Bortskämd unge

Jag lär väl få en himla massa kommentarer om detta inlägget, men nu ska jag faktiskt försvara mig en aning. Många verkar tro att jag är en bortskämd unge som shoppat upp mammas pengar och fått allt jag pekat på. Oj oj oj så fel ni har!

Jag påstår verkligen inte att min familj är fattig eller att jag aldrig fått någonting. Men det betyder inte att en person är bortskämd. Vi har alltid haft stora ekonomiska problem i min familj, som jag fått reda på nu när jag är vuxen. Jag behöver inte gå in på detaljer, men vi har bl.a blivit lurade på stora pengar och varit nära att förlora vårt hus som vi bodde i när mina föräldrar inte skiljt sig än.

När vi skulle flytta därifrån, min mamma, jag och mina två bröder så kom vi till en liten del av ett radhus. Vi renoverade det... men fortfarande är det halvfärdigt. Imorgon ska vi efter 7 år kakla vårt kök t.ex. Det ska bli otroligt kul. Vi har en helt uppriven trädgård sen några år tillbaka... och har inte haft råd att göra den klar. Vi får helt enkelt göra det själva. Bästa möjliga och billiga sätt. Vi har ingen bil, som vi varit utan i 7 år. Mamma valde att sälja den eftersom vi hade ont om pengar. En liten skrotig golf som inte var någon hit, men den gick framåt i alla fall.

Men vet ni? Jag är lyckligt lottad ändå. Jag är så jävla glad och stolt över att min mamma lyckats försörja 3 barn och sköta ett hem och jobb samtidigt. Jag har alltid hjälp till med det jag kan. När jag inte hade jobb tog jag tag i saker hemma, som att tvätta, diska, städa och laga mat. Varje dag!

För ½ år sen fick jag ett jobb. Ett jobb jag är SÅ tacksam för att jag fick. Jag har sagt det om och om igen till min chef att jag är helt överväldigad. Jag kände att äntligen fick min familj lite mer pengar! Jag planerade inte vad jag skulle shoppa till mig själv... jag planerade istället hur vi kunde göra vårt hus finare! Jag sa direkt till mamma att hon kunde gå ner i tid och sluta stressa så mycket... jag betalar hem pengar och hjälper alltid till om det skulle vara. Mamma, huset och mina bröder går före all jävla shopping i världen. Men vet ni? Jag tycker om att shoppa, och jag har aldrig aldrig shoppat upp några pengar som jag inte jobbat för. Jag har aldrig bett min mamma att köpa saker till mig, jag har aldrig krävt att få ditten eller datten.

Tack och lov kan vi lyxa till vardagen lite ibland eftersom min mamma är konstnär och säljer en del tavlor. Vi ska bl.a resa till Thailand i vinter!! Vi har aldrig någonsin rest tillsammans. Mamma, mina bröder och jag. Det ska bli så himla roligt. Mycket av mina pengar går också till den resan. Jag betalar t.ex min biljett själv och de mesta fickpengarna kommer från min plånbok. Jag har erbjudit mig att betala vaccinationer och hjälpa till med matpengar och utflykter. Vi valde att satsa på en resa istället för huset, eftersom vi älskar varandra och ville göra något tillsammans bara vi. Det kändes lite som "sista chansen" innan vi själva skaffar egen familj och karriär.

Jävligt luddigt inlägg. Men förstå att jag blir sjukt ledsen när folk kallar mig bortskämd och att jag shoppar upp min mammas pengar. Fyfan... jag förstår liksom inte hur man kan skriva så till någon man inte ens känner!? Allt jag shoppat och visar här i bloggen har jag slitit för att kunna köpa. Och jag förtjänar det så in i helvete!!!

