Light hit och light dit

Jobbig morgon. Jobbiga liv, jobbiga mättnad, jobbiga mat, jobbiga tankar. Vill bara kräkas på denna sjukdomen. Kan sitta här i timmar och fråga mig själv varför i hela friden ätstörningar finns, varför jag har det, varför jag inte är frisk än och varför mat ska vara så jävla jobbigt att stoppa i min mun.
Varför finns kalorier? Vem i helvete uppfann det? Varför står det på varenda förpackning kalorier/100 gram? Low fat, inget socker, lågkalori, sötad med sötningsmedel, nyttig, fullkorn. Kan det inte bara vara som förr? Förr, då inget sånt skit fanns. Inte fan brydde man sig om fullkorn eller low fat! Ändå var fetma något ovanligt på den tiden, och ätstörningar inte alls så vanligt som nu. Skapar samhället våra sjukdomar? Sjuka ideal och sjuk fixering vid mat. Ibland när mamma tjatar om att hon vill ha light, brukar jag säga att inte fan fanns det förr, och varför skulle light göra oss mindre feta? Iaf jag (kanske bara jag?) tar mer när det är light, och mindre om det är vanlig. Där har vi det!! Så jävla lurade vi är allihopa.
Jag har bett mamma sluta köpa massa lightprodukter, ändå gör hon det. Vi har becel, miniyoghurt, lightsaft, mjukost light, minilätta, low fat chips, matlagningsgrädde light, kesella lätt, minikeso...
Jag får panik av alla dessa jävla lightprodukter!! Hade vi bytt ut dom hade jag heller inte behövt äta så mkt för att komma upp med kalorier och fett. Eller hur?

Blir bara så jäkla trött på all fixering. Att JAG är så fixerad. En liten "hemlighet" jag har är att jag tränar varje kväll efter middagen. Har gjort det nu sen.... början på januari! Jag märker stor skillnad. Mina armar är snyggare, benen muskulösare, rumpan fastare. Lyckan sitter inte där, och det kanske inte kommer göra mig friskare på nått sätt. Men jag måste säga att en vältränad kropp kommer jag aldrig få om jag äter för lite. Så fort jag äter lite mer känner jag mer resultat av tränandet. Jag vet att jag borde minska på träningen. Men samtidigt känns det inte som att det spelar någon roll. Träningen tar kanske 20-25 min, och det är övningar jag gör hemma på mitt rum. Låter så jäkla patetiskt när jag nämner det. Min behandlare vet om det, och hon har inte sagt så mycket om det... så jag vet inte. Det är kanske inte så farligt? Jag är ju ganska inaktiv i övrigt, förutom lite promenader då och då.

Peew! Kände verkligen att jag behövde skriva av mig... undra om någon pallar läsa, hehe. Men men! Detta är vad som pågår i mitt huvud, plus en miljon andra grejer. Men det orkar jag inte ta upp nu.
Nu ska jag duscha. Puss
image1502

Kommentarer
Postat av: Anonym

I light är det tillsatt en massa annat skit, och är inte alls så nyttigt som man tror. SKippa light, man blir inte smalare av det, snarare tvärt om. Och man förgiftar kroppen med en massa skit. Fett ska vara ordentligt, för det är nyttigt fett som inte gör att vi går upp, våra organ behöver det.

2008-03-23 @ 10:17:28
Postat av: sarah

Får jag fråga en sak? Har du nångång funderat över MHE-kliniken nångång? Jag vet inte men jag tror att det skulle passa dig. Jag vill inte lägga mig i eller så, men jag har ju följt dig under måånga år o så. jag vet inte, men jag tror att det skulle passa dig. det är ju väldigt fritt och man tar mycket eget ansvar. Men man får råd och guidning under hela tiden och man lär sig väldigt mycket om kost. hoppas du inte tar illa upp att jag lägger mig i. bryr mig bara..kram

2008-03-23 @ 10:41:14
URL: http://sarahlillemor.blogg.se
Postat av: Josse

säger som anonym, i light finns det en massa ersättnings-grejer som inte är så jäkla bra för kroppen alltså. mycket bättre att käka vanliga grejer men kanske inte överdriva intaget istället.
skönt att få ut all skit man har i huvudet, hoppas det hjälpte lite. brukar hjälpa för mig att bara skriva av mig.

