Hemmagjord granola

Ofta när jag tittar igenom en massa matbloggar jag har sparade, ser jag att de äter något som heter Granola. Det ser ut som chrunchy som säljs i alla mataffärer i Sverige, men mycket godare och mer spännande med nötter och frukt i. Förresten så är de flesta sorters chrunchy alldeles för söta. Det blir inte gott! Kanske till en efterrätt eller smulpaj, men till frukost? Nej...
Så nu har jag letat efter ett bra recept på Granola, eftersom jag tycker om dehär med matlagning. Jag kan ju lika bra göra egen granola och bestämma innehållet helt själv! Detta receptet hittade jag på denna bloggen, och jag ska försöka översätta det på Svenska.
Brukar ni äta granola? Har ni något annat bra recept?

Ungefär 20 dl


Torra ingredienser
12 dl havregryn
4½ dl mandlar med "skal"
2½ dl solrosfrön
½ dl sesamfrön
1 msk kanel
1/2 msk malen ingefära
1 tsk salt

Blöta ingredienser
1 dl osötad äpplemos
1 dl osötad persikopuré
0.75 dl grape molasses (vet inte alls vad det betyder)
½ dl honung
2 msk olja

Gör såhär
1. Värm upp ugnen till 150 grader.
2. Lägg bakplåtspapper i en stor eller två mindre ugnsäkra formar.
3. Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. Rör om väl.
4. Blanda alla blöta ingredienser i en mindre skål. Rör om.
5. Häll de blöta ingredienserna över de torra och blanda igen.
6. Sprid ut allt över bakplåtspappret.
7. Sätt i ugnen.
8. Ha granolan inne i 35-40 minuter och rör runt var 10 minut.
9. Ta ur ugnen och rör om ordentligt. Låt svalna.
10. Häll i lufttäta burkar och förvara i kylskåpet.

Kommentarer
Postat av: Molly

jag har ett recept på min blogg:) det är väldigt gott :) ha en fortsatt bra dag:) kram

2008-09-26 @ 16:20:45
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: elin

har aldrig ätit, men det låter otroligt gott :)

2008-09-26 @ 16:48:31
URL: http://ellijonsson.blogg.se/
Postat av: ami

tjoho!

ser jättegott ut! måste jag testa!:D



vad gör du en kväll som denna? hoppas du har superkul o gör ngt med ngn du gillar! är ute o ta en öl o dansa o njuta av livet. kram!

2008-09-26 @ 19:43:06
Postat av: smilla

Du som gillar färska dadlar, prova det här: Skär ett snitt i dadlarna och ta ut kärnan, fyll sedan med en klick cream cheese. Smaskigt!!

2008-09-26 @ 19:58:13
Postat av: Sofie

Det kommer det säkert! :)

Ja, frihet...det längtar jag väldigt mycket efter. Vägen är lång, men någon dag så... :

Kram!!

2008-09-26 @ 21:42:35
URL: http://lillasofie.blogg.se/
Postat av: sarah

Mamma brukar göra granola en gång i veckan, samma dag som vi bakar bröd. Brukar nästan aldrig äta det för jag är mer förtjust i cornflakes (de klassiska gula) eller branflakes på filen. Startcrunchy brukade jag äta när jag var liten, men det är faktiskt FÖR sött att äta till frukost eller lunch, men jag kom på en smart grej om man ändå gillar smaken. Köp en förpackning start och en förpackning vanlig osötad basmüsli och blanda de två! Det blir så himla lagom då, smakar fortfarande start men inte klistersött!:-D

2008-09-26 @ 21:46:42
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: sandra e

molasses betyder sirap på engelska och grape är väl en slags citrus frukt. så kanske citrussirap=) ska prova att göra den granolan! låter jättegott.

2008-09-28 @ 21:49:17
URL: http://zandros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0