Hej och godmorgon

Näst sista dagen av denna månaden. Skönt att februari är en kort månad, för på lördag är det mars och ett steg närmre sommaren. Wonderful! Ser ut att bli fint väder idag också... men att det aldrig kan sluta blåsa...!
Imorgon ska jag till psykologen. Har inte träffat henne på riktigt länge nu, säkert 3-4 månader sen. Tror vi kommer ha mycket att snacka om! Men egentligen vet jag inte om hon kan hjälpa mig speciellt mycket, men jag kan ju ge det en chans!
Vet inte riktigt hur jag mår nu med sjukdomen och det. Jag känner mig alltid tjock och plufsig, och äter för lite och tränar väl för ofta. På något sätt vill jag ha det så, konstigt nog. Men när man hör sig själv säga det, så låter det som ett såå sjukt och tråkigt liv. Och så tänker jag "men jag måste ju komma iform, heey såhär kan jag inte se ut!!". SAMTIDIGT som jag vet att jag är helt normal. Logiskt så fattar jag ju att jag inte är tjock, men när jag känner mig tjock så tittar jag mig i spegeln, och då ser jag bara ett fetto stå där! Och egentligen är det ju inte ens själva problemet, det är ju psykiskt och saknaden av kontroll och säkert uppmärksamhet också! För vem vill inte synas? Vem vill inte vara förstådd? Eftersom jag fått agera vuxen i hela min tonår, så saknar jag fortfarande att vara barn. Jag är liksom inte riktigt "klar" med den biten... jag saknar det liksom ovanligt mycket. Jag är inte redo att bli vuxen och ta eget ansvar över allt, som jag redan fått gjort så pass mycket. Jag vill bara att någon ska ta över på nåt sätt! Ta hand om mig, istället för att jag ska ta hand om alla andra.

Min psykolog säger ju att jag är och agerar som en vuxen. Men att jag kanske inte riktigt är redo att gå hela vägen.

Komplicerat, speciellt såhär på morgonen. Haha!
En grej som jag också börjar bli lite orolig för, det är att jag inte äter fett överhuvudtaget. Något litet från varje produkt får man väl i sig, men knappast den mängden jag behöver. Jag undviker alltid fett, vilket är farligt och säkert kan ge senare problem. Men ändå syns ingenting på proverna jag tar hos läkaren, vilket jag tycker är lite märkligt...
Men jag vet inte vad jag ska börja med! Smör på mackorna är inte gott, nötter har vi aldrig hemma eftersom min mamma är jätteallergisk mot det. Olja på maten är såå uteslutet. Ta bort lightprodukterna känns inte bra, plus att min mamma alltid köper det ändå.
Var kan man annars få bra fetter ifrån? Som är lätta att få i sig!

Alla tips uppskattas!
Nu måste jag kila. Puss o kram!
image1310

Kommentarer
Postat av: camilla

nyttigt fett finns i avocado, olivolja, rapsolja, fet fisk, nötter.
Du kan köpa nötter till dej själv och inte till mamma. till mellanmål kan du ta en smörgås med makrill i tomatsås, såå gott och jätteyttigt! innehåller omega 3 och är ett fett vi måste tillföra kroppen. det hjälper hjärtat, huden och mycket mer att hålla sig frisk.
Annars kan du mosa en avokado och ha på en smörgås eller äta den som den är.
Rött kött måste man också äta.. tex. köttfärsås, grytbitar mm. det innehåller både järn och fett som vi måste ha.
Lite tips bara =)
kram

2008-02-28 @ 08:42:06
Postat av: sarah

Jag tyckte inte heller att smör på mackan var gott alls tidigare. Vi har aldrig ätit det i våran familj heller. Men när jag började på MHE-kliniken fick jag förklarat för mig att kroppen behöver en jäkla massa mer fett än vad man tror för att få en bra förbränning. Det lockar liksom lite mer då;) En kropp som har varit i svält och fortfarande är påverkad av det ska ha ca 70 gram per dag. Jag har för mig att det skulle motsvara ett normalt lager smör på typ 12 mackor^^ Min vikt har iaf inte påverkats alls av att jag slopade lightprodukterna och började med smör. Säg åt din mamma att sluta köpa lightsaker..för din skull. Och för hennes.
Avokado, lax & annan fet fisk innehåller massa nyttiga fetter med!

2008-02-28 @ 08:48:00
URL: http://sarahlillemor.blogg.se
Postat av: Cissi

Jag förstår din fettfobi men du måste komma över den. Kan din mamma laga mat utan att du är i köket? Jag håller just nu på å tränar på det en gång i veckan och min mamma har LOVAT att inte steka i något fett. Det är sjukt egentligen att man ska bli så rädd för just fett. Shit nu kom jag in på¨lite annat, sorry men okej tillbaka till frågan: Jag får i mig fett genom 1 msk solrosfrön på gröten på morgonen. 10 hackade mandlar/hasselnötter på yoghurten på eftermiddagen. Sedan äter jag lax. Det är bättre än inget iaf:)

2008-02-28 @ 08:56:30
URL: http://cissilagrell.blogg.se
Postat av: My

Man blir fet om man inte äter fett...

2008-02-28 @ 09:00:31
Postat av: Fanny

gumman, gumman, gumman

2008-02-28 @ 09:09:44
URL: http://beautifulflower.blogg.se
Postat av: thepreciousgirl

My: Så jag är alltså fet? Ungefär vad du menar då ju? Eftersom jag skrev att jag inte äter det. Fet blir man om man äter mer kalorier än man förbränner. That's it!