2008-03-23 @ 11:33:47
URL: http://sanningenomjosefine.blogg.se
Postat av: Anonym

Har träningen efter middagen blivit ett tvång? Om du inte skulle kunna göra det en dag, hur skulle det kännas då? Kanske något att fundera över...

2008-03-23 @ 11:46:16
Postat av: Fanny

jag vill inte kommentera inlägget. jag vill bara säga att du är en av de vackraste änglarna i världen och du är min ängel! du är underbar cornelia, det finns så mycket fint jag kan säga och vi ska ha världens bästa resa och du och jag ska ta över våra liv och börja leva fritt och utan äckel tankarna! vi ska komma bort från dethär. DU OCH JAG.
tillsammans klarar vi det
En liten kommentar :" skippa light "

2008-03-23 @ 12:32:12
URL: http://beautifulflower.blogg.se
Postat av: Tilda

Önskar jag kunde överföra lite positiva tankar till dig, du som alltid verkar vara så ohyggligt duktig på att se möjligheter och inte hinder - precis som jag!

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om lightprodukter kontra "vanliga", men jag vet att DU vet precis så mycket som du behöver veta (nej, man kan INTE veta för mycket) - vad som är bra eller dåligt.

Hoppas du får en kalasfin dag och hittar tillbaka till motivationen som jag VET att du har!

Glöm för guds skull inte att Rom inte byggdes på en dag, och även de som byggde Rom hade sina dåliga dagar.

2008-03-23 @ 12:37:49
URL: http://kinell.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

anonym: Tro mig, det har jag tänkt på 100000 ggr. Träningen är tvång, även ifall jag tycker det är skönt ibland också, men ibland vill jag bara slippa!

2008-03-23 @ 12:52:25
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

Tack för era kommentarer!!
*************
****

2008-03-23 @ 12:52:59
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Camilla

Hej!
Jag måste bara säga att jag läser din blogg ofta och jag hejar verkligen något så enormt på dig, jag vet att du kommer klara av att bli frisk, det tvivlar jag inte en sekund på!!

Jag såg att Sarah ovan nämnde MHE-kliniken i Mora, ville bara säga att jag ska dit snart för första gången och är jättenervös, kanske är det ett steg du också vill ta på det eller något annat vis.
Ville bara säga att jag finns här och hejar grymt mycket på dig, du är stark!!
Kämparkramar i massor!! :)

2008-03-23 @ 13:00:57
URL: http://camillini.blogg.se
Postat av: Eva

Om det är något slags styrketräning du håller på med varje kväll vet du väl att man aldrig skall träna samma muskler två dagar i rad? Minst 48 timmars vila behöver musklerna mellan träningstillfällena för att träningen skall ge riktigt bra effekt. Kan du inte försöka träna varannan kväll i stället?

2008-03-23 @ 14:27:12
Postat av: Matilda

Ärligt talat så tycker jag att din behandlare verkar usel!

2008-03-23 @ 15:14:17
URL: http://shannas.blogg.se
Postat av: Cissi

Jag gör exakt likadant, tar mer om det är light och mindre av de vanliga. Fan kan dom sluta göra lightprodukter. Dom själper mer än dom hjälper!
Men ta ett allvarligt prat med din mamma och säg åt henne att sluta med allt light. Om de hjälper dig så kommer hon göra det!'
Kramar

2008-03-23 @ 16:50:05
URL: http://cissilagrell.blogg.se
Postat av: Salo

Usch, önska jag kunde ge dig lite av min oberoendehet.
Det har snart gått 2 år sen jag blev diagnotiserad Anorexia Nervosa. Jag vet inte hur mycket jag väger idag för jag har slutat väga mig sen januari, men runt 60 skulle jag tro, och jag är 166 cm.
Jag har aldrig känt mig smalare eller vackrare som jag gör idag, aldrig i hela mitt liv.