Kommentarer
Postat av: Jay

Bra skrivet mycket bra skrivet! stå på dig.. problemet e att folk klagar hellre än att läsa mellan raderna... så är det alltid och det synd att man ska behöva försvara sig för att folk ska fatta men e folk tröga så e dem. Var stolt över dig själv det borde du vara!=)

2008-08-05 @ 14:15:23
URL: http://jayjays.blogg.se/
Postat av: Josse

Nu syftade du säkerligen inte på min kommentar men jag menade absolut inte att du skulle vara bortskämd på något sätt, du gav mig intrycket av att inte vara särskilt tacksam över ditt jobb och jag vet precis hur det är, jag har bott hos min pappa som fått försörja 3 ungar själv med en OK lön.. han sliter sönder sig på sitt jobb för att vi skulle få det bra och vi har aldrig kunnat resa utomlands tillsammans. Jag har bara väldigt svårt att ta att personer utan utbildning får arbete genom folk de känner när det finns folk som har gått i skolan i flera år och söker jobb som bara den men som inte får något bara för att allt går åt till släktingar och familj. Kalla mig gärna avundsjuk för självklart är jag det! Hade varit konstigt annars. Jag sliter på ett jobb där jag tjänar 70kr i timmen och hade gett vad som helst för att få vara i dina skor kan jag säga.. och tanken på att jag nu ska spendera ännu fler år på högskolan och till vilken nytta? Vilket värde har en högskoleutbildning idag? Jag hade velat gå hemma och få pengar för att ha roligt men det funkar tyvärr inte så. Alla jobb blir antagligen tråkiga efter ett tag, det är ett måste och sedan när tycker människor att det är roligt att göra någonting som man MÅSTE göra.

2008-08-05 @ 14:15:56
Postat av: Cornelia

Josse: Då har du helt missuppfattat. Jag är så in i helvetes glad över mitt jobb!!! Men jag är SÅÅÅÅÅ rädd för att bli dålig igen i min anorexia.. jag pallar det inte liksom. Jag är kanske 80% frisk... men det är en bit som fattas! Jag måste liksom må bra och känna mig säker i mig själv för att kunna utföra ett bra jobb..



hoppas du förstår. Bra av din pappa att klara det!! Det är verkligen inte lätt..!

2008-08-05 @ 14:21:13
URL: http://annacornelia.se
Postat av: MALIN

Jaja, du verkar bara shoppa en jävla massa menar jag, inget illa..och det var du själv som skrev att du inte vilja börja leva på din mammas pengar, alltså relaterade jag bara till det i vad jag skrev. Förresten, du glömde nämna vinstpengarna i den där spootlight-tävling, så du har inte bara jobbat ihop allt, för en kontorsjobb kan man inte tjäna såå bra på, inte om man har en massa räknar att betala och en hyra...eller just det, du bor ju hemma.

2008-08-05 @ 14:34:19
URL: http://smillafan.blogg.se/
Postat av: Josse

Jag trodde att du menade att du aldrig mer ville jobba utan bara leva på skrivandet. Förstår att din sjukdom gör det jobbigare att klara av ett jobb men det är bara att kämpa på. Du har ju kommit så långt nu så låt inte ett litet bakslag ta dig hela vägen tillbaka till noll igen. Ha det fint :) .

2008-08-05 @ 14:35:50
Postat av: Ingela

att skriva vad du skulle VILJA göra är väl inte att vara naiv och dum(som det skrevs i kommentarerna på det andra inlägget). Sen tycker jag du verkar ha en insikt att det kanske inte skulle fungera i verkligheten just nu, och det är väl snarare smart och insiktsfullt... känns som vissa som skriver mest är bittra över att de just sitter fast med ngt de inte trivs med och måste ta ut det över andra...

2008-08-05 @ 14:41:11
URL: http://zariaza.blogspot.com
Postat av: JosefinEmilie

Shit vad jag berördes av detta inlägg!

Din mamma ska vara sååå stolt över dig<3

Du verkar ju helt fantastisk :)



Dessutom skriver du otroligt bra gumman!!



Puss<3

2008-08-05 @ 16:20:03
URL: http://regnblomma.blogg.se/
Postat av: Yasse

hahaha.. josse det enda man hor fran dig e bla bla bla... orka vara dig!!!! du tycker sa jakla synd om dig sjalv. vax upp... lycka till pa hogskolan du verkar behova det.

2008-08-05 @ 17:43:06
Postat av: carolina

åh vad trött jag blir! du ska inte behöva förklara dig, ingen har rätt att dömma dig utan underlag. så på dig, och lycka till på jobbet tjejen :)

2008-08-05 @ 22:01:19
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: mindy

Bra inlägg.

2008-08-07 @ 18:57:01
URL: http://metrobloggen.se/mindy

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0