Nybakade grahamsbullar

Åh vilka goda bullar! Var riktigt sugen på att baka idag och tittade igenom en gammal bakbok. Den är riktigt bra den boken! Inget tjafs liksom, och allt man bakar blir perfekt. Den säljs nog inte längre, har haft den sen jag var jätteliten... säkert längre!
Hur som helst, jag fastnade för dessa små frallorna som var lättbakade och hyfsat snabba att göra. Riktigt, riktigt goda också! Saftiga och smakrika. Jag åt en till mellanmål precis med ost, kalkon och gurka. Yum!



Grahamsbullar
20 stycken små

75 gram flytande margarin
3 dl mjölk
50 gram jäst
1½ tsk salt
4 dl grahamsmjöl
3 dl fullkornsvetemjöl

Pensling: Vatten och sesamfrön att strö över

Blanda matfettet med mjölken i en kastrull och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och tillsätt lite av mjölkblandningen. Rör om och tillsätt resten av mjölken. Blanda i salt. Tillsätt grahamsmjölet och hälften av vetemjölet. Låt degen jäsa, väl övertäckt, ca 30 min.
Arbeta i resten av mjölet och knåda degen smidig. Dela den i 20 delar och rulla var del till en rund bulle. Lägg dom på en plåt och platta till dom något. Skär med vass kniv ett djupt kryss i var bulle och låt dom jäsa under duk till nästan dubbla storleken, ca 20 min.
Pensla med vatten och strö över sesamfrön. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 7 minuter.

Kommentarer
Postat av: Hanna

jag vet inte om du kommer ihåg mig, men jag hette Broken Heart på UM och hade en tråd som kallades Mina bilder.



Jag är nog inte den första att säga det, men jag tycker att du kämpar otroligt bra:) Det finns ett så mkt roligare liv bortom ätstörningen och nån gång når vi dit!



Kram

2008-11-01 @ 17:07:12
URL: http://misssweden.webblogg.se/
Postat av: Sofie

Tack! :-p

När ska du till Idun nästa gång? :-)

Bullarna ser goda ut förresten! :-D

Take care, vännen! Kram! <3

2008-11-01 @ 20:10:37
URL: http://lillasofie.blogg.se/
Postat av: sarah

Svar: Joo NU äter jag ju väldigt lite/inte alls, och inga mackor med bregott o ost heller, men det fanns en tid för inte så länge sedan då jag gjorde det. Normalt i övrigt och alltid rejält med pålägg på mina mackor. Åt ju efter matschema på 2200-2300 kcal men med tanke på att jag hade minst 3 skivor ost och ett rejält lager bregott på varje macka trots att jag inte behövde så blev det ju mer än så och ändå stod jag still i vikt, eller gick iaf inte upp mer än när jag knappt åt något pålägg på mackorna alls. Det var så jag menade:-)

2008-11-01 @ 22:22:11
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: Eva-Lotta

Dom ser riktigt goda ut, nu blev jag ju hungrig igen , haha :)

2008-11-01 @ 23:37:24
URL: http://gladbrunett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0