2008-02-28 @ 09:41:30
Postat av: thepreciousgirl

Fanny: Vadå? gumman på dig själv :)
**
**
camilla: hon klarar inte ens oset av nötter.. men jag ska kanske köra på frön istället. Solrosfrön typ :D Det är ju gott också. Vi äter fet fisk ibland. :) avokado på mackan är såå gott.. tack för tipsen!
**
**
Sarah: Oh jäklar! Då ligger jag rejält back på fettfronten! :P

2008-02-28 @ 09:43:59
Postat av: My

"Kolhydrater drar igång insulinet (som lagrar energin i form av kroppsfett) men blockerar glukagonet (som förbränner fettet). Vill du bli fet ska du alltså äta mycket kolhydrater. Vill du bli smal ska du byta ut kolhydraterna mot fett. Det är gammal beprövad kunskap som äntligen börjar komma fram igen. "

Alltså, man måste äta fett för att förbränna fett!

2008-02-28 @ 10:14:24
Postat av: thepreciousgirl

My: det handlar ändå om kalorierna. Äter jag 500 kcal kolhydrater går jag ner i vikt ändå. Men det är inte hälsosamt, men det snackar jag inte om nu.

2008-02-28 @ 10:29:25
Postat av: My

jo, jag VET. Men om man inte käkar fett så får man mycket sämre fettförbränning.

(det är rekommenderat att äta 60-90g fett/dag)

2008-02-28 @ 10:33:17
Postat av: thepreciousgirl

My: Absolut! Men man blir inte fet för det :p

2008-02-28 @ 10:51:12
Postat av: z

problemet är väl att man inte vill vara "normal", man vill vara smal... men det är du redan. Känns som att ordet normal bara är en synonym till mullig. :(

2008-02-28 @ 10:54:56
URL: http://zumiii.blogspot.com
Postat av: emelie

lax & advokado är bra fetter, och goda dessutom :)

2008-02-28 @ 11:46:46
URL: http://vanten.blogg.se
Postat av: Em

Det här är svårt, jag vet hur det var för mig, jag blev tvingad att äta mer fett och körde på en high fat diet gick upp massa i vikt och mådde skit (verkligen inte att rekomendera) Men det fick mig att börja plocka tillbaka fettet igen. Tänk på att 10 g lätta på mackan inte är mer än ca 40 kalorier, vilket man annars lätt får i sig genom att äta en extra brödskiva utan fett då det faktiskt ger mer och längre mättnadskänsla om man äter en macka med smör, nu kom jag just på att du inte gillade smör, men ta ost istället då, ännu färre kalorier pratar jag om då, det är de små sakerna i vardagen som måste plockas tillbaka på samma sätt som dom togs bort! Lycka till I belive in you!

2008-02-28 @ 11:58:34
URL: http://emilieh.blogg.se
Postat av: johanna

linfrön på gröten och i yoghurt eller smoothies/milkshakes, mmm det är gott + att det innehåller fett !

2008-02-28 @ 12:35:09
Postat av: sarah

johanna: linfrön går oförändrade genom kroppen så fettinnehållet spelar inte så stor roll där..

cornelia: haha jaa det verkar som att du ligger lite back:p se till att få i dig minimum vad man ska få i sig iaf. då ökar fettförbränningen, du fryser mindre och kan tänka klarare!

2008-02-28 @ 13:28:58
URL: http://sarahlillemor.blogg.se
Postat av: Linda

OJ! Tänkte bara klistra in numer 10! Hela råkade vist komma med...

2008-02-28 @ 14:16:41
Postat av: tina

hej! ett bra tips är köpa omega 3 tabletter på hälsokost, de funkar!!:) ett annat sätt är att köpa linfrö olja (oxå på hälskost)eller lecitin,båda är i flytande form. lecitin är främst till för att hjärnan ska få de nyttiga fetter den behöver för att fungera..de va mina tips iaf!!

2008-02-28 @ 15:33:30
Postat av: Fanny

Asså shit jag vet inte , jag tror jag skrev längre än bara de .. men typ att jag förstår vad du menar och hur du känner och att jag skrev ett inlägg i min blog... om du läser den :P de kom inte me sist !! haha

2008-02-28 @ 16:05:58
URL: http://beautifulflower.blogg.se
Postat av: Emma

Hejsan! jag har haft samma problem som du. När jag var sjuk vill jag bara äta det magraste tex tosrk och kyckling. men jag var tvungen att byta ut det mot kött med lite mer fett. Jag var tvungen att äta korv minst en midag i vecka tex. Ät gärna ost. Det är både bra för skelettet och har fett. Såser är också viktiga. där i brukar man ju ha en hel del fett. Du kommer att klara det. Det vet jag. En dag går du inte med det här tankarna längre.
Go girl =)

2008-02-28 @ 16:36:03
URL: http://modeskoj.blogg.se
Postat av: Aliz

Avokado är jättebra fetter i, samma med lax, också mycket fett, men superbra fett. Om du inte gillar smör på mackan, har du testat t ex att ta ett tunnt lager creme fraiche? Eller keso? Och kesella ist för grädde om (stort OM) du äter kaka någon gång? Annars är solrosfrön, sesamfrön, pumpakärnor och sojabönor jättebra ersättning för godis (och bara bra fetter).

2008-02-29 @ 19:30:57
Postat av: Anonym

är det inte så att om man svälter sig själv blir man lättare fet ?

2008-03-01 @ 11:31:03
Postat av: Thepreciousgirl

anonym: kanske inte lättare fet. Men ämnesomsättningen avtar och kroppen sparar på fettet. det finns absolut inget positivt med att svälta sig själv!

2008-03-01 @ 14:09:55
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0