Regelbundet ätande - inte för alla?

Har har en livlig diskussion med mamma angående matvanor. Hon anser att hon "inte behöver" någon lunch på dagen, men tydligen är det annorlunda för alla andra. Hur går det ihop? Jag förstår inte det resonemanget. Själv anser jag att alla behöver och mår bäst av frukost, lunch, middag + mellanmål. Det är jag och många andra levande bevis på. Visst, man kan hoppa lunchen ibland och kanske fika några matiga mackor istället, men att säga "jag behöver inte lunch" tycker jag är ganska dumt. Kroppen behöver visst näring. Det kan ingen säga emot.

Självklart låter jag alla ha sina egna matvanor, men det stör mig lite att min egen mamma ser mat på det sättet. Jag blir väldigt negativt påverkad av det. Inte hennes fel kanske, men varför säga så då?
Idag t.ex när vi var i Malmö så skulle vi äta lunch. Jag tog en bagel med keso och hon en caffe latte. För hon "behöver inget". Va? Vi var i Malmö från 10-16:30 och hon åt ingenting. Det är upp till henne egentligen, men visst finns oron där... varför gör hon så egentligen? Förstår hon inte att det är orsaken till hennes korta stubin och hetsiga humör? Jag vet ju själv hur det är!!

Men jag är glad att jag har mina regelbundna tider jag äter på. Min kropp mår mycket bättre av det.
Jag vet i alla fall vem som kommer ha huvudet inne i kylskåpet halva kvällen...!! Jag har själv gjort likadant. Ätit minimalt på dagen, och sen kompenserat genom att äta allt på kvällen. Man mår INTE BRA av det. Varken fysiskt eller psykiskt.

Vad tycker ni? Kan man säga att "jag behöver inte äta frukost" eller "jag behöver inte äta lunch"? Är inte det ganska orättvist mot sin kropp?

Kommentarer
Postat av: Cattis

Kroppen behöver frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål för att må bra! Kroppen befinner sig då i en mycket bättre balans än om man äter oregelbundet!!! Givetvis behöver man inte följa måltidsordning slaviskt, ibland kanske man helt enkelt inte hinner med något av mellanmålen, eller är mätt för man åt mer till ett annat mål. Men det bästa är regelbundenheten!

Å att din mamma inte behöver någon lunch...FEL! Det behövde hon visst! Man lurar sig själv så lätt...eller rättare sagt, FÖRSÖKER lura sig själv! Tror att man ska klara sig...men sedan mot kvällen/natten..då POFF! Blir man alldels vrålhungrig! Jag har själv gjort detta misstag så oändligt många gånger, å det är verkligen dumt!

Så, lyssna på din kropp, å på din friska sida...då har du kommit en bra bit påväg!

KRAM!<3<3<3

2008-08-15 @ 19:06:32
URL: http://kaktuuus.blogg.se/
Postat av: Tilda

Jag äter när jag är hungrig.

2008-08-15 @ 19:31:35
URL: http://kinell.blogg.se/
Postat av: malin

Jag håller med dig till 100%. ska du något till mf i veckna? Är ju super bra artister soms ka spela :) h aen bra kväll!

2008-08-15 @ 19:40:33
URL: http://sommarflickaan.blogspot.com/
Postat av: Mikaela

Min mamma är precis likadan! Och jag menar, bara för att man inte är hungrig, så betyder det inte att kroppen behöver näringen och energin som finns i tex lunchen

2008-08-15 @ 19:56:27
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: elin

tycker cattis prickade in det ganska bra :)

2008-08-15 @ 20:04:25
URL: http://ellijonsson.blogg.se/
Postat av: KRYCKAN

ALLA behöver regelbundna måltider. Jag mår så himla mkt bättre sen jag tvingades börja med det i januari detta året. Okej, just nu är jag sjuk, men det har inte med det att göra!

2008-08-15 @ 20:40:56
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: Lina

Har man en väl fungerande aptit ska man äta då man är hungrig, är man inte hungrig så ska man inte äta.

2008-08-15 @ 20:52:29
Postat av: K

Nä, inte kan man göra det för ofta i alla fall. Men äter man regelbundet och bra och inte är rädd för att äta lite "för mycket" då och då, så kan det nog hända ibland att man inte är särskilt hungrig vid någon måltid och inte vill ha men klarar sig bra ändå... Men du vet ju vad som händer när man äter dåligt. Och inte vill du ta konsekvenserna av det? Ha en bra kväll!

2008-08-15 @ 21:01:10
URL: http://pavagigen.blogg.se/
Postat av: Sofia

Man lurar bara sig själv. Och jag tycker det är lite dåligt av din mamma att inte äta för att supporta dig. Hon är ju ändå någon du ska se upp till.. och så äter hon ingen lunch. Vad händer ifall du säger "jag behöver ingen frukost" imorgon när du vaknar? Hon skulle ju direkt ifrågasätta dig.

Du borde ta upp det här med henne.



Du är duktig. Jag ser upp till dig.

2008-08-15 @ 22:10:11
Postat av: smilla

Hej cornelia! Har du något tips på ett gott och nyttigt bröd som man kan köpa? Har så svårt att hitta grova bröd som jag tycker om...

2008-08-15 @ 22:50:09
Postat av: Cornelia

Smilla: Lingongrova är ju gott, danskt rågbröd, hjärtegott... det finns huuur mycket goda bröd som helst :)

2008-08-16 @ 09:47:41
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Carro

Man bör ju äta regelbundet för att tillgode se kroppen vad den behöver men jag anser att alla känner sin kropp bäst. Fine om inte hon vill äta lunch, men hon kompenserar ju upp det under dagen. Jag har slutat bry mig om vad andra gör och hur de äter, det blir bara jobbigt. Hos mig äter ingen lunch, förutom jag men det är deras problem. För mig är regelbundet ätande på särskilda tider enda möjligheten att återfå mättnads/hungerkänslorna, sen kan nog även jag börja känna efter när jag vill äta.

2008-08-16 @ 12:19:47
URL: http://carodan.blogg.se/
Postat av: sandra e

min mamma äter l´minilite jämt! hon orkar ju ingeting men det har ju inte med maten att göra enligt henne! hon äter väl kanske hälften av det jag äter, och då äter inte jag så mkt, inte kalorimässigt iaf. hon är dessutom 10 cm längre än mig o har ett fabriksjobb. hur fan kan hon säga till mej att jag äter för lite fett och annat? "du måste äta nåt onyttigt ibland!" Jag äter det jag år bra av och fattar hon inte bättre är det väl hennes problem, men visst blir jag påverkad negativt!

2008-08-16 @ 12:52:55
URL: http://zandros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0