En sak till!!!

Har märkt att väldigt många anser att normal vikt = frisk. Vad fan har vikten med psyket att göra? Bara för att jag gått upp i vikt betyder det inte att några psykiska problem är lösta. Man måste inte vara/varit undernärd för att va sjuk! FATTA DET! Väldigt många fråga mig "är du frisk nu?" "Då när du var sjuk..." Jag ÄR sjuk!!!

Bara en sån sak jag stör mig så otroligt mycket på just nu. Nu ska jag till biblioteket. ;P

Kommentarer
Postat av: josse

men att vara undernärd hör till ätstörningen ju..så då har du ingen ätstörning längre utan du är psykisk sjuk?

2007-12-07 @ 12:57:41
Postat av: Thepreciousgirl

josse: Har jag ingen ätstörning? Skämtar du? Tycker du det är normalt att svälta ner sig vissa veckor? Jag utesluter det mesta i matväg. Okej, det är din åsikt. Och du verkar inte veta mkt om ätstörningar. BLÖ

2007-12-07 @ 13:30:45
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Nicole

När anses man egentligen vara helt frisk, om man ens kan vara det? Är man frisk när man kan tvinga sig själv att äta i stort sett allt men ändå får ångest av det? Är man frisk när man inte har någon ångest längre, men egentligen bara för att man har hållit sin vikt stabilt nere? Är man frisk om man helt enkelt har gett upp tanken på att bli perfekt, när man fortfarande har samma ideal som förut? Jag gissar på att det är väldigt många som blir friskförklarade även av vårdpersonal för att det inte är så lätt att komma åt de innersta tankarna. Vad tror du?

2007-12-07 @ 13:58:53
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Kristina

Jag håller med dig helt! Det är jättejobbigt när folk tror att man är frisk bara för att man väger normalt. Det är ju på insidan man mår dåligt! Man kan ju väga hur mycket som helst och ändå svälta, men man märks inte förrän man är jättesmal. Det är extremt jobbigt när folk säger: "hur var det när du var sjuk?" o.s.v. De fattar inte att man fortfarande är sjuk. Så jag förstår hur du känner.
Förresten vilket bibliotek skulle du till? Har du ett bibliotek nära där du bor eller?
Och så ville jag också fråga vad du tycker om julkalendern hittills?
Ha det bra
Kram

2007-12-07 @ 13:59:48
Postat av: Thepreciousgirl

Nicole: Själv tycker jag att "frisk" är man när man kan äta allt man vill. När man inte får ångest, ingen panik efter/innan/under en måltid. När man inte svälter sig själv med avsikt för att gå ner i vikt eller för att man helt enkelt mår dåligt. När livet känns fritt, utan begränsningar. När man känner sig tillfreds med livet! Finns massa andra saker såklart.. men ja jag tror att de flesta läkare inte förstår sig på oss med ätstörningar. Att de liksom släpper taget om en när man äter. Maten är ju inte det egentliga problemet!!! Många många tror ju det.. men ens inre mår ju inte bra om man svälter sig själv! Maten blir något man tar till för att VISA att man mår skit på insidan.. det är ju lättare att visa smärta på utsidan än insidan!!!

2007-12-07 @ 14:05:48
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

Kristina: Det som ligger där jag bor ;) Precis över gatan! hehe. Jo julkalendern är bra tycker jag! Har dock missat två avsnitt nu :( Vad tycker du? ;)
KRAM!

2007-12-07 @ 14:07:23
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Richie

Alltså, varför denna panik över att folk tror att man är frisk för att man är normalviktig? (du är till o med för smal tjejen)

Låt andra tycka som de tycker...att normalvikt=frisk. låt deras elaka kommentarer bara passera, lägg inte energi på dem...

de människor som typ "josse" (som skrev högst upp), de fattar inte hur sjukdomen fungerar och kommer aldrig göra heller...

Du vet och känner ju dig själv bäst, ingen annan kan komma och säga att nu är du frisk, det är liksom inte som att ta pencillin mot något virus..
ätströrningar tar tid..

GE INTE UPP med KÄMPANDET!
Tror stenhårt på dig!

2007-12-07 @ 14:39:24
Postat av: Thepreciousgirl

Richie: TACK!

