Kalorier för att hålla vikten

Jag kanske ställer en dum fråga, men jag känner att jag måste veta... och de flesta av er vet nog mycket om detta, så jag chansar. Det är såhär att jag äter väldigt lite kalorier per dag, vilket jag börjat känna av på allvar nu. Jag har hållt på alldeles för länge (flera månader) och jag känner att det verkligen inte är hållbart. Grejen är den att jag har riktigt, riktigt svårt för att öka kalorierna. Det kan gå bra en dag att öka med kanske 100... men nästa dag är jag tillbaka igen och äter mindre. Och 100 kalorier räcker INTE att öka... snarare 1000 kcal till för att komma upp i normalt intag, och till och med det är minimum... fattar ni? Hur orkar min kropp? Hur orkar mina organ och min hjärna? Jag fattar verkligen inte... men på nått sätt har min kropp antagligen anpassat sig. Den äter väl upp mig inifrån eller nåt sånt?
Nu till frågan! Hur många kalorier ska jag få i mig för att hålla vikten, utan att gå upp eller ner? Jag är 168 cm lång, ganska stillasittandes, tränar lite om kvällarna i ca 15-20 minuter. Går nån promenad i veckan. Har ett stillasittande jobb. Har ett bmi på ca 18,1. Ni anar inte hur tacksam jag är om ni kan säga på ett ungefär. Hur ska jag fördela energin under dagen?

Hoppas ni kan hjälpa mig, för jag vill verkligen börja äta mer! Orka mer och slippa se så trött, blek och sliten ut!


Kommentarer
Postat av: h-a

JAg tyckte det var lättast att öka frukosten till en början. Köp fetare youghurt tex. Då behöver du inte öka mängden. Fett är ju det nya (om man ska tro alla forskningsresultat) Du kan absolut inte tänka dej en näringsdryck till en början? kämpa på! kramar

2008-05-18 @ 18:55:20
URL: http://jagoch.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hejsan! Jag skulle tippa på 2200-2300 kcal. Lycka till gumman!!

/Emelie

2008-05-18 @ 19:04:29
URL: http://www.metrobloggen.se/emz
Postat av: h-a

ja precis. och tänk på detdär med youhurten, det behöver ju inte vara många procent. räcker kanske med 2-3%

2008-05-18 @ 19:08:40
URL: http://jagoch.blogg.se/
Postat av: martina

det här är det idealiska intaget för just dig, det tog en tid att räkna ut det.. men här får du det :) jag antar att det räcker med att säga kalori-mängden, så får du själv avgöra vad du skall äta för att det skall stämma överens med hur mycket energi det skall uppfyllas.. viktigt för dig måste du komma ihåg är att dricka mycket mjölk, äta bröd med fett på, ät närmare 5 frukter eller grönsaker per dag (om inte så ta vitamin-piller) och en sak till: lin-frön i gröten är bara en myt! sätt istället bär i gröten, blåbär är bra för ögonen ;)



frukost: 500 kCal

mellanmål: 200 kCal

lunch: 500 kCal

mellanmål: 200 kCal

middag: 500 kCal

kvällsbit: 200 kCal

2008-05-18 @ 19:10:32
Postat av: Nancy

Alltså, spontant känns det som att om du vill höja dina kalorier till en mer normaliserad nivå kommer du gå upp oavsett mängd pga att din kropp nu är inställd på svält och skriker efter föda/ näring.



Jag har dock för mig att en dagsranson som en ung flicka med lätt aktivitet ska förtära ligger på mellan 1800 och 2000 kalorier (höftat sådär). Det finns dock flera tabeller och konverterare online som talar om mer exakt där man kan föra in personlig data. Denna kaloriransonen ska då innebär plus minus noll då kroppen behöver denna mängd för att fungera (bra) och för ersätta den mängd kalorier man förbränner i vardagsmotion/ lätt aktivitet.



När det kommer till energifördelning ska tyngdpunkten vara frukosten och lunchen medan middag ska vara lättare. Målen ska alltså minska (i kalorimängd) kronologiskt när dagen fortskrider. För du behöver mycket energi på morgonen för att klara dagen plus att du har många timmar kvar att förbränna den på, till skillnad från kvällen då.



