Kikärtsbiffar

Jag älskar att göra olika slags biffar. Mina tonfiskbiffar är en stor favorit och jag har gjort dom flera gånger, men idag testade jag att göra vegetariska istället. Blev väldigt goda faktiskt! Jag hade inte tillräckligt med kikärtor hemma, så 1 dl blev stora vita bönor, men det blev också gott. Serverade med morotstzatziki, potatis, äppleskivor och sugarsnaps. Mums!



Ca 7 små biffar

4 dl kikärtor
1 ägg
1 vitlöksklyfta
1 msk havrekli
1 msk tomatpuré
Salt, oregano och basilika

Mosa kikärtorna och blanda med ägg, vitlök, havrekli, tomatpuré och kryddorna. Forma till biffar och stek på medelvärme i lite smör ca 4 min på varje sida. Om man vill kan man vända biffarna i linfrön innan man steker dom.

Morotstzatziki
1 port

2-3 msk kesella
½ morot
Salt och peppar

Riv moroten och blanda med kesella, salt och peppar. Gott med vitlök också om man vill.

Kommentarer
Postat av: carolina

vad goda dom såg ut! var så längesen jag åt kikärter nu... såg hummus i affären idag och blev sugen, visst kan man ha det på mackan? :)

2008-12-08 @ 13:24:45
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Sara

Åh gud vad gott, det ska jag skriva upp på min att göra lista :)

2008-12-08 @ 14:28:09
URL: http://lillsaara.webblogg.se/
Postat av: Louise

ohh, de där kikärtsbiffarna verkar jättegoda! synd bara att alla i min familj är så skeptiska till vegetarisk mat, kanske de här kan få dom att ändra sig :) ett tips till morotstzatsikin är att fräsa den rivna moroten i en stekpanna med spiskummin innan man blandar det med kesella. det är supergott! <3

2008-12-08 @ 20:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0