2007-12-07 @ 14:56:29
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: josse

haha jag har aldrig påstått att jag vet mycket om ätstörningar. hur skulle jag kunna vara insatt i det om jag själv inte har haft det? jag menade bara att man lätt kopplar ihop undervikt med ätstörningar och det var du själv som nämnde psykisk sjukdom? det är självklart inte normalt att svälta sig men har alla som svälter sig då och då en ätstörning? för i så fall har väl typ halva sveriges befolkning det.. alla svälter sig någongång mer eller mindre av olika anledningar. men ja, jag anser iaf att man är psykisk sjuk om man har en ätstörning, självklart! jag tror att det mycket handlar om att ni (ni som lider av ätstörningar och då främst anorexi) inte vill växa upp.. det är den uppfattningen jag har fått av dig. du vill kunna vara mammas lilla flicka resten av livet, att hon ska ta hand om och pyssla om dig så fort du mår dåligt. har jag fel? man tycker inte om sin kropp, man vill inte ha de former som kommer med åren för det är ett tecken på att man håller på att bli vuxen.. men du är i alla fall på bättringsvägen, det märks.. om ens bara för vissa stunder. du behöver inte på något vis vara nedlåtande för att jag inte har samma erfarenheter som du har, eller att jag inte vet lika mycket om det du gör. vi har olika liv och har varit med om helt olika saker.. jag skriver bara vad jag tror.

2007-12-07 @ 14:59:24
Postat av: Richie

JOSSE:

Det som du just skrev till henne var det mest korkade och enkelspåriga jag någonsin hört.. jag blir paff..
tror du på fullaste allvar att vi stannar kvar i ätstörningen så pass länge för att vi vill vara mammas lilla gulleflicka?!
Hur fasen tänker du?

Du fattar ju nada...
kom inte och tyck vissa saker som du inte ens har belägg för.

Lägg ner!

Till dig, "thepreciousgirl".
Skit i hon Josse, hon verkar ju vara totalt lost.

Kramar till dig

2007-12-07 @ 15:11:18
Postat av: Marie

Hej Cornelia! Jag har nyligen börjat läsa din blogg och nu läser jag flera gånger om dagen. Jag håller verkligen med dig. Jag har själv haft anorexia sedan jag var 14, dvs i snart 10 år. Jag har vägt 15 kilo mindre än vad jag gör idag, men jag är inte frisk för det. Visst mår kroppen säkert bättre nu, men mina tankar är i stort sätt lika sjuka nu som då. Egentligen vill jag väga några kilo till, men helst av allt vill jag bara vara normal, kunna äta som alla andra människor och inte välja bort i stort sett alla livsmedel som jag gör idag. Känner du att du blir bättre och bättre, om man inte ser till vikten? Blir dina tankar friskare? Jag är väldigt medveten om mina problem och vet hur jag borde äta och leva, men jag kan inte ta steget och förändra det. Tycker ialla fall att det är givande att följa din vardag och läsa om både problem och trevligare saker :) Sköt om dig!

2007-12-07 @ 16:08:39
Postat av: lilla ja

Grejjen är ju att man önskar att fler förstod att sjukdomen sitter i huvudet, så att man slapp alla sårande kommentarer om att man är frisk när man ökat till nödvändig vikt för att "överleva".
Mörkertalet för människor med ätstörningar tror jag är enormt tyvärr. man kan må hur dåligt som helst, även om man är normal eller tom överviktig. Det här med att inte vilja växa upp, låter som nått man läst i en tidning. Alla måste inte ha vetskap om ätstörningar, men då får man också låta bli att uttala sig som att " nu när du är frisk" osv.

Cornelia, ha en skön helg & lycka till med shoppingen! Kramar

2007-12-07 @ 16:29:25
URL: http://littlemes.blogg.se
Postat av: jenta

vill du vara sjuk då?

2007-12-07 @ 16:44:00
Postat av: Ellinor

Så sant så sant. Har jag också alltid varit så arg på. När alla tror att jag mår bättre för att man väger mer. Jag har lika mycket ätstörning och mår lika dåligt fast jag inte är det minsta underviktig.

2007-12-07 @ 17:31:48
URL: http://www.ellinorss.blogg.se
Postat av: s

Hej. Jag är oxå normal väger 46 och är 166 men det händer massor i min skallle. men jag ses ju som normal.