Kroppen är väldigt anpassningsbar men långsiktig svält har ju fruktansvärda konsekvenser för hälsan (men jag tror nog att du är medveten om det då du är inskriven på en klinik). Under svält äter ju kroppen på musklerna så man kan väl säga att den bildligt talat, äter upp dig inifrån.

2008-05-18 @ 19:14:34
URL: http://negativenancy.blogg.se/
Postat av: Sofia

Stillasittande ung tjej som du ska äta runt 2600-3000 kalorier faktiskt.

Sen är det många program som säger att det ska vara mindre men det är bara bullshit. Du har ju aldrig varit överviktig i ditt liv och har ingen chans att bli det, din kropp behöver ordentligt med energi (och inte för att gå upp i vikt utan för att hålla en vikt, kunna bygga muskler utav energin, kunna bygga upp hjärnceller eller "smörja" hjärnan som mamma brukar säga).



Det är ju tänkt såhär UNGEFÄR

frukost 500 kcal

mellanmål 300kcal

Lunch 600kcal

mellanmål 300kcal

middag 600kcal

kvällsmål 300kcal



Lycka till! jag hejjar på dig.och på ett friskt liv!

2008-05-18 @ 19:19:15
Postat av: Amandah

Enligt en formel för energibehov, skulle du behöva ca 1700 kcal en dag då du ligger helt stilla. Rör du dig riktigt mkt en dag bör du dubbla intaget t o m. Men alla har ju olika energibehov och förbränning...



Jag håller med om att det är ett bra sätt att faktiskt börja med ex. fetare yoghurt eller lite mer kaloririk mat, så behöver du inte öka mängden. lycka till!

2008-05-18 @ 19:19:59
URL: http://detminstajag.blogg.se/
Postat av: RASA

ca 2000 borde du få i dej per dag för att behålla din vikt stabil och ha tillräckligt med energi för att orka under dagen.. och frukosten bör innehålla flest kalorier : )



lycka till iaf!

2008-05-18 @ 19:56:54
URL: http://sara91.blogg.se/
Postat av: Tilda

Jag väljer att inte blanda mig i hur många kalorier du ska eller inte ska äta eftersom jag har väldigt dålig koll på dig som person, din kropp, din ämnesomsättning, hur mycket du tränar och vad, vad du äter etc etc etc. Massvis med saker spelar in och personligen tycker jag att alla internet-konverterare är missvisande eftersom de är standardiserade och alla människor är helt olika. En dietist/läkare är den enda person som jag med gott samvete skulle tillåta ge någon råd om kaloriintag - och självklart efter en ordentlig hälsoundersökning!



Däremot kan jag tipsa om en denna sidan som hjälpt mig att strukturera upp min kosthållning: view/printed/2600kl.asp" rel="nofollow">http://www.nautilusgym.com/dbxview/printed/2600kl.asp



L

2008-05-18 @ 19:57:27
URL: http://kinell.blogg.se/
Postat av: saramikaela

Enligt min dietist så ska en tjej i vår ålder äta 2150 kcal per dag. Det är det mitt matschema är uppbyggt på. Scehmat är för en tjej som går skola(alltså sitter still rätt mkt) och rör sig lite då och då i vardagen, t.ex. tar någon promenad och tränar någon gång då och då.

Om man tränar mkt ska man äta lite mer.



Schemat innehåller fel måltider per dag:

Frukost

Lunch

Mellanmål

Middag

Kvällsmål

Jag har delat upp frukosten i två delar, frukost + mellanmål eftersom jag inte orkar äta så mkt på morgonen och jag tycker det är bättre att äta något mellan frukost och lunch för då håller man blodsockret i topp!



Schemat innehåller b.la. 4 mjuka smörgåsar om dagen, 100 g kött/kyckling/fisk och 3 potatisar/3 dl kokta makaroner/2 dl kokt ris till lunchen och middagen.



