Skärpning

Känns som jag gör ett inlägg varannan vecka om att jag ska äta bättre. Shit vad ni måste tycka jag är irriterande. Men på något sätt prioriterar jag bort de viktigaste sakerna i mitt liv, att äta bättre och bli frisk nån gång. Jag äter just nu så jävla dåligt att jag skäms. Ensidigt och inte av allt det jag verkligen, verkligen behöver. När ska jag inse att jag bara drar ut på allt när jag hoppar över ett mål, eller skippar t.ex riset till min måltid? Jag förlorar på det! Fyfan vad jag bara förlorar på det!

Nu kommer jag skriva ner ett ungefärligt matschema för imorgon. Det är säkerligen för lite, men det är större mängd, mer varierat, mer fett osv än vad jag äter nu. Jag behöver pepp, inte påhopp. Okej?
Och jag hoppas såklart innerligt att detta kan motivera er att fortsätta äta och må bra i era kroppar. För fy helvete vad bra man är om man tar hand om sig själv och sin kropp! Eloge till er, och jag avundas er!

Frukost: 1 port havregrynsgröt med mosad banan och sojamjölk, 1 knäckebröd med bregott (måste ha fettet hur lite jag än vill ha smör på mackan) skinka och grönsak.
Lunch: Tror det blir mammas potatissoppa med en nybakad grov bulle/fralla, på den nått ordentligt pålägg som ost eller leverpastej + grönsak.
Mellis: Jobbar här, får se om jag tar med något (BORDE!)
Middag: Vet ej?
Kväll: Smoothie gjort på fryst mango, naturell yoghurt och lite linfrön.


Finns säkert många som tänker "gud vad lite, hur svårt kan det vara?", men fyfan vad svårt det känns redan nu. Har inte tränat ikväll än heller. Funderar på att byta ut en övning mot nåt annat, bara för att "bryta" tvånget och vanan. Sen ska jag ha vilodagar. Jag känner nu hur jag misshandlar min kropp totalt. Har fruktansvärt ont i benen, knäna och ryggen. Varför i hela friden tycker jag det är okej att misshandla mig själv, men inte någon annan? Vad har jag gjort för att förtjäna det?

Jag behöver pepp från er! Ni får gärna skriva ner hur ni äter om ni vill. För att peppa mig och andra. Shit, jag fick plötsligt sånt sjuuukt kämparglöd! Underbart. Hoppas ni är med mig?!


Kommentarer
Postat av: Freja

Det är bra! kämpa på! Beundrar dej völdigt mycket för att du är så stark! ha det bra!

2008-05-15 @ 19:38:14
URL: http://frejaswardh.blogg.se/
Postat av: Anna

En stor anledning till att jag läser din blogg är att du faktiskt skriver om din ätstörning. Att läsa det du skriver hjälper mig, så nej, jag tycker inte att du är irriterande! :P Äntligen någon som vägrar sluta kämpa och som vågar skriva om ämnet. För det är svårt. Så svårt.



KEEP UP THE GOOD WORK. <3

2008-05-15 @ 19:41:32
Postat av: Sarah

Cornelia, jag fragade dig for ett tag sen om vem du gick och traffade. Forlat, jag vill inte verka tjatig eller nagot, men bara det att jag gick dar, och blev bra - sa vore kul att veta vem du gar hos & sadara. Skickade med min email adress, sa du kanske kan skicka ett mejl :) Ta hand om dig!

