Matdag och framtida matschema

Såhär har min matdag sett ut idag. Jag försöker verkligen, verkligen pressa in fler måltider, men det är sjukt svårt. Sjukgymnasten från Malmö ringde precis också och sa att jag missat ett besök hos henne. Va? Jag skriver alltid, alltid ner alla besök och allt jag ska göra. Fett störigt. Känns liksom som att jag måste fixa detta själv nu. Jag pallar inte deras låååååååååångsamma jävla behandling. Förlåt, men jag är så trött på vården... ska det vara så svårt att bli frisk på egen hand?! Sålänge man har motivationen och verkligen gör något, då tror jag det går. Min största önskan är att slippa all sjukvård, slippa känna mig sjuk och särbehandlad överallt. Kom igen, Cornelia för helvete. BLI FRISK!

Som sagt, min matdag kommer här.

Frukost (som ni såg i tidigare inlägg): 1 port fiberhavregrynsgröt med jordgubbar och sojamjölk. Polarbröd med keso, kalkon och grönsaker.
Lunch: 1 kycklingfilé med potatisklyftor, en klick gräddfil och grönsaker.
Middag: Fullkornspasta med lite köttfärssås, chilisås och grönsaker.
Kväll (ska): Smoothie med mango, banan, yoghurt och linfrön.


Helt okej, jag är nöjd. För ett tag sen åt jag ju frukt till lunch och bara 3 gånger om dagen. Fuck that. Mådde piss.
Nedan har ni mitt mål, så ska jag äta inom en snar framtid (maträtterna är bara exempel). Ca 2000 kcal har jag räknat ut att det blir ungefär. (Skriver inte ut mängden mat, men typ normala portioner, inte de kalorisnålaste bröden osv)

Frukost: Gröt, mjölk med färska bär och mjölk. Macka med avokado och keso + grönsaker. Ett glas juice.
Lunch: Laxfilé med bulgur, sallad med olivolja på, en bit bröd.
Mellanmål: En skål yoghurt med müsli, skivad banan och mandlar.
Middag: Stor skål soppa med nybakad bröd och rejält pålägg, 1 glas mjölk/juice
Kväll: Stor smoothie, toppad med massa goda nötter.

Absolut något att sträva efter i alla fall. Tänk om jag kunde få för mig att äta så NU. Det är riktigt frustrerande... jag kan, men något tar emot. Och visst är det bättre att ta babysteg än att skynda på allt och riskera att falla tillbaka till 0 igen. JAG ORKAR INTE DET EN ENDA JÄVLA GÅNG TILL!

Kommentarer
Postat av: E

Cornelia du är stark! Du kommer en vacker dag att vara ute ur träsket. Fortsätt kämpa som du alltid har gjort. Det kan inte alltid gå bra. Och när det inte går bra så vet du att du kan bättre .



Så fortsätt kämpa jag tror på dig ! <3

2008-05-19 @ 17:59:16
URL: http://torkadchiiliii.blogg.se/
Postat av: Madelina

Förstår verkligen vad du menar om att inte orka det igen. Det är bara en evig ond cirkel om man trillar tillbaka, och det tar så på krafterna. Men jag tror faktiskt att det enda som gör en frisk är den egna kampen- visst kan man få hjälp, men utan en egen vilja är det nog väldigt svårt. Så fortsätt kämpa, jag tycker att du är jätteduktig. Du kanske kunde försöka äta så som ditt mål ser ut bara en gång i veckan eller nåt- för att prova på och se hur det känns? Så kan du äta som vanligt de övriga sex? Vet inte om det funkar alls, bara en idé... Lättare att vara klok när det gäller andras mat än sin egen:) Får kämpa jag med och följa mitt eget råd. Ta hand om dig.

2008-05-19 @ 18:04:19
URL: http://livsaptit.blogspot.com
Postat av: Daiquiri

Hallu tjejen, lycka till med allt du tar för dig. Jag tror det kommer gå kalas.

NU måste jag dessvärre bra fråga ngt som kanske kan anses olämpligt i sitt sammanhang (Ifall vi tilläggar att jag druckit ngra glas vin fram tills nu så kanske vi kan ursäkta migg omdöme), men det du skriver på dit matschema verkar verkligen otroligt lite - rent kalorimässigt sätt osv. Ifall jag får säga min mening.

Ifall jag under en dag äter säg; 3 stora scones med fil och en knäckemacka och flera glas vin och ngra glas vuxenvälling /fullkorn... (detta för att jag faller för vad jag vill äta för stunden, inte för att jag på ngt sätt försöker äta konstigt), det lär ju ändå vara FLER kalorier än du får i dig, till trots att du äter mer näringsrikt och varierat.

2008-05-19 @ 18:34:55
URL: http://blogg.aftonbladet.se/19618
Postat av: Ellinor

Du är så duktig Cornelia. Jättebra att ha mål. Bättre att börja lite mjukare kanske och nå målet när du är redo. Jag kämpar också jättemycket med att äta regelbundet nu. Är svårt men man får inte ge upp.

2008-05-19 @ 19:00:01
URL: http://ellinorss.blogg.se/
Postat av: Tilda

Ser riktigt, riktigt bra ut! Finns ingen anledning till varför du inte skulle fixa det! Glöm inte: "Man måste våga för att vinna".

2008-05-19 @ 20:48:35
URL: http://kinell.blogg.se/
Postat av: karro

Hej!

Riktigt bra tjejen att du kämpar och vill så gärna. Hoppas hoppas du känner att de sakta går att öka dina portioner.

usch, ingen kritik alls utan mer hjälp, du bör inte lägga till ett litet mellanmål mellan frukost och lunch? kanske en vanlig frukt eller så?

fast de beror som sagt på hur lång tid de är mellan din frukost och lunch men annars brukar man ju ha de så, typ fruktrast på jobb/skola på förmiddagen.

tycker du verkar vara en urgullig tjej.

kraaaaam

2008-05-19 @ 22:30:17
Postat av: Cecilia

Det kommer gå jättebra ! ala tror på dig och det borde du göra själv också :)

2008-05-19 @ 23:00:35
URL: http://missvidecel.blogg.se/
Postat av: dunderklumpen

Ett tips som jag tyckte var bra som jag fick från min dietist är: "Du kan välja att göra många små ökningar eller att öka allt på en gång, men tänk på att varje ökning oavsett storlek ger ångest. Och ju större ökning du lyckas göra desto större hälsovinst" Hon jämförde med när man ska bada - vissa går i långsamt medan andra dyker i. Jag brukar aldrig dyka i när jag badar utan tar alltid kärringvarianten, men bestämde mig ändå för att "dyka i" när det gällde maten. Det är inte lätt och det funkar inte alltid, men jag tror inte heller att det varit lättare om jag valt det andra alternativet.



Lycka till, jag tror på dig!

2008-05-19 @ 23:11:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0