Så då vet du, kramar på dej! Lycka till

(Om du vill ha ett exempel på ett matschem lr tips så får du gärna maila mig)





2008-05-18 @ 20:09:33
URL: http://kaktuslover.blogg.se/
Postat av: cissi

Svårt fråga, de är så inviduellt beroende på hur mycket du rör på dig och hur din ämnesomsättning (förbränning) ser ut.

Jag har tex jättsnabb ämnesomsättning och väldigt svårt att gå upp i vikt, viket även bidar till att jag kan nästan käka vad jag vill utan att gå upp.

Man säger att mellan 2500-3000 kalorier per dag, men då gäller de att man har "normal" ämnesomsättning och att man rör sig som de räknat ut (helt omöjligt)

Så mitt råd till dig är att äta lika mycket av varje "grupp" som tex kolhydrater, för på så sätt får du i dig av alla energikällor.

Men exakt hur mycket av varje, får du prova dig fram.

Lycka till!

2008-05-18 @ 20:24:55
URL: http://seductive.blogg.se/
Postat av: Tilda

Amen va dumt! Gå in på http://www.nautilusgym.com/ och vidare till "Kostråd". Hoppas det funkar och att du får användning av länken!



Mig hjälpte "matschemat" eftersom jag gav mig en verklighetsförankrad överblick över hur mycket mat t.ex. 2600 kcal faktiskt är. Ibland tycker man att man PROPPAR i sig mat när man äter en macka till frukost, sallad till lunch, äpple till mellanmål och liten portion vadsomhelst till middag. Det känns som man ätit för en hel skolklass - men i själva verket kanske man bara fått i sig max 500-600 kcal. Matschemat från Nautilus är ju helt objektivt - det är inte gjort efter en viss person utan helt enkelt hur mycket man bör äta för att få i sig si eller så många kcal. Bra för "oss" som är helt paj i skallen av konstigt förhållande till mat :)



(Tänkte maila dig istället för posta en kommentar till, men hittade inte din mailadress så du behöver inte publicera denna kommentaren. Det är för "din skull" jag kommenterar - inte för att länka till min egen blogg)

2008-05-18 @ 21:25:02
URL: http://kinell.blogg.se/
Postat av: Emilie

Jag slog in dina värden som du uppgav i en bmr kalkylator (dessa ljuger i regel aldrig) och fick svaret

"Din uppskattade dagsförbränning beräknas till 2497 kcal

Detta betyder att du uppskattningsvis behöver 2497 kalorier per dag för att bibehålla din nuvarande vikt"

Detta gällde då för en stillasittande kvinna i tjugoårsåldern som styrketränar 20 min per dag och går (allt det du går på en dag räknas då) ca 60 min per dag



så var inte rädd för att äta det är du värd och det behöver du!

lycka till kramar!

2008-05-18 @ 21:40:48
Postat av: mindy

Ärligt talat så tycker jag det är jobbigare att läsa din blogg nu när du har din nya design. Den här är absolut snyggare, allt är snyggare! Men jag vet inte vad det är... Sidan tar längre tid att ladda, precis som Blondinbellas blogg gör (kanske inte så konstigt, med tanke på Spotlight) och texten, det kanske är den. Jag kanske har svårt för vissa texttyper. Ååh, tröttsamt iaf. Jag måste bättra mig! För jag diggar dig och din blogg har varit en av mina favoriter länge.



Jag är lika lång som du, btw.



Kram!

2008-05-18 @ 22:57:42
URL: http://metrobloggen.se/mindy
Postat av: Emma

Basalmetabolismen alltså energibehovet som kroppen behöver för att gå runt, byta ut celler och liknande ligger på ca 2000 kcal om dagen. (det som kroppen behöver för att må bra)



Sedan utöver om man rör på sig lite mera behöver man mera energi, så energiintaget för dig bör ligga på minimum 2200 kcal och upp emot 2600/2700kcal beroende på aktivitetsnivån.



Om du är osäker på vad som är exakt rätt för dig borde du prata med en dietist eller någon på ditt behandlingsställe. De kan säkert hjälpa dig mer exakt!



