Tisdag 25 Mars

Godmorgon.
Nyss ätit frukost och sitter och vilar nu innan jag ska bege mig. Känns som denna dagen kommer bli lång och seg på jobb. Men det är väl bara att bita ihop...
Igår kväll satt jag, mamma och lillebror och såg på tv. Plöstligt såg jag att det skulle handla om anorexia på Kunskapskanalen. Pojkar med anorexia. Tänkte först att jag verkligen inte orkade se det... men jag fastnade! Själva programet var INTE bra tyckte jag... men det var jätteintressant att höra pojkarna prata om sin anorexi, och se hur de tillfrisknade (mest kroppsligt). Det som störde mig mest var att de på behandlingshemmet räknade kalorierna jättenoga, och gjorde barnen medvetna om hur mycket de åt. De hade listor över kalorier och sånt. Sen när de åkte hem på besök fick föräldrarna ta över. "Hur många kalorier har du ätit idag?". Det är ju precis DET man måste jobba bort.
Och en kille hade gått ner (efter EN dag) 200 gram och fick åka tillbaka till behandlingshemmet (inte konstigt att behandlarna ville ha dit honom igen, det kostade ca 350 pund per dag att vara där). Sen tvinga de i dom kakor och chips varje dag. Är det inte bättre med näringsrik mat till aktiva barn? Okej, man ska kunna äta kakor och sånt, men inte VARJE dag! Och inte som ett mellanmål!
Ni kan själva se programet här.

Jaja det var i alla fall min åsikt om programet. Mamma höll med mig också... och just det!! En sak till jag störde mig på nått ENORMT var att den ena kärringen på behandlingshemmet sa att "när pojkar har anorexia är det mer psykologiskt, och när tjejer har det är det för att de vill se bra ut i kläder". WHAT THE FUCK?! Jag ska väl inte börja gå in på det, för då kommer jag skriva i oändlighet.

Nej jag ska gå nu. Jobbar till 12 idag!
PUSS!

Kommentarer
Postat av: wadne

skitsnack de där me anorexi ;p

2008-03-25 @ 07:07:02
URL: http://wadne.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

wadne: skitsnack vadå?

2008-03-25 @ 07:10:38
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Victoria

Håller helt o hållet med dig, såg programmet med igår.. men som sagt så va det intresseantoch höra killarna prata.. !
Ha en bra dag ! =)

2008-03-25 @ 08:26:56
URL: http://victoria---h.blogspot.com
Postat av: robban

men det är ju kakor och såna "farliga" och förbjudna saker man måste lära sig äta..
jag tycker det är skitbra.
Själv har jag jobbat efter den principen då jag bara rasade i vikt och nu lever jag så gott som normalt. kan äta i stort sett vad jag vill, när jag vill.

jag menar inte att man ska mosa i sig enligt dig "onyttigheter" men det är ypperligt som extra tillskott.

jag menar... hur mycket kakor o sånt kan du egentligen äta nu... om du tänker tillbaka på din behandling med bara NYTTIGA saker?!

ta dig en funderare.

2008-03-25 @ 08:46:07
Postat av: Miss H

Spelade in programmet..har inte sett det än.
Hoppas du får en bra dag idag o kämpa på!

2008-03-25 @ 08:58:46
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Postat av: RASA

men fy vad lågt!
att flickors anorexi grundar sig på "för att de vill se bra ut i kläder" är så fel som det kan bli.. uppenbarligen hade smarthuvudet som uttalade sej om det förmodligen inte haft ätstörningar själv?! även fast jag själv inte varit ner i en ätstörning vet jag att det är så mycket med än bara utseendet (för de flesta)!!
stör mej så hårt på om det var en på BEHANLINGSHEMMET (?), man tycker ju att hon borde veta bättre än så : ( damn..

2008-03-25 @ 09:08:04
URL: http://sara91.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

robban: Jag äter visst gottis och onyttigt ibland. Inte ofta! Men jag kan om jag vill! I somras åt jag glass varje dag! :) Det de handlar om i mitt fall är att släppa på "kontrollen" och kunna hantera ångesten. Jag blir liksom inte mindre sjuk för att ja äter kakor, förstår du va jag menar? Det måste komma inifrån!

2008-03-25 @ 09:42:51
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: robban

säkert att du åt glass VARJE dag..

haha. skulle inte tro det.
Du äter ju bara bantarkost annars.

Så varför skulle du få för dig att äta glass varje dag?!
Hör du inte själv hur falskt det låter?!

2008-03-25 @ 10:48:50
Postat av: Mandiz

Ha en bra dag!

2008-03-25 @ 12:01:16
URL: http://mandizblogg.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

Robban: Det gjorde jag visst, jag mådde bra då och åt vad jag ville!
Men tro du vad i helvete du vill :)

2008-03-25 @ 12:31:06
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: M

Med glass, menar du då fettfri/yoghurt/isglass, eller vanlig glass som magnum osv?

2008-03-25 @ 13:27:18
Postat av: Thepreciousgirl

M: Kulglass och GB-glassar.

2008-03-25 @ 13:28:17
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Julia

låter ju som ett helknäppt ställe med ehlknäppa människor

2008-03-25 @ 14:20:04
URL: http://ibebeautiful.blogg.se
Postat av: Anonym

Tänkte väl att du med såg det :P..haha...Jag vet inte men det kändes som det gav mig något...Att de faktiskt såg vanliga ut å att de blev glada över att gå upp (iaf tjejerna) å att de kunde bli friska å ha roligt å leva...Men jag håller med dig...Jag tycker att de åt konstig mat typ massa croasanger å sånt, lixom ok iblnad men inte varje dag, bättre med riktig mat å ev, nd. Det jag blev lite avis på var deras frihet de fick vara ute när de vill å träna(rida) m.m...Massa roliga saker, så kan jag verkligen inte säga det att jag hade det...Men jag vet inte vad som e bäst sjkudomsmässigt, vad tror du?kram!

2008-03-25 @ 22:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0