Ät vad du gillar och vad du är sugen på och när du är helt enkelt hungrig och sluta när du är tillfredställd!
Lyssna bara på kroppen, dig själv, ingen annan!
Man behöver inte läsa tidningar för att veta vad som är rätt eller fel för ens kropp, kroppen signalerar när saker är fel och när saker står rätt till!

Det är svårare för dig, jag vet.
Du har haft anorexia i år, medans jag hade det bara några månader. Så jag vet att jag är inte rätt person att säga, "Det är bara att äta vad man vill".
Jag vet att det är inte lätt och att det förekommer stor ångest! Fast jag skulle aldrig komma dit jag är nu om jag inte gick emot min ångest.

Ta hand om dig!
PS Light produkter är en smaksak.
Gillar du bättre Light Cola än Orginal Cola, drick light då. Samma med allting annat som light yoghurt och sånna saker!
Mina vänner som är fullkomligt normala och äter precis vad de vill när de vill som är normal smala dricker Light Cola för de gillar smaken bättre.

2008-03-23 @ 20:23:35
URL: http://isabelsalos.blogg.se
Postat av: stars in heaven

I ditt första stycke är dina tankar mina tankar.
Om du förstår vad jag menar. Jag funderar också väldigt mycket på det där. Förut fanns det inte lightprodukter och inte blev människor större då. Och inte var inte lika vanligt med ätstörningar heller. Ja vart är världen påväg :/

2008-03-23 @ 21:35:51
URL: http://tessiiie88.blogg.se/
Postat av: Julia

har lärt mig att bättre att äta så naturligt sommöjligt, med det ska man undvika light. Man blir mättare på det. jag tycker det är svårt med mat i affären, vill helst äta så mycket frukt och grönsaker som möjligt och använda de och linser, bönor ris och liknande att göra måltider med. Då slipper man förteckning med alla kalorier. Och brukar göra ett supergott pålägg själv, mixa bara soltorkade tomater och kikärtor. Supergott och får en krämig konsistens, nästan som hummus. try that ^_*

2008-03-23 @ 23:43:02
URL: http://ibebeautiful.blogg.se
Postat av: Nebiros

hittade din blogg och nu kan jag inte sluta läsa. allt du skriver är väldigt intressant, även om själva sjukdomen stör mig så enormt..
=(
(jag har den inte).
kan verkligen hålla med dig om att du borde se dig omkring efter en ny samtalskontakt, då din nuvarande inte är effektiv längre. att bara nöta samma fråger ger dig inget utan känslan att bara stå och stampa kommer att infinna sig, om den inte redan gjort de.

ditt inlägg ang alla dessa (förbannade) lightprodukter kan jag inget annat än att hålla med dig. kommer nog aldrig ritkigt förstå varför någon vill stoppa i sig gifter vi inte har en aning om vad de gör med våra kroppar, eftersom detta är ett "nytt" sätt att söta saker finns ingen forskning vad de kan ställa till med om 10-20 år eller så..

+att människor använder de till att gå ner i vikt är bara patetiskt. ta light cola tillexempel som många dricker istället för vanlig (inte för att den är så mycket nyttigare):

Aspartam kan få motsatt effekt, alltså kan du gå upp i vikt. Konsumtion av aspartam kan påverka signalsubstansen serotonin. Serotoninet styr känslor som mättnads-hunger känslan och vid konsumtion av aspartam kan effekten bli att man inte känner sig mätt och på så sätt inte vet när man ska sluta. Konsumtionen blir på så sätt mycket större än om du skulle konsumera vanlig cola.

Det förutsätter givetvis att man dricker för att man är törstig och inte för smakens skull.

Jag ser dig som väldigt stark och tycker att du gör enorma framsteg och även att jag inte känner dig, kan jag inte låta bli att känna en viss konstig känsla i mig förknippande lik...att jag skulle vara stolt över dig..
=)

2008-04-02 @ 03:04:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0