Hund kokade ihjäl

Hur kan man vara så dum i huvudet? Lär sig aldrig folk att INTE lämna sina hundar i bilen? Lämnar man sitt barn i en stekhet bil?! Jag blir så jävla förbannad när sånt här händer. Medvetet eller inte, så är den som gör så en djurplågare. Kan man inte tänka längre än så är man fan tappad. Nu har det hänt igen. En hund kokade ihjäl i lördags då ägaren lämnade hunden ensam i bilen i 2 timmar då hon var inne på ett köpcenter och shoppade. Man försökte rädda hunden genom att svalka ner den med blöta handdukar... men senare på djursjukhuset konstaterades det att den var död.

Detta sa veterinären som tog emot hunden.

"- Det första misstaget de gjorde var att tro att bilens mörka rutor skulle hålla värmen ute, säger Ohm till norska tidningen Dagbladet.

En hund som stängs in en varm bil dör på 30 minuter.

- Hundar kan inte svettas på annat sätt än genom tungan när de flåsar. De kommer ganska snabbt upp i en kritisk kroppstemperatur på 42 grader. Organen börjar i praktik att koka och hunden går in ett chocktillstånd, säger Ulrich Ohm."

Fy skäms på människor som behandlar sina husdjur som luft. Jag skulle ALDRIG få för mig att lämna min hund i bilen ensam. ALDRIG! Den enda platsen hon någonsin är ensam på, den är hemma. Skulle heller ALDRIG lämna min hund utanför en affär för att gå in och handla. ALDRIG! Ska man handla, TA INTE MED HUNDEN!! Eller va två stycken personer!! Jag sitter alltid med min hund utanför affären om mamma eller någon annan ska in och handla. Ska hunden vänta, ska den fan inte vara ensam.
Det borde finnas någon slags lag att ALLA som skaffar en hund (eller annat djur) måste klara något slags test för att bli godkänd som ägare. Det är faktiskt ett stort ansvar!!

De flesta håller nog med mig. Har ni andra åsikter så dela gärna med er.
Kram!


Kommentarer
Postat av: Julia

Ja varje år hör man om detta. Det är hemskt de borde fatta att djuren´inte klarar av det. men om man ser en hund i en bil en varm dag får man förstöra rutan för att ta ut hunden utan att man kan bli anmäld för det.

Men fy för människor som lämnar sina hundar i bilen så de kokar till döds.

Håller med dig totalt!!

2008-06-03 @ 10:57:10
URL: http://ibebeautiful.blogg.se/
Postat av: mindy

Skönt att det fortfarande finns vettiga hundägare som du! kram

2008-06-03 @ 17:23:41
URL: http://metrobloggen.se/mindy

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0