Lördag 16 feb / internetmobbing

Godmorgon! Allt bra med er? Jag känner mig ganska utvilad och glad. Glad för att solen skiner idag också! Helt vindstilla också, synd bara att det är så kallt. Men kanske kan man sätta sig i trädgården och sola sig lite grann i alla fall. Gjorde det häromdagen. Underbart!

Hm en sak jag skulle vilja ta upp som det pratas mycket om just nu. Det är internetmobbing. Var går gränsen för mobbing? Är det verkligen okej att skriva vad man vill i folks bloggar? Jag har själv stött på massor när jag kollat runt i olika bloggar. Speciellt blondinbellas och stina-lees blogg. Är det okej att skriva "fan vad du är ful, du är så jävla korkad, shit vad äcklig du är". För på något sätt har ju de personerna som skrivit det, tyckt att det är helt okej. Annars gör man ju inte en sån sak, right?
Sen tycker jag det är en annan sak om man skriver en ÅSIKT om en annan bloggare, eller någon annan på internet. Typ "detta var ju riktigt korkat det hon skrev" eller liknande. Hänger ni med vad jag menar? Men att kalla någon fitta, äcklig, hora, ful, cp och massa andra fula ord.

Jag har inte blivit kallad något speciellt. Men folk har skrivit att jag är så jävla sorlig som bara "tänker på mig själv", bryr mig om mitt utseende och att jag är så "jävla tråkig". Nyligen fick jag kommentarer om att jag står fult med benen. Alltså, ursäkta, men vad fan gör det er?! Finns det inga större problem i era liv än att klaga på hur jag står?
Eller vad jag skriver om... är det så himla ointressant så får ni mer än gärna lämna min blogg! Jag kommer vara mig själv, från början till slut. Jag kommer inte ändra på vad jag skriver om, hur jag står, vad jag lägger upp för bilder, mina åsikter, och jag tänker framförallt inte sluta tänka på mig själv!! De få gånger jag verkligen tänker på mitt eget bästa, de gångerna är få. Man kan inte lära känna en person genom en blogg, eller genom msn och mejl. De flesta av er vet inte min bakgrund, vad jag gått och går igenom och hur jag är som person. Döm inte människor ni inte ens känner! Ni gör bort er själva.

Jag tror till och med Kissie (bloggaren) är en genomsnäll människa, fast med en hel del åsikter som är ganska... eh, annorlunda. Men jag menar... att kalla henne för massa dumma saker, är inte det egentligen värre?

Jaja, ingen behöver hålla med mig. Men kan vi inte bara sluta upp att kalla varandra nedvärderande saker? Och låta alla tycka, stå, klä sig, skriva om vad fasiken man vill?!

Kommentarer
Postat av: E-S

Håller verkligen med dig om att det är otroligt dumt att skriva elaka saker till folk på nätet. Det hela blir ju dessutom värre av att de som skriver de elaka sakerna inte ens behöver stå för att de sagt det, de gömmer sig bakom en skärm. Fegt. Elakt. Klart man ska få säga vad man tycker, men man måste ju tänka på att precis som i verkligheten känna efter hur pass ärlig och rättfram man kan vara. Att ha en blogg innebär ju att man får ta lite kritik, men det finns personer som inte förstår när de går över gränsen. Det är nog som sagt lättare att göra det på nätet dessutom. Lätt att vara kaxig och elak när man slipper stå för det.

2008-02-16 @ 09:15:32
URL: http://thecrazybeautiful.blogg.se
Postat av: z

Det är lätt att vara tuff bakom en datorskärm...

2008-02-16 @ 09:55:46
URL: http://zumiii.blogspot.com
Postat av: Heidi

Jag förstår vad du menar, I really do. Men att inte kunna ta någon kritik heller är inte värst moget. Med åldern kommer att kunna ta andras åsikter och kritik utan att "må dåligt" av det. Att jag kommenterade att JAG inte tycker det är fint att stå med fötterna inåt för det ser kobent ut är ju något jag står för, och jag sa det inte alls elakt och tyckte jag gjorde det väldigt klart i min kommentar. Samma med Daniella, sa det hur trevligt som helst. Tycker du det är mobbing lär du inte komma långt som en framgångsfull bloggerska.

2008-02-16 @ 10:24:27
URL: http://sipis.blogg.se
Postat av: stars in heaven

Bra text!

2008-02-16 @ 10:26:55
URL: http://tessiiie88.blogg.se/
Postat av: Elin

Håller med dig, det är sorligt att se att folk inte har nåt bättre för sig än sitta och skriva elaka kommentarer. Och framför att att de inte kan uttrycka sig på bättre sätt än med skällsord och liknande.

2008-02-16 @ 11:07:45
URL: http://elonaa.blogg.se
Postat av: Lelle

Bland det klokaste någon har skrivit på lääänge! Man skriver inte hur som helst,det kan ta väldigt illa..spexiellt om man mår lite lågt. Gillar fresten din klädsmak,passar en vacker tjej!! :$
På med varma kläder och ha en sköön dag i solen, det ska jag nu!

2008-02-16 @ 11:12:16
Postat av: Thepreciousgirl

Heidi: Jag skrev just att jag inte tar åt mig sådana kommentarer, och att jag inte förstår hur folk pallar klaga på allt, hur man står, vad man skriver om osv.
***
***

2008-02-16 @ 11:24:02
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

Ni andra: Ni har förstått min poäng :) Kram på er!
**
**

2008-02-16 @ 11:25:24
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Camilla

Bra och verkligen tänkvärd text!!

Jag är dock fortfarande nyfiken på boken du nämnde igår, vilken är det?? :)

2008-02-16 @ 11:31:23
URL: http://camillini.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med dig. Men samtidigt är det ju sånt man får räkna med när man bloggar, är känd osv. Och tar man åt sig och mår dåligt av det får man ju stänga av kommentarsfunktionen eller sluta.
Själv slutatde jag blogga eftersom jag tar åt mig jättemycket även om jag låtsas som att jag inte bryr mig!
Men stå på dig, dom flesta som dummar sig är väl bara avundsjuka!

2008-02-16 @ 12:52:44
Postat av: sofie

Jag tror att det oftast är så att folk är avundsjuka faktist. Dom vill styrka sig själva genom att skriva sådana saker.
Jag har blivit kallad ful,äcklig, fetto and SO on. Jag blev verkligen helt knäckt förut..men whatever känner jag bara nu.

2008-02-16 @ 13:46:45
URL: http://sofey.tjejsajten.se
Postat av: sara (enimängden)

håller med dig utav jävla fan. tänkte på det senast igår. det handlar enbart om avundsjuka och att folk är så JÄVLA OMOGNA!! jag blir så ARG! vissa saker man kan skirva, men gränsen träder folk över för längesedan. usch!

2008-02-16 @ 16:50:46
Postat av: linnea.

internetmobbing är bland det värsta som finns. har själv utsatts för det i betydligt mindre utsträcknig dock, onödiga kommenterar osv. något som tyvärr de flesta bloggare tycks få stå ut med, så drygt.

2008-02-16 @ 22:47:42
URL: http://linneaah.blogg.se/
Postat av: isabelle

jag förstår verkligen vad du menar. MEN när kissie beter sig som hon gör, skriver ut sina åsikter på det sättet. Hon kränker folk! Då tycker jag att jag har rätt att kalla henne korkad, för det är min åsikt. även om det kränker henne, för hon kränker andra. Sen precis som du säger så ska man inte kalla folk för könsord o.s.v

2008-02-16 @ 23:29:41
URL: http://isabulle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0