Hoppas att det går bra!

2008-05-19 @ 00:01:04
URL: http://emmis888.blogg.se/
Postat av: pasia

Men hallå... ni är grundlurade allihopa! Kroppen vet inte om vad klockan är, och om MAN VILL kan man äta alla sina kalorier under en måltiid om man mår bra av det, kroppen kommer endå att bränna det. Man bränner inte mer bara för att det är morgon och vice versa, och även det bore så så jämnar det ju ut sig. Liksom, seriöst, hur normalt är det att äta en större frukost än middag? Jag har dock inte lust att äta 7 portioner havregrynsgröt på morgonen för a tt frukosten ska vara större än middagen. Haha.



Men, man ska dock inte äta 2-3 timmar innan man ska sova, för att då jobbar kroppen med att smälta maten istället för att vila ut ordentligt.



Cornelia, jag räknade ut hur mycket du vägde, och om du inte rör på dig något tror jag att du ska äta ca 1700. Sen för varje km du går kan du addera 50 kcal, + lite extra för träning. Att äta 3000 kcal för din nätta vikt är absurt, om du inte tränar stenhårt.



Jag tror iförsig att du har en kroppstyp som svärt bli överviktig och du kan nog äta ganska mycket ganska länge utan att du blir överviktig.



2008-05-19 @ 01:00:12
URL: http://pasia.webblogg.se/
Postat av: AnnaP

Vet du vad du borde göra? :)



du borde gå in på min blogg och kolla mina länkar, där finns det en länk som heter "BMI, BMR och sånt" (eller liknande).



Där kan du kolla upp ditt BMR, basic metabolic range, hur mycket kalorier du behöver varje dag, bara för att överleva och så.



Kan verkligen rekommendera den sidan! :)

2008-05-19 @ 09:40:17
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Sanna

Många har redan svarat, men jag skulle säga att du behöver knappt 2000kcal om dagen för att hålla vikten du har. ;)

2008-05-19 @ 13:12:54
Postat av: johanna

hej, jag gjorde nyligen ett test för att se hur många kcal ja förbränner i viloläge. jag är lika lång som dig men väger desto mer vilket gör att varje sak jag gör förbränner ju mer än för den som väger mindre. jag tränar endel o går fram o tillbaka till jobbet varje dag. För att kunna leva, alltså bara ligga ner på rygg o andas så behöver min kropp 1563 kcal per dag. kanske ger dig en hint om vart du bör ligga.

2008-05-19 @ 14:39:40
Postat av: sandra

"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:



Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)



Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)



Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.



Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren"



hoppas detta kan hjälpa dig...kram!

2008-05-19 @ 15:38:47
URL: http://zandros.blogg.se/
Postat av: Nina

"pasia

Men hallå... ni är grundlurade allihopa! Kroppen vet inte om vad klockan är, och om MAN VILL kan man äta alla sina kalorier under en måltiid om man mår bra av det, kroppen kommer endå att bränna det. "



- Kroppen vet vad klockan ær, du ær pigg nær det ær ljust och vice versa (hormoner) men æmnesomsættningen "vet" inte vad klockan ær, men før att få ett jæmt blodsocker (framførallt om man æter mycket klohydrater) ær det viktigt att æta på regelbundna tider och førdela energinintaget. Det økar æven æmnesomsætningen och man blir aldrig hungrig. Dessutom slipper man ett STORT insulinpådrag på en och samma gång.



"Man bränner inte mer bara för att det är morgon och vice versa, och även det bore så så jämnar det ju ut sig. Liksom, seriöst, hur normalt är det att äta en större frukost än middag? Jag har dock inte lust att äta 7 portioner havregrynsgröt på morgonen för a tt frukosten ska vara större än middagen. Haha. "



- Jag æter større frukost æn middag, har inte så stor aptit om kvællarna så æter rejæl frukost och lunch och liten middag. Upp till var och en och beror ofta på vana. 7 portioner grøt ger ca 1400 kcal och en middag bør innehålla ca 500-700 kcal.