2008-05-15 @ 19:51:47
Postat av: Lina

bra kämpat. jag vet själv hur det är när man säger, den här vecka, ska jag äta bra, men sen när man väl kommer dit så skiter man i det. att ta den där extra mackan på kvällen är såå jävla svårt. hur tokigt det än låter. det är bara vi själva som vet detta och ingen annan kan förstå hur det känns. men det är tungt och du kämpar på jätte bra!



hejar på dig:)

2008-05-15 @ 19:59:34
URL: http://linafredman.blogg.se/
Postat av: Madelina

Tycker det är starkt att bara ens erkänna att det brister även när man försöker bli frisk. De som säger att det är lätt vet ju i ärlighetens namn inte hur det är. Ditt matschema är lite litet i förhållande till mitt, men det viktigaste är att det är framsteg för DIG. Ett litet tips kanske bara kunde vara att du verkligen tar med dig något till mellanmål ändå..? Om det känns alltför svårt kan du bara ta något som känns "tryggt", typ en frukt. Bara som en markering att "här ska vara ett mellanmål". Och så se till att du ändrar det mellanmålet varje vecka så att du varierar dig och helst ökar ut lite.

Lycka till, hoppas att det går bra för dig!

2008-05-15 @ 20:03:39
URL: http://livsaptit.blogspot.com
Postat av: bea

vad bra att du sätter upp mål för vad du ska äta! då har du ju något att gå efter. även om du vet att det är för lite egentligen så är det fortfarande en förbättring och ett steg närmre. you go girl :)

2008-05-15 @ 20:10:00
URL: http://beasmode.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har ingen ätstörning men när jag "vill" äta dåligt och så, då brukar det kännas bättre när jag läser din blogg. Du får mig att förstå hur jobbigt det är med sjukdomen och får mig att förstå att jag måste äta för att må bra! Vet inte om det kan vara skönt för dig att höra, men så är det ialf :) Hejar på dig.

2008-05-15 @ 20:36:18
Postat av: B.E

Tkr det är starkt av dig o verkligen kämpa för att blir frisk. Det som är ännu bättre är att du inser att du behöver äta mer och mer fett osv. Du är medveten helt enkelt, det tkr jag är jättebra! Du är också stark nog att erkänna att du hoppar över ett måltid här och där, kanske skippar riset osv, istället för att dölja det, vilket bara skulle göra det värre. Jättesmart att göra upp matscheman inför kommande dag så att man har något att gå efter, istället för att tex stå där när det är lunch och inte veta vad man ska äta, och istället kanske hoppa över det. Hoppas att det går bra imorgon, tänk positiva tankar om annat, t ex thailandresan, även fast det är så jävla svårt att koppla bort tankarna från maten då.



Lycka till :)

2008-05-15 @ 20:42:40
Postat av: Rebecca

ett tips på eftermiddagsmellis som är lätt att ha med och som man kan äta i smyg om man inte vill att det ska synas för mycket är någon dl nötter och torkad frukt. Det är perfekt. annars kan du ju bre en macka på morgonen och ha med =)

2008-05-15 @ 20:50:21
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Therese

Kämpa, kämpa, kämpa!

Du klarar det och vi är många som är med och stöttar dig på vägen!

Skriv så mycket om mat du behöver, du är verkligen inte tjatig. Det är ju ditt liv och en väldigt stor del till och med. Vi vill finnas här för dig under din kamp, och heja på dig så du blir frisk och får det värdiga liv du förtjänar. För du förtjänar verkligen att vara lycklig, att ha energi och en kropp som fungerar som den ska. Du förtjänar att få vara en frisk Cornelia och må som en prinsessa.



För mig är du en förebild, för du är en sån otroligt härlig tjej. Du verkar väldigt begåvad, du är oerhört vacker och supercharmig. Du verkar så omtänksam och rar och det gör mig så ledsen att en så fin tjej som du ska ha drabbats av detta.



Hoppas din kämparglöd håller i sig. Tänk på hur du mådde innan du blev sjuk och tänk på hur ditt liv såg ut då - låt det bli något som motiverar dig till att kämpa. Du har hela framtiden för dig vännen.

Hur vill du att ditt liv ska se ut om 5 år? Tänk på det och låt det guida dig. Låt det bli din drivkraft för du kommer att nå dit en dag!

