat av: L

Har också problem med magen. Känns som jag prövat typ allt också, mindre fibrer, mjölkfritt osv... Men vissa små saker kan lindra ibland:

-be din mamma stryka med handen medsols över magen. Det är själva grejen med att någon annan stryker som är bra.

-Gör "te" på kokande vatten, riven ingfära & citron (ev. kanel och 1 tsk lingonsylt.

-Drick ljummet vatten (kokat som svalnat) istället för iskallt.

-Prova samarin, det kan hjälpa vissa gånger.

2008-11-22 @ 22:44:20
Postat av: Cissi

Testa drick en GEFILUS-shot varje morgon. Valio gör dem.. kan funka :)

2008-11-22 @ 23:35:20
URL: http://faantastic.blogg.se/
Postat av: A.

Jag önskar jag hade ngt bra tips...

Min mage är lite samma, ingen läkare hittar ngt direkt fel och alla prover är bra... Men ändå gör den ont var och varannan dag. Man blir så sjukt frustrerad!!!



Jag ska hålla koll här och håller tummarna för att ngn annan har något bra mirakeltips!



Puss & kram <3

2008-11-22 @ 23:36:12
Postat av: Lina

Hej Cornelia!



Jag vet precis, vad du pratar om angående magen, jag har nämligen samma problem.Jag har fått höra att magen ska bli bättre när man äter bra, regelbundet och så...men det har jag följt nu i 3-4 år och det har inte blivit bra!

Jag tror tyvärr att ibland så är de så att man får leva med detta, pga att ätstörningen har förstört delar av matsmältningen/tarmfunktionen....man kan "lindrigt säga " att ätstörningar kan leda till IBS...vet du vad det är?...ledsen att jag måste komma med dålig info...dock behöver det itne vara detta i ditt fall..men det kan högt vara troligt..Har man en ätstörningar/har haft påverkar det i väldigt stor utsträckning mage och tarm kanalerna...och förstör dem mycket!

pepparmynts te ka lindra mot uppsväld mage i vissa fall(prova dricka det efter måltid),el kan man köpa peppermyntolja som kan vara mera effektivt! lite tips i alla fall!!

ta hand om dig

kram Lina

2008-11-22 @ 23:55:20
Postat av: Jossan

Tycker att dina magproblem låter som mina gjorde förr. Jag har ju oxå alltid haft problem med magen och fick inte förän för två år sen en diagnos på det. IBS, kallas det tydligen. Jag äter dagligen ett "tarmreglerande" medel som heter Inolaxol (receptbelagt)för att kunna gå på toaletten som vanliga människor. Jag har tom kunnat börja att äa stark eller fet mat igen utan att det blir total katastrof. IBS blir jag aldrig fri från, men med medicinen slipper jag i alla fall uppblåst mage, illamående och magont.

Du kanske borde kolla med någon läkare om du kan få prova samma medicin ett tag?

2008-11-23 @ 00:32:35
URL: http://honeyjo.blogspot.com/
Postat av: asd

Hm, man ska ju inte utesluta andra problem(du kanske ska tala med läkare?). Men jag hade liknanade problem innan, då hade jag ätit normalt väldigt länge ändå. Det tog många månader innan jag kunde känna mänsklig hunger igen, eller hur man ska säga.

2008-11-23 @ 01:00:53
Postat av: asd

Kom på att mitt förgående inlägg kanske mest var störande och inte till hjälp för stunden. Men tänkte bara tillägga att de där känslorna kommer tillbaka. Men när man ätit osäkert är det ju mycket skörare, ett överhoppat mål kan ju leda till mycket mer problem med magen än en som inte är ätstörd. Men allt det här vet du säkert redan!:P

Jaja. Mina tips är iaf att äta mkt mat i form av fil och glas och så istället för för mycket bröd, jag brukar ofta känna mig äcklig i magen efter bröd. Sedan är ju ett hett tips att äta mat med mer kcal/100g, typ en näve nötter istället för kanske en stor fruktsallad. Det känns ju inte som att det sväller lika mycket i magen efteråt på samma sätt. Typ äpple och sådant direkt efter måltider brukar också ha en tendens att ge en svällande känsla i magen, tycker jag iaf(och tror jag hört det på oprah ocksåXD).

