Förslag på matdag!

Frukost klockan 07:00

image1009

Rågflingegröt    

1 portion    
tillagningstid ca 10 minuter

Ingredienser    
1 dl rågflingor    
1,5 dl vatten    
2-3 tsk honung    
1 msk russin    
1/2 krm salt

Till servering:    
bär    
hackade nötter    
lättmjölk

Blanda allt i en stor djup tallrik eller skål. Mikra på full effekt 3-4 minuter.
Servera med lättmjölk, bär och hackade nötter.

(Ät gärna en frukt eller liknande mellan frukost och lunch)

Lunch klockan 12:00


image1006

Torsk i tomatsås    

4 portioner    
tillagningstid ca 20 minuter

Ingredienser    
400 g torskfilé    
0,5 tsk salt    
2 krm peppar    
1 burk pastasås (ca 400 g)    
3 msk färska kryddor, hackade    
4 mjukkokta ägg, klyftor    
800 g färskpotatis, kokt    
ca 300 g purjolöksstavar eller morötter, kokta

Skär fisken i 4 portionsbitar. Salta och peppra. Koka upp såsen och lägg i fisken. Koka på svag värme under lock tills fisken precis är genomkokt, ca 5 minuter. Strö över kryddgrönt. Servera genast med ägg, potatis och grönsaker.

Mellanmål klockan 15:00

image1004

Hummussmörgås

1 portion    
tillagningstid 5-10 minuter

Ingredienser    
1 valfrit nyckelhålsmärkt portionsbröd
2-3 msk hummus, färdig på burk eller hemmagjord
paprika, i bitar    
1 msk pinjenötter, gärna rostade
1/2 handfull persilja    
några svarta oliver, urkärnade
några stänk olivolja
svartpeppar

Dela brödet och bred hummus på ena delen. Lägg på paprika, pinjemötter, purjolök, persilja och oliver. Stänk över olivolja och peppra efter smak. Lägg på den andra delen av brödet.

Middag klockan 18:00

image1007

Chili con Quorn    

3-4 portioner    

Ingredienser    
1 gul lök eller röd    
1 vitlöksklyfta    
1 msk olja eller margarin    
1 burk krossade tomater (ca 400 g)    
1 paprika    
1 msk soltorkade tomater på tub eller tomatpuré    
1 tsk salt    1-2 tsk chilipulver    
1 tsk oregano, timjan eller basilika
1 burk kidneybönor (ca 430 g)    
1 förp kyld Quorn Färs (175 g)    
1-2 dl majskorn

Skala och hacka lökarna. Fräs löken mjuk i matfettet i en gryta. Häll i de krossade tomaterna. Klyv, kärna ur och strimla paprikan. Lägg den i grytan Tillsätt tomatpuré, salt, kryddor, bönor med spad och Quorn Färs. Koka under lock på svag värme 5-10 minuter. Blanda gärna ner majskorn.

Kvällsmål klockan 21:00

image1008

Apelsin- och kesodessert    

4 portioner    
tillagningstid ca 15 minuter

Ingredienser    
2 apelsiner    
250 g keso    
1/2 dl hackade nötter    
flytande honung

Skär ut hinnfria filéer från apelsinerna. Blanda keso, apelsin och ¾ av nötterna.
Servera i portionsskålar, ringla honung över och strö på resten av nötterna.

Kommentarer
Postat av: Jonna

vilka goda recept:)!

2008-01-22 @ 18:17:19
URL: http://jonnaat.blogg.se
Postat av: e

Men åh, tänk att få äta så mycket... Och inte gå upp i vikt.

2008-01-22 @ 18:43:08
URL: http://veelien.webblogg.se
Postat av: Kristina

Jag äter också rågflingegröt till frukost ibland :P fast jag varierar det och havregrynsgröt.
Du brukar också variera frukosten va?
Ett gott tips är att rosta havregryn i ugnen innan och sedan koka gröt på de... Det blir en helt annan smak, men jag älskar det :)
Kram

2008-01-22 @ 19:27:42
Postat av: E-S

Varför ingen smörgås till frukosten? Eller åtminstone ett ägg?

2008-01-22 @ 19:34:54
Postat av: s

tänkte bara fråga en sak.. är du bunden till tider? att du p helger går upp typ sju och sen vaknar vid 10 för mellanmål, osv?
jag är jätte bunden till tiderna, jag är frisk annars men kan inte släppa att äta oregelbundet för jag vet att kropen mår bäst då.. och kan lita på kroppen.. så att man får igång sin mens nån gång! :/
så jag går upp typ sju varje morgon även på helger/sovmornar å går å lägger mig efteråt.. sjukt, är det bra jag som gör så? :S

2008-01-22 @ 20:16:44
Postat av: Thepreciousgirl

Kristina: Ja jag varierar frukosten mycket :) Älskar att äta olika så man inte tröttnar! :D
**
**
E-S: Jo lägg du till det om du nu vill det. Som sagt var detta FÖÖÖRSLAAAG!
**
**
S: Känner igen det.. förut var det så för mig också. Men nu känner jag ett mer avslappnat förhållande till mat. Måste liksom inte äta exakt vid en tid.. men bara jag får i mig det jag behöver i slutändan så är det ju lungt :)

2008-01-22 @ 21:03:55
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Camilla

Får jag fråga hur länge du har varit på din målvikt/normalvikt eller vad man än vill kalla det? Har det varit svårt att stanna kvar på den? Du ska veta att du är en inspiration och beundrar ditt kämpande!! Keep up the good work!! :)

2008-01-22 @ 21:25:42
URL: http://camillini.blogg.se/
Postat av: s

okej! men det är välidgt svårt att släppa :/ åh.:(

2008-01-22 @ 22:17:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0