Sett klart filmen

Wow, vilket bra film Blood Diamond var! Gud. Jag mådde verkligen illa hela filmen igenom. Att det går till så och att det finns människor som lever på det viset, det är så vidrigt att det inte går att beskriva med ord. Barnsoldater är fanimej det sjukaste och mest orättvisa som finns. Denna filmen gav mig en ordentlig tankeställare. Det är helt grymt vad vi har det bra som lever i Sverige.
Jag skäms faktiskt när jag kommer på mig själv med att klaga på "i-landsproblem". Vi borde verkligen uppskatta livet mer än vi gör. I alla fall jag kan jag erkänna.

Känner mig så maktlös, vill så gärna fixa alla problem, alla konflikter, krig och orättvisor som finns i världen. Finns det något man kan göra? Något mer än att skänka pengar? Har ni någonsin gjort något, skänkt pengar eller liknande för att hjälpa?

image1394

Kommentarer
Postat av: Josse

visst vi som bor i sverige har det bra, vi som kommer härifrån. jag har kompisar som kommer från serbien och när dom kom hit när de var yngre så fick de bo uppe i luleå i tält i minusgrader och det var en kvinna där i lägret som fick panik typ för att hon saknade sina barn som var kvar i hennes hemland och mina kompisar fick se svenskar som slog henne medvetslös. de var 5-6 år gamla.

2008-03-09 @ 18:09:52
URL: http://sanningenomjosefine.blogg.se
Postat av: Alexandra

Hej hej.
Din blogg är verkligen jätte mysig och rolig att läsa!
Vad tycker du är roligt att läsa i andras bloggar?
Blir super glad för svar!

2008-03-09 @ 18:14:52
URL: http://huumlaan.blogg.se
Postat av: åse

jag har aldrig skänkt pengar direkt, inte några stora summor mer än någon slant i bössan på hemköp, men däremot har jag jobbat ganska mycket ideellt för röda korset. har varit några veckor i uganda i och med ett projekt för att skapa förståelse mellan ungdomar från olika kulturer. tycker att det också är en jätteviktig del i det internationella arbetet, just förståelse för andra kulturer. ungdomarna i uganda är väldigt utsatta. många är drabbade av hiv/aids och många blir kidnappade för att arbeta som barnsoldater. vi jobbade mycket med att skapa trygghet för ungdomarna också och ge kunskap om hälsa och så. det bästa jag gjort i hela mitt liv!

om du känner för det kan du ju kontakta ditt närmaste röda korset-kontor och höra vad dom har för projekt på gång. det är jätteroligt och man lär sig massor!

2008-03-09 @ 18:26:04
URL: http://aasemaja.blogg.se
Postat av: Malin

Ja, det är fruktansvärt. :(
Jag skänker pengar då och då, tycker det är det minsta man kan göra..

2008-03-09 @ 18:27:18
URL: http://majoli.blogg.se
Postat av: MiniJossan

Den filmen har jag aldrig sett...
Njae eller i julas annonserade de om att man kunde ge bort en get i julklapp på hemsidan actionaid. Det gjorde jag:) (och var glad hela dagen efter det). Jag tänker faktiskt ganska ofta på hur bra vi har det, men jag tycker inte att man ska gå runt hela dagarna och ha dåligt samvete för det. Man kan faktiskt inte hjälpa var man är född.
Det kan nästan räcka att man är medveten om det och sen är det självklart ännu bättre om man vill göra något!

2008-03-09 @ 21:02:35
URL: http://minijossan.blogg.se
Postat av: anna

anorexi är ett i-landsproblem.
sorligt, men sant!

2008-03-09 @ 22:10:22
Postat av: Sussie

Detta skrev jag i min blogg förra månaden efter att ha sett filmen:
"Blood Diamond var hemsk, hemsk, hemsk.
Inte lika hemsk som Last King of Scotland eftersom den hade någon form av happy ending.
Men det som gör de två filmerna så hemska är att de är så realistiska, det har hänt och/eller det händer just nu.
Vad kan jag, som enskild person, göra något för att bidra?
Förutom att se till att jag köper (om det nu skulle hända) "rena" diamanter/ädelstenar."

Sjukt realistisk film och man känner sig grymt maktlös.
Jag har en kompis som just nu kämpar med att klara betygen så att hon kan uppnå sitt mål och få jobba i olika delar av afrika som läkare utan gränser.
Samtidigt så har vi andra delar av världen som också lever under samma misär...
så, vad finns det som jag, som enskild person, kan göra? För något vill man göra.

2008-03-09 @ 22:54:31
URL: http://emmasusanne.blogspot.com
Postat av: Natta

tack så mycket :D

2008-03-09 @ 22:56:09
URL: http://naaatha.blogg.se
Postat av: pasia

jag är fadder, bli det du med! 200 spänn i månaden är väldig lite

2008-03-09 @ 23:45:41
URL: http://pasia.webblogg.se
Postat av: sofia

blood diamond är så bra, en av mina faovirtfilmer! sjukt bra!

2008-03-10 @ 15:46:40
URL: http://mayflower.webblogg.se
Postat av: Josse

vill bara tipsa om en grej, ofta när man skänker pengar till välgörenhet så är det mycket av det som går till löner och andra administrativa grejer så om
man verkligen vill hjälpa till så ska man gå till sin kommun och prata om dem. det finns något slags bidrag man kan söka och då får man åka iväg till ett land där människorna behöver hjälp så får man jobba där.. eller ja man får ju inget betalt, mat och logi betalar hemkommunen för. bara så ni vet, det pratas inte så mycket om dessa bidrag för jag antar att kommunen vill spara pengar.. men det är bara o kolla upp! det kan ju vara efter man har gått ut skolan eller vad som helst..

2008-03-11 @ 17:13:18
URL: http://sanningenomjosefine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0