2008-11-23 @ 01:08:08
Postat av: Josefin

Jag hade jättemycket problem förut med min mage. Det enda som hjälper är egentligen att hålla tiderna ganska noggrant, äta av alla saker, protein, kolhydrat och frukt och grönt. Oftast får man ju ont i magen när man äter skaer som man inte är van vid, det hemska är att du någon gång måste börja äta allt det där som gör att du får ont i magen för att det ska försvinna. Det har oftast att göra med att din kropp å mage inte är van med maten. Därimot tycker jagsjälv att proviva fruktdrycket och olika yoghurtsaker som actimel och sånt hjälper rätt bra. Iaf. gör det lindrigare. Men magproblemen försvinner när du ätit bra å av allt en tag.. det gjorde det iaf för mig. <3

2008-11-23 @ 02:43:19
URL: http://stendahl.blogg.se/
Postat av: Cattis

Vet du! Det GÅR över! Jag var PRECIS lika dan! Jag kände också bara mättnad, var aldrig (trodde att jag aldrig var rättare sagt, för man är ju hungrig, fast man inte känner det)hungrig! Jag önskade att känna känslan av hunger, att man riktigt skulle längta efter att få äta för att man var hungrig å ville bli mätt. Men veet du, det kommer att hända! Det enda jag kan säga är nog tyvärr att du måste ge det lite tid! Det viktigaste är att du INTE hoppar över några måltider, utan fortsätter som du gör nu, å du gör det jättebra:) Så småningom kommer du alltmer att känna skillnad mellan hunger och mättnad, det lovar jag!:)Å om det finns någon mirakelkur för magen..hmm..banan är jättebra för magen!:)

Sköt om dig, å fortsätt kämpa, för du ärjätteduktig, å jag VET att du fixar det!:)

2008-11-23 @ 08:12:16
URL: http://kaktuuus.blogg.se/
Postat av: E

Testa vitt ris, vitare bröd osv. Ge din mage ledig tid ifrån fibrer. Även om du inte tror att de är fibrerna så testa! Man kan bli förvånad och överraskad!



Annars kan lök, broccoli, bönor, och sån mat ge bubblig mage, uppsvälld osv.. Kolla upp vilka livsmedel är "snällare" mot magen.



Drick proviva eller ät yoghurt med goda magbakterier är mitt tips.

2008-11-23 @ 10:03:21
URL: http://imbalance.blogg.se/
Postat av: i

det känns som att du äter lite väl ensidig kost emellanåt, och det kan säkert spela stor roll i hur magen mår.

tänk på kostcirkeln och följ den, det tror jag är en bra lösning.

2008-11-23 @ 10:11:07
Postat av: Cornelia

i: Jag varierar mig väldigt mycket, så det är jag säker på att det inte är. Min behandlare säger också att jag äter väldigt bra och varierad mat.



E: Ska testa! Även ifall jag redan äter vitt ris, vit pasta, vitt bröd ibland osv osv. Ska prova proviva! Tack för tipsen

2008-11-23 @ 10:14:13
URL: http://annacornelia.se
Postat av: paloosh

Hej!Jag har samma problem som dig med magen.Jag känner mig nästan alltid mätt och det känns som jag ibland måste tvinga ner maten.Jag vet inte vad som är fel, och vet ingenting som hjälper just nu.Har haft såhär några veckor nu.Tyvär har jag inga tips :/

2008-11-23 @ 12:06:03
URL: http://paloosh.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tror som sagt du kan ha IBS eller liknande. Då kan i princip allt störa magen. Laktos, fiber, äpplen, bönor osv är bland det värsta som finns. Äter jag havre till frukost exempelvis blir jag superuppsvälld mot eftermiddagen i regel, så det måste inte komma direkt. Finns communitys för folk med IBS där du kan få tips på hur du kan äta "snällare" osv, så googla lite är mitt tips!

