Igår gick jag i anorexins fotspår

Om exakt en vecka är vi påväg till Kreta! Jesus vad jag längtar efter att få komma bort. Det är typ 35 grader där nu och här är det knappt 18 mitt på dagen. Låg och tittade på mina ben igår kväll, haha! De är så bleka att det gör ont i ögonen. Jag borde missbruka lite brun utan sol nu veckan innan.

Maten går fortfarande rätt bra. Men jag tänker för mycket! Ni vet, även ifall man äter så finns tankarna där. Det är inte jättesjuka tankar, typ "åh jag är så tjock, jag är så misslyckad" osv. Det är snarare "ska jag äta detta också, vad ska jag äta sen, är jag hungrig nu eller är jag mätt". Jag litar liksom inte riktigt på mina hunger och mättnadskänslor än. Säkert fullt normalt, och det kanske kommer med tiden. Det är i alla fall vad jag tror. Jag har läst mattillåtet flera gånger, och där står det att TUGGA ORDENTLIGT är väldigt, väldigt viktigt. Man får en skönare mättnad, man hinner smaka maten, man slipper svullnader och magont. Det är himla lätt att glömma en sådan enkel sak som att tugga! Ibland stoppar jag liksom in maten i munnen, tuggar lite slarvig och sen sväljer ner en ångestklump. Tugga tugga tugga är vad jag borde satsa på. Ni som får svullen mage och obehag efter att ha ätit - TUGGA!

Energimässigt vet jag inte exakt var jag ligger. Ibland räknar jag inte ut det totala intaget... det är oftast frukost, lunch, mellis jag räknar. Ibland middagen och kvällsmålet också. Någon gång har jag nog kommit upp i 1400, vilket är typ dubbelt så mycket som för 1-2 månader sen. Det är ändå inte så lång väg kvar till ett normalt energiintag, och det känns bra! Man kan äta så mycket, och ändå ha svårt för att komma upp i normalt intag. Man tror liksom oftast att man måste "hålla koll" på vad man stoppar i sig, för att det inte ska "bli för mycket". Det är så feeeel. Kroppen sköter det mesta. Sålänge man äter hälsosamt, tuggar mycket, äter i lagom takt, äter varierat och regelbundet.

Jag märkte av min sjukdom igår i alla fall, och jag är fullt medveten om att jag gick i anorexins spår. Mamma hade gjort blåbärssmulpaj till våra vänner som sover över här, och jag ville nog ha en bit... men jag tackade nej ändå. Inte alls bra! Men det positiva är att jag vet att det var sjukdomen som talade. Då kan jag kanske nästa gång tänka två (eller tre) gånger innan "vill JAG har kakan?"

Man kan inte alltid vara stark och stå emot sjukdomen. Den är trots allt något som följt mig i ca 7 år...!

Hoppas ni mår bra idag. Kramar!

Kommentarer
Postat av: milla

ja eller hur! Annars borde man iaf få lite billigare tycker man ju. Men dom förlorar ju en kund, trist för alla! Kram på dig!

2008-07-17 @ 10:47:52
URL: http://halsofreak.blogg.se/
Postat av: Jossanpossan

Sötoo, of course ska jag se om båda färgerna finns :)

Jag hör av mig till dig senare, ha en underbart fin dag! <3



Puss gumman <3

2008-07-17 @ 11:30:04
URL: http://regnblomma.blogg.se/
Postat av: Cattis

Hej! Jaq vet att man inite riktigt liter på hungerskänslaorna i början! Man tänker liksom, vänta ett tag-...är jag mätt nu, eller är jag hungrig? hur känns det när man är hungrig? är jag hungrig? Är jag mätt?

Men grejjen är, att det där kommer att bli bättre och bättre! Jag lovar!:)

Kom ihåg att du är jätteduktig, kämpa på:)

KRAM

2008-07-17 @ 12:41:44
Postat av: miss h

jag känner bara av hungerkänslor vissa dagar, men d e jobbigt d där för jag vet att jag måste äta iaf annars går ajg ner i vikt. Mitt problem e väl att jag tränar så mkt för att jag ska kunna äta i princip vad eller snarare ganska så mkt som jag vill o stora portioner. Jag förösker äta långsamt o tugga, för jag får också väldigt lätt magont annars och tror också risken e större för att man hamnar i i bulimi som fd. anorektiker om man äter för snabbt. Vad tror du?

Jag förösker också alltid hålla på m datorn helst eller läsa nån tidning samtidigt så jag måste lägga ner besticken emellan o inte ösa i mej liksom.

Och ett annat problem är att jag oftast inte kan lämna kvar nåt på tallriken äve om jag känner att jag e mätt, för rädsla att jag ska börja göra så varje gång jag äter tror jag, men d e ju inte heller nån bra lösning....hmmm

2008-07-17 @ 12:55:47
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Postat av: Jenny

Du kämpar på som bara den! Och du kommer lyckas,låt det ta den tid det tar :)

Du vet väl att du kan äta upp till ett dagsitag (2000 kcal) extra i veckan utan att det påverkar din vikt? Svårt att ta till sej, ja, men ha det i bakhuvudet nästa gång!

2008-07-17 @ 14:06:05
Postat av: carolina

satsa på en Ben & Jerry till helgen då kanske? om du vill förståss =) det blir bara så att kolhydraterna faller bort, inget jag gör medvetet liksom. försöker att äta bröd till maten dock :)

2008-07-17 @ 14:26:54
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Melinda

Skönt att läsa att du fortfarande har kvar din positiva attityd! Ska ni till Kreta OCH Thailand? Måste ha missat lite :) Kom själv hem från Kreta idag. Kram

2008-07-17 @ 21:27:00
URL: http://metrobloggen.se/mindy
Postat av: Cornelia

Melinda: Jag ska till kreta nästa vecka, och thailand i vinter med min familj :D Var på kreta var du?

2008-07-17 @ 21:34:13
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Jennie

Jag har också läst mattillåtet, och det är verkligen en superbok för folk med matproblem, och självklart andra också!

Just den där tugga-delen är väldigt viktig, precis som du skriver.

Jag är värdelös på själva tuggandet. Det blir att jag stoppar maten i munnen, några få tuggor och sedan sväljer. Magen gör ont som fan och blir hur uppsvälld som helst! Men jag antar att det sitter i att äta så, som en föredetta (??) hetsätare som jag är. Shit, jag har aldrig nämnt det förut, erkänt det. Men antar att det är så det är. Men jag har inte berättat för någon hur jag mått, hetsätit/spytt osv.

Dock har jag inte gjort det på evigheter nu! Inte spytt upp maten iallafall.. Men det sitter fortfarande i, och man har det alltid i bakhuvudet! Och jag är livrädd för att det ska komma tillbaka, för det stör så mycket. Bläh.

haha, ja det var väl egentligen inte det här jag skulle komma in på men, iallafall.



Ja - det är otroligt viktigt att verkligen tugga maten! Annars känner man inte heller att man blir mätt, och man får hur ont i magen som helst.. Så från och med nu måste jag verkligen börja tänka på det igen! Och så att man hinner njuta av maten. :P

2008-07-20 @ 16:46:00
URL: http://kakuseiheroism.blogg.se/
Postat av: AnnaP

Jag var precis på rhodos, det var jättehemskt men jag älskar Kreta :) kreta brukar alltid vara bra ! :)



bra tips det där med att tugga! :)

2008-07-31 @ 12:01:27
URL: http://myanalife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0