2007-12-07 @ 17:34:01
URL: http://analiv.blogg.se
Postat av: serioh

josse: vad kallar du en person på 200 kilo med hetsätningsstörning, ej ätstörd?
dessutom, en bulimiker ligger oftast på normalvikt.
är dom också ej ätstörda då?
har du hört talas om "ätande anorektiker"? där tankarna är kvar men man tvingar i sig/blir itvingad mat. antagligen inte med tanke på ditt långa IQ-befriade inlägg.
och att svälta sig själv är inte det samma som att av någon anledning missat en måltid, eller inte hunnit äta på hela dagen, eller typ vara magsjuk, så NEJ ,dom flesta svälter inet alls sig själv "då och då."
bubblis-håller med om vad du skrivit. har man fortf ångest av att äta, har massa tankar på mat hela tiden, vill tillbaks till en låg vikt,eller svälta, så är man fortf ätstörd. även om man äter. sen att man inte är tillfreds med livet betyder ju inte att man måste ha en ätstörning, men du menade nog inte så heller.
men seriöst skit i folk som inte vet nåt! du borde inte känna att det är så viktigt för dig att hålla kvar i stämpeln som "ätstörd", även fast jag vet att det är en av dom stora svårigheterna med att bli frisk och med att gå upp i vikt.
detta blev visst lite mycket, har säkert glömt hälften av det jag skulle skriva till josse också men ja.
PUSS.

2007-12-07 @ 17:35:07
Postat av: Thepreciousgirl

Richie: Ja jag skiter i henne. Tack för att du förstår mig!
**
**
jenta: Vem vill vara sjuk? Självklart vill jag inte det. Men för att någonsin bli "frisk" måste jag kunna acceptera att jag fortfarande är sjuk!! Det man förnekar kan man inte göra nåt åt
**
**
S: din vikt är ju skitlåg?
**
**
serioh: håller med dig till 110%!! Puss söto!

2007-12-07 @ 20:39:27
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Leo

Varför idiotförklara hon Josse? Ni må inte hålla med, men att gå på med personangrepp är ju bara omoget och bekräftar ju lite av det hon säger om din, och uppenbarligen också dina vänners, barnslighet och omognad.

Riktigt trist med sjukdomar, men varför exponera det över hela nätet? Känns ju lite platt. Krya på dig, eller vad man nu ska kalla det.

2007-12-07 @ 21:30:34
URL: http://nowyouvefoundme.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

Leo: Idiotförklara? Jag håller inte med henne och jag har rätt att säga vad jag tycker. Detta är min blogg och känner du att något jag skriver är såååå otrooooligt jobbigt och störande. Dra åt skogen med dig :)

2007-12-07 @ 21:33:18
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Leo

Ja, men varför har inte hon det då? Är du en bättre människa menar du, som står över all etik och moral? Jag tycker inte nåt är "otroligt jobbigt och störande", tycker bara det är sorgligt hur unga människor exponerar sig själva över internet för att få folk att tycka synd om dom. That's all.

2007-12-07 @ 21:52:43
URL: http://nowyouvefoundme.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

Leo: Var ser du att jag skrivit att jag är en bättre människa? Hon skrev vad hon tyckte, fine, men då skriver jag tillbaka vad jag tycker.
Och jag tycker det är sorgligt hur DU pallar sitta och skriva massa skit till mig en fredagkväll . No life ?

2007-12-07 @ 21:56:09
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: josse

klart en överviktig person också kan ha en ätstörning men det behöver man inte ha bara för att man väger för lite eller för mycket. och ja, jag tror att det ligger mycket i det jag skrev om att inte vilja växa upp osv.. jag personer som har/haft anorexi och som har lite de tankegångarna så helt fel kan jag ju inte ha. sen fattar väl jag med att alla inte har samma orsaker. och jag vet att det finns anorektiker som äter.. jag ser det som en sjukdom som man i princip aldrig blir frisk från.. tror man alltid har de tankarna om de väl satt sig i huvudet. men som sagt, bara för att jag har annorlunda åsikter så är jag inte iq-befriad, dum i huvudet osv.. så det kan ni ju bara lägga ner. precis som ni får skriva och tycka vad ni vill så ska jag ha rätt att göra detsamma. att ha en blogg med kommentarer där alla håller med en.. hur kul är det? jag får läsa era synpunkter och ni mina.. sen behöver man inte nödvändigtvis hålla med varann.. klart som fan att jag kan komma och tycka utan att veta.. jag har aldrig skrivit att jag är nån jäkla psykolog som kan allt om ätstörningar. jag skriver mina åsikter.. skitkul o läsa en blogg där man inte kan kommentera och tycka utan att man ska bli påhoppad. om man inte får uttrycka sig utan att vara påläst om allting så hade man ju aldrig öppnat käften.