2008-05-15 @ 21:06:43
Postat av: Emilie

Cornelia, du säger att du inte gör framsteg, men herregud du ser det bara inte själv men du är en riktig kämpe! För det var väl inte länge sedan din dag bestod av endast tre mål dagligen. Nu har du ju lyckats öka på med åtminstone ett mål och ibland när du kämpar extra till och med två! Fortsätt såhär så ska du se att även du kommer att bli frisk från den här jobbiga sjukdommen en vacker dag även om det just nu känns oändligt långt bort! Ta hand om dig kramar!

2008-05-15 @ 21:11:45
Postat av: Malin

Det är ju bättre än inget alls o äta :-) . Mina 2 matdagar har vatt piss för jag drabbades av halsfluss i går, så man önskar ju att man kunde äta som man ska o inte så lite som man gör nu. Men hoppas du får in lite mer rutiner när det gäller mat och att din träning inte blir ett tvång och så, kroppen mår ju bäst när allt är lagom. HA en bra kväll

2008-05-15 @ 21:12:13
URL: http://lightinmysoul.blogg.se/
Postat av: Tilda

Feta tips: För att få i mig ordentligt med fett och viktiga näringsämnen äter jag mängder av nötter och frön; valnötter och hasselnötter i müslin (min egengjorda müsli består av ca 1/2 nötter - 1/2 annat); rostade solrosfrön, sesamfrön och pumpakärnor i såväl sallader, i kesoröror, istället för smör (!) på lunchmackan eller ovanpå bulgur/couscous/ris. Jag försöker äta 4-5 avokados/veckan, antingen i sallad eller som mellanmål.



Har för mig att din mamma har nötallergi och att du av den anledningen inte har nötter hemma - men det är verkligen ett gott och framförallt enkelt sätt att få i sig nyttigt fett. Jag är inte heller nåt fan av smör på mackan, men nötterna är en bra ersättning, antingen i müslin till filen/yogurten eller hackade i en fräsch fruktsallad tillsammans med lite kesella. Ibland har jag rå eller rimmad lax på min frukostmacka; ibland olivolja, salt, peppar och skinka och ibland får det minann räcka med en kopp kaffe ;)



Motivationskram

2008-05-15 @ 21:21:07
URL: http://kinell.blogg.se/
Postat av: Bella

du har rätt, du är förtjänt ett fullkomligt liv precis som alla andra, du har varit inne i sjukdomen alltför länge, du skall komma ut ur din bubbla, du har all rätt i världen att uppleva en stund på stranden med glass i munnen utan att fundera på kalorier etc. skriv upp en helgs schema över vad du skulle äta som det ser ut idag och bredvid hur du skulle äta om du inte hade anorexi. jämför, lär dig känna igen anorexi-tankarna och mata dom inte, det är dom som skall svälta och inte du, du ska göra emot vad dina anorexi-tankar säger. men skriv nu först matschemat här så kan jag hjälpa dig vidare på vägen sen ;) du klarar det här!! kämpekramar

2008-05-15 @ 21:24:09
Postat av: Sara

Hej!

Jag hittade precis din blogg, och blir nästan tårögd när jag läser. Jag var själv sjuk ganska länge, men nu kallar jag mig frisk. Eller fri?

Du har kommit långt, och jag tycker att du är duktig! Jag vet vilket slit det är, men du ÄR duktig!



2008-05-15 @ 21:40:41
URL: http://frenchcreme.blogspot.com/
Postat av: alice



fortsätt bara att kämpa. du är så jälva duktig.. hoppas du vet det!



och även om det är lite så kommer det att ökas på - men i din takt, du måste bara vänja dig vid maten..

jag lever själv med anorexi, svår anorexi.. och jag försöker ta mig ur allting nu, men det är svårt.. men jag kämpar och det bästa utav allt är att jag VILL bli frisk, MEN som sagt det sitter i huvudet och det är det som är det svåra att få bort.. men jag kämpar och varje jag går jag in på din blogg och läser för att det peppar mig, för du är så duktig! jag hoppas mina ord värmer och får dig att kämpa också!