2008-11-23 @ 14:17:06
Postat av: Clara

Jag har samma problem som du... Har hafft väldigt länge. Har provat en massa mediciner tills äntligen något funkar. På morgonen dricker jag ett glas Katrinplommonjuice. (det kan du sricka utöver ditt matschema, mina doktorer skriver ut det som medicin) Och på kvällen tar jag en dospåse Movicol. Det hittar du på apoteket. FUngerar jätte bra i kombination med Katrinplommonjuicen. Om det inte räcker med Movicol en gång om dan kan man också ta den två gånger om dagen. Det har jag gjort en period. Så att magen får en första putt liksom!

2008-11-23 @ 21:18:26
URL: http://laramaria.blogg.se/
Postat av: Linda

Att som anorektiker inte knappt kunna känna hunger är inte ett dugg konstigt! Det är en del av sjukdomen, vänta så kommer det! :)



Jag är bulimiker och känner knappt mättnad. Jag blir sällan hungrig heller, konstigt nog. Men det handlar om hormoner och hur det påverkar kroppen. Du som är anorektiker påverkas inte av hunger-hormonet (som jag inte minns namnet på) och jag som är bulimiker påverkas inte av peptider, som gör så att jag känner mättnad.



Efter att ha ätit normalt ett tag, inte för mycket eller för lite så kommer kroppen fungera normalt igen, inget konstigt alls :)

2008-11-24 @ 11:55:27
Postat av: Louise

Russin kanske kan vara boven i dramat. Ibland blir jag också väldigt bubblig i magen av att äta mycket russin. Det brukar däremot gå över ganska snabbt om jag skippar dem ett tag eller äter lite mindre. Katrinplommon och vanliga plommon kan också verka likadant. Hoppas du blir bättre snart!

2008-11-24 @ 14:21:53
URL: http://ettfrisktliv.blogg.se/
Postat av: sara

magproblem kan man ju även få då man får i sig för liten mängd energi, det vill säga kalorier, under dagen.

2008-11-24 @ 14:47:34
Postat av: Lina

Jag har haft en HEMSK mage i många många år.

Spelade ingen roll om jag åt en familjepizza eller en gurkbit så blev den kaotisk.

Jag har försökt äta regelbundet, hyfsat bra och tog en "Actimel"-shot varje morgon. Den är faktiskt jättebra!

Nu 15 år senare så är min mage mycket bättre faktiskt.

2008-11-25 @ 09:30:14
Postat av: M

Du kan prova at gå till en s k Homeopat. Det är en typ av "doktor" som kollar in i ögonen med nåt förstoringsglas, och kan med hjälp av ögats utseende se vad du har för problem. Säg inte till homeopaten innan vad du upplever, be honom berätta vad han ser för dej, så kommer du snart märka att det stämmer med symptomen. Man får medicin i form av örter. Det funkade för mej, jag hade stressmage, läkarna hittade inget, men Homeopaten gjorde. Jag blev bra. Tänk på att det kan alltid vara värt ett försök!

2008-11-28 @ 03:50:01
Postat av: sojamjölk<3

Hej! bubblig mage kan vara ett tecken på laktosintolerans / att din mage är lite kännslig mot mjölkprodukter.

Jag hade jättemycke problem med min mage (ungefär det du beskrev) så min läkare rekomenderade att jag skulle tsta 2 veckor laktosfri kost, det blev ingen större skillnad så då testade jag att helt sluta äta mjölkprodukter och nu är min mage helt i sin ordning igen=)

2009-01-07 @ 01:31:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0