2007-12-07 @ 22:01:08
Postat av: Thepreciousgirl

Josse: Jag VILL att ni ska skriva era åsikter såklart :) Och JAG har aldrig sagt att du är dum i huvudet. Fortsätt skriv dina åsikter. Det är vad jag vill. Men var beredd på att få svar tillbaka :P

2007-12-07 @ 22:07:57
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: josse

haha okej :D . då kör vi på det då.. får vara beredd på att vi lär munhuggas lite i din blogg då ;p .

2007-12-07 @ 22:10:26
Postat av: Leo

Ibland talar ord för sig själv utan att man behöver konkretisera det hela.

No money, funkar nog bättre. Kanske borde ställa dig den frågan själv istället och tänka efter lite på när du känner för att växa upp lite.

2007-12-07 @ 22:11:25
URL: http://nowyouvefoundme.blogg.se
Postat av: Jenta

Det håller jag med om att du ska göra, acceptera den, men om det nu inte är fel av mig att säga att, det verkar som att du är rädd att du ska bli frisk, att människor ska sluta bry sig om dig för att du kommer ur ätstörningen. Det är tråkigt att se att du bryr dig om sådanna komentarer, ser det som kritik, istället för en uppmuntran till att du sakta men säkert börjar nå fram till det du (vad jag fattat det som) kämpar för. Att bli frisk. Eller hur? Gå upp i vikt? Bli normalviktig? Sakta men säkert lära dig att hantera tankarna, och hur du ska bära dig åt för att vara lycklig. glöm inte att det inte är FEL med att vara normalviktig. Du kan må dåligt fast att du tar dig ur ätstörningen. Det är nästa steg, att må bra psykiskt. Ta reda på vad som förgyller din vardag. Sluta bry dig om vad andra tycker, värdera dina egna åsikter om din hälsa och livet, det är för din skull, eller hur? :)

2007-12-08 @ 01:23:16
Postat av: K

Kan du säga det till BUP? "åh väger du X nu, då är du ju snart frisk"...

2007-12-08 @ 01:30:45
URL: http://www.lillajag91.blogg.se
Postat av: s

Nej , kitlåg vikt är 40. Leo har vart inne och kommmenterat på min med. :S

2007-12-08 @ 03:37:55
URL: http://analiv.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

Jenta: Ja jag är rädd för att bli frisk. Men detta jag skrev gäller inte bara mig själv. Utan jag har en kompis som inte kan förstå att hon inte måste gå ner till undervikt för att få hjälp, eller ens bli kallad "sjuk".. :/
**
**
S: Han har inget liv den där Leo :P

2007-12-08 @ 08:01:47
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Leo

Men what's with the personangrepp? Kan du inte ens försöka verka lite äldre iaf? Det blir ju bara löjligt ur ett sakligt perspektiv. För din egen skull menar jag.

2007-12-08 @ 08:16:02
URL: http://nowyouvefoundme.blogg.se
Postat av: Leo

Well well, ska inte ge dig mer uppmärksamhet. Det är vad du vill och vad som driver dig ännu längre in i fördärvet. Synd bara hur människor som du på något vrickat sätt inspirerar andra unga tjejer till att må dåligt och exponera sig över internet och bidra till att hemsidor som Helgon.net flockas av fjortonåriga småflickor som karvar sig i armarna med bordsknivar. Hoppas allt löser sig för dig och att du en dag kan se tillbaka på den här tiden och inse hur omoget du uppträdde.

2007-12-08 @ 08:22:48
URL: http://nowyouvefoundme.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

Leo: Jag förstår inte din poäng? Känner du mig? Har du läst hela min blogg? Vet du vad jag gått igenom i mitt liv? Vet du anledningen med min blogg?

Förmodligen inte.

Min blogg är till för att visa andra tjejer att de inte är ensamma med dessa problem jag har och har levt med i hela mitt liv. Jag vill inte ha uppmärksamhet eller något annat, jag vill att folk ska FÖRSTÅ dessa problemen och kanske, kanske känna igen sig i dom. Jag tänker alltså på ANDRA. Detta är MIN blogg, om MITT liv. Jag får verka hur självisk som helst, men folk som du som inte känner mig har ingen talan. Du vet inte ett piss om mig!

Av dina inlägg förstår jag att du är en sån person som inte riktigt kan se andras smärtor, att andra också kan må dåligt. Kanske du själv mår dåligt?

2007-12-08 @ 08:38:00
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0