"Men, man ska dock inte äta 2-3 timmar innan man ska sova, för att då jobbar kroppen med att smälta maten istället för att vila ut ordentligt. "



Så sant, men ær man hungrig SKA man æta. Annars bildar kroppen hormonet kortisol - kroppen sænker energiførbræningen och sætter sig i svælt.



Cornelia, jag räknade ut hur mycket du vägde, och om du inte rör på dig något tror jag att du ska äta ca 1700. Sen för varje km du går kan du addera 50 kcal, + lite extra för träning. Att äta 3000 kcal för din nätta vikt är absurt, om du inte tränar stenhårt.



Jag tror iförsig att du har en kroppstyp som svärt bli överviktig och du kan nog äta ganska mycket ganska länge utan att du blir överviktig.

2008-05-20 @ 19:42:38
URL: http://shallange.blogg.no
Postat av: Nina

Tror att du behøver ca 2000 kcal (+-300) om dagen før att hålla vikten, tænkte skriva æt tills du blir mætt och æt igen nær du ær hungrig men antar att du som sjuk har vældigt vældigt svårt før att tolka kroppens signaler korrekt och att æta utan planering.



Æven om du inte kommer upp till ett nog høgt kcal intag ær det viktigt att du åtminstone førsøker æta øver 1300 kcal per dag, som kroppen behøver før att hålla igång exmeplvis værmen, hjærtslag och andra viktiga funktioner.



Lycka till :)

2008-05-21 @ 13:55:59
URL: http://shallange.blogg.no
Postat av: viktoria

Om du vill ha en stabil vikt utan viktnedgång eller viktuppgång så ska du äta MINST 2000kcal. Och föresten att räkna kalorier är de dummaste man kan göra.. Människans kropp behöver olika mycket varje dag, plus att ingen av oss vet vad du har för arv, ämnesomsättning eller något allämnt om din kropp. En kropp behöver inte samma kaloriemängd varje dag. Ena dagen rör du dig kanske mer än andra dagar o.sv.. Men om man nu måste utgå från kalorier så måste människans kropp ha cirka 2000kcal för att endast alla kroppens organ ska fungera.. Sedan får man utgå därifrån..Ett tips - försök sluta att mäta kalorier, sjukdomen får bara ett stadigare grepp om dig! och det är så svårt att sluta! Ät 6mål om dagen och räkna inte.

Frukost, mellanmål (frukt), lunch, mellanmål ( två mackor eller fil&musli), middag och kvällsmål så ska du se att du kommer att få en toppen förbränning ! :) Lycka till. Jag tror på dig!

2008-05-21 @ 21:08:08
URL: http://www.viktoriab.bloggagratis.se
Postat av: Fröken fräken

Suck, det märks att folk som kommenterat får sina siffror från dietister... Svårt att hitta folk som har mindre koll på läget alltså!



Jag vet inte hur många kalorier du får i dig idag men då din vikt ligger på 51 kg till 168 cm är du en normal slank tjej. Skulle gissa på att du varken har tjockt benstomme eller mycket muskelmassa. Så fattar inte varför du behöver öka kalorimängden egentligen, det är inte så att du är kopiöst underviktig direkt.



BMI är egentligen ett snedvridet begrepp och inget du ska orientera dig efter, det är procenten kroppsfett som är intressant. Kan ju nämna att om jag hade haft 0% i kroppsfett (helt orimligt, halva hjärnan skulle försvinna typ) hade min BMI fortfarande varit acceptabla 17.5. Hur logiskt är det på en skala?

(Jag är vältränad med en normal/tunn benstomme)



En grovräkning på din basala ämnesomsättning säger att du behöver runt 1300 kcal per dag för att gå runt. Höj det till 1500 om du är extraaktiv. Då kommer du ligga på samma viktnivå.

Lyder du hobbydietisternas råd om 2000 kcal eller mer per dag får du antingen svettas fan på löpbandet eller glömma Beach 2009. Typ precis samma problem som de själva har... suckar & skakar på huvudet

2008-06-22 @ 01:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0