men det jag egentligen ville skriva var hur jag äter på en dag.. för eftersom min anorexi har gått såpass långt så går jag under ett strängt matschema som jag måste gå efter och jag har alltid någon som vaktar när jag äter.. för även om jag vill äta så vill inte min sjukdom det. men som sagt , jag får i mig maten .. och ni kanske tycker det är otroligt mycket mat & kanske kommer tänka" shit hur kan hon vara anorektiker med så mycket mat" men det är faktiskt knappt hälften av vad en normal tjej ska äta + att jag håller knappt min vikt på det här så att varje gång hos dietisten får vi lägga på mat..



så tjejer det jag vill s'ga är,, ät maten när ni väl får välja att äta vad ni vill och försök äta normala mängder, så ni slipper gå så långt jag har kommit...



Frukost: 4 mackor med pålägg, 1 glas Juice , ½ näringsdryck.



mellis: Frukt



Lunch: 1 portion Kött/fågel/fisk/vegetariskt - ris/pasta. - grönsaker



mellis: frukt



Middag: Samma som lunch + 1 glas Juice + ½ näringsdryck



kvällsmål: 2 mackor med pålägg + 1 glas Juice







/ ta hand om er - kämpa..! det gör jag.

2008-05-15 @ 21:54:35
Postat av: Sofia

Hej!

Du är så himla duktig. Jag sitter i samma sits. Misshandlar min kropp totalt... och det enda man vill är ju att vara fri och lycklig och nöjd med sig själv men här sitter man och gör tvärt om.

Stänger in sig i ett jävla hörn, tvingar kroppen att göra saker den egentligen inte orkar.

Vilken helvete va!



Nu vänder vi på det här!!



<3

2008-05-16 @ 07:07:04
URL: http://nyckel3.devote.se
Postat av: sarah

Cornelia märker du inte hur bra du är? Även om du inte äter som din kropp egentligen kräver, så gör du faktiskt framsteg hela tiden! Att du tar bregott på mackan t.ex, fast det tar emot SÅ hårt, är inte det ett framsteg? Att du ens delger oss dina planer om din matdag och erkänner hur jobbigt det känns. Vi är många som hejjar och tror på dig tjejen, börja gör det själv också!!

2008-05-16 @ 07:27:14
URL: http://sarahlillemor.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej! Du är jätteduktig, som åtminstone verkligen kämpar emot. Fortsätt så! Jag tycker det är så jävla hemskt hur många det är som har Anorexi. Tänk dig igentligen, personer med fetma ser man på stan varjedag ungefär..för dom orkar faktiskt kliva upp och gå till sin Hamburgebar eller vad det kan tänkas. Men vi anorektiker har alldeles för lite energi för att vissa dagar ens lämna sängen. Vissa av oss vill inte ens gå på stan för vi vet innerst inne hur jävla äckliga vi är som ser ut som bleka vandrande skelett. Det är så jag känner mig iallafall. Jag tror att det döljer sig minst dubbelt så många anorektiker i sina hem. Världen behöver mer information om ätstörningar! JAg blir så leess på alla program som tex " Du är vad du äter" varför tar dom inte in en anorektiker någon gång? Visst är det konstigt? det heter ju trots allt "Du är vad du äter" vi som knappt äter något behöver ju också hjälp. Kanske avskräcka andra från att bli anorektiker när dom får se oss på Tvn..vad tror du?



Iallafall så tänkte jag skriva ner vad mitt dagsintag består av just nu...om jag skulle beskriva mig själv som "Du är vad du äter" så är jag en nudelsoppa på 90kcal och massa frukt.



Frukost: två hårdbröd med pyttelite lätta och morötter en apelsin.

Lunch: ett nudelpaket, en frukt

mellanmål: en frukt

Middag:Ett nudelpaket, en frukt

Kvällsmål: 2-3 Riskakor och en frukt.



jippi. Jag behöver styrka.

2008-05-16 @ 10:30:15
Postat av: AnnaP

Klart vi är med dig, vi tror på dig vännen! Kramar!

2008-05-17 @ 23:07:28
URL: http://myanalife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0