Matscheman

DET ÄR ETT MATSCHEMA FÖR UNDERVIKTIGA PERSONER!!! Och btw har jag fått det av en dietist, och jag litar på henne. Sen kan man ju självklart lägga till näringsdrycker om det är så att man är väldigt aktiv eller har av någon annan anledning svårt att öka i vikt!!!! Själv gick jag upp i vikt av att äta ungefär som det första schemat. Jag skriver efter MINA erfarenheter, sen om ni kanske behöver mer kalorier för att öka i vikt, ja då är det ju bara att lägga till något vid varje mål!!
Detta är UNGEFÄRLIGA SCHEMAN!!!

För att gå upp i vikt (ca 3000 kcal ligger detta på)
Inga lättprodukter!

Frukost:
1 dl müsli eller flingor
2,5 dl mellanmjölk eller fil
3 dl juice eller nyponsoppa
2 skivor bröd med flora, skinka eller ost och paprika

Mellanmål:
1 frukt

Lunch:
3 dl kokt ris eller pasta
Ca 200 g stekt, grillat eller kokt kycklingkött
2-3 tsk flora till matlagning eller sås
1-2 dl varma och kalla grönsaker
ett glas mellanmjölk

Mellanmål:
2,5 dl blåbär- eller nyponsoppa
en skiva bröd med flora och leverpastej eller ost
1 frukt

Middag:
3 st potatisar eller 3 dl kokt pasta
Ca 200 g lax,torsk,makrill,strömming eller annan fisk
1-2 dl varm och kalla grönsaker
2-3 tsk flora till matlagning eller sås
ett glas mellanmjölk
2 dl kräm med mjölk eller 2 dl glass till dessert

Kvällsmål:
1 dl müsli
2,5 dl mellanmjölk eller fil
2 skivor bröd med flora, leverpastej eller skinka och grönsak

För att hålla vikten

Frukost:
2 dl mjölk/fil/yoghurt (hel el. mellan)
2 smörgåsar med smör o pålägg/ 2 dl flingor/ 1 portion gröt

Mellanmål:
1 valfri frukt
2 dl juice/nypon- el blåbärssoppa

Lunch:
2-3 äggstora potatisar/ 2 dl kokt ris/ 2 dl kokt pasta
100- 150 g kött el. fisk grönsaker
2 dl mjölk (hel el. mellan)

Mellanmål:
1 valfri frukt
2 dl juice/nypon- el. blåbärssoppa

Middag:
Samma som lunch

Kvällsfika:
2 dl mjölk/fil/yoghurt(hel el. mellan)
2 smörgåsar med smör o pålägg

Kommentarer
Postat av: anna

vet du cornelia, jag tycker att din blogg är verkligen JÄTTEBRA, du skriver fint och blandat, med tips och ideer om allt :) men nu måste ajg, för en gångs skull INTE hålla med dig .. jag kanske är ensam om det. men endå.. matlistan du skrev för att GÅ UPP i vikt, det kan man faktiskt hålla vikten på också .. iallafall jag? och jag lider av ätstörningar precis som dig, och vi ligger nog just nu på ungefär samma "plats" i sjukdomen ..

kämpa på, för jag tror massor på dig :) kram anna

2008-01-22 @ 19:39:04
Postat av: AnnaP

Men lägg av!! fyfan
vad mycket!! skulle bli skittjock om jag åt allt det där ! :S

2008-01-22 @ 19:45:24
URL: http://myanalife.blogg.se
Postat av: Anonym

Det matschemat som du skriver att man går upp i vikt utav stämmer absolut inte såvida man inte är underviktig. Är man normalviktig så står man still på det intaget, det är helt normalt.

2008-01-22 @ 20:33:38
Postat av: Anonym

håller med de andra. man kan omöjligt gå upp i vikt av det första matschemat!

2008-01-22 @ 20:35:49
Postat av: Anonym

tror det är ganska individuellt. Jag går upp i vikt av matschemat där det står att man ska hålla vikten och jag är inte särskilt underviktig.

2008-01-22 @ 20:44:58
Postat av: Thepreciousgirl

DET ÄR ETT MATSCHEMA FÖR UNDERVIKTIGA PERSONER!!!
**************
**************
Och btw har jag fått det av en dietist, och jag litar på henne. Sen kan man ju självklart lägga till näringsdrycker om det är så att man är väldigt aktiv!!!!

2008-01-22 @ 20:57:29
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: malin

precis som cornelia says! och förest kroppen tar ju åt sig näring annorlunda vid undervikt!
och alla kroppar behöver olika mycket!

2008-01-22 @ 21:37:30
Postat av: Anna

Alla har ju olika näringsbehov. Personligen skulle det inte förvåna mig om jag skulle gå upp av det ANDRA schemat, haha.

2008-01-22 @ 22:15:24
URL: http://shewantsit.blogg.se
Postat av: E.

Hej! Ville bara säga att jag beundrar en människa som dig så himla mycket! Du är så jävla stark, och vet du varför? Jo, för att du trots dina inre demoner fortsätter att kämpa mot att bli frisk, och det är det inte många som klarar av! Jag gråter när jag läser det du har varit med om, vad du har genomlidit, ingen människa ska behöva gå igenom det! Snälla, du måste hjälpa mig, jag har en kompis som håller på att tyna bort... Ingenting jag gör eller säger verkar hjälpa. vad ska jag säga? Vad ska jag göra? Jag känner mig så hjälplös... Kan jag rädda min vän från att döda sig själv?
Kram E.

2008-01-26 @ 23:30:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0