Idun & julshopping

Kom hem för en timme sen från Malmö. Slapp vägningen idag. Vet inte om hon glömde eller om hon skippade det eftersom mamma var med. Skönt ändå att inte veta! Siffror är en av mina värsta fiender just nu. Allt kretsar kring det känns det som. Kalorier och vikt. Tråkigt men sant!
Samtalet idag var väldigt givande i alla fall. Kändes bra eftersom nu är mamma och jag överens om hur hon ska kunna peppa och motivera mig här hemma, och jag vet att jag kan gå till henne om det är något. Pratade om massa andra grejer också, men det håller jag helst för mig själv.

Efter samtalet gick vi i lite affärer och försökte hitta julklappar. Fick lite idéer om vad jag ska köpa. Handlar faktiskt helst julklapparna på nätet, allt är så mycket billigare där! Sen efter det gick vi och åt sushi. Man fick 11 bitar för 60 kronor!! Helt otroligt billigt. Och gott! Åt på den sushiresturangen som ligger brevid Espresso House vid Lilla torg i Malmö, någon av er kanske vet vilken jag menar. Lite tråkigt bara att man fick sushin i en plastförpackning istället för tallrikar... hmm!

Sen köpte vi lite nya teer också såklart. Jag hittade ett "Glöggte" som doftar helt UNDERBART! Smakar gott gör det också. Riktigt juligt. Drack det precis tillsammans med lite havremjölk, en lingongrova med ädelost och en apelsin. Juligt mellanmål va! Supergott.
Köpte också ett Chaite. Ska kanske dricka det ikväll och försöka skumma lite mjölk till... men det lyckas jag aldrig med. Har en sån liten elvisp med ändå funkar det inte. Ska man vispa länge eller vad gör jag för fel? Och ja jag värmer mjölken. Ska testa med vanlig mellanmjölk och se om det går bättre (dricker havremjölk eller sojamjölk vanligtvis, inte light nä). Maybe!

Förresten, tydligen är det pepparkakans dag idag!! Visste inte ens att det fanns, haha. Kanske blir en pepparkaka ikväll dådå, om vi nu har några hemma! Tror inte det faktiskt. Men i helgen ska vi baka det. Hemmagjorda pepparkakor! Mums.
Hoppas ni mår bra!! Puss puss

Kommentarer
Postat av: SANNA

Käkade också sushi idag :)

För mig funkar det att skumma "vanlig" mjölk med en sådan liten elvisp i alla fall, så prova med det.

2008-12-09 @ 14:48:28
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: E-S

Ja, precis, det krävs lite mer fett i mjölken för att få det skummigt. Finns ju barista-mjölk att köpa nu också speciellt för att få till det där krämiga skummigt som man får om man köper t.ex. en chailatte på ett café. Men vanlig standardmjölk fungerar bra det med såklart.

2008-12-09 @ 15:05:58
URL: http://thecrazybeautiful.blogg.se/
Postat av: Sanna

jag gillar verkligen din blogg och har följt den i några månader! Jag tror på dig, det gör jag verkligen. Du måste bara våga!



Det är enkelt och säga det till någon annan men svårare och göra det själv, jag vet! Men om det känns jobbigt just med vikten, ställ dig åt andra hållet när du väger dig eller kolla inte alls. För du kan ju ha gått upp i muskler! tänkte bara tipsa dig, men jag vet själv hur det är och kollar alltid min vikt även fast jag mår dåligt av den!



Men kämpa på, DU kommer bli frisk. Det är alltid upp och nedgångar! tror på dig.

2008-12-09 @ 15:32:55
URL: http://ssannamoen.blogg.se/
Postat av: ae

Jaha dricker du lättmjölk eller? Eftersom du skrev att du skulle testa mellanmjölk och se ifall de gick bättre



...?

2008-12-09 @ 15:47:31
Postat av: mergime

Jätte stark är du

fortsätt kämpa :)

kram !

2008-12-09 @ 15:55:58
URL: http://mergimebytyqi.webblogg.se/
Postat av: Tessi

Åh chaite är min favorit! Jag brukar vispa vanlig mjölk, och ju länge man vispar desto skummigare och godare blir det ;D ha det bra!

2008-12-09 @ 16:04:35
URL: http://walkingby.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Vill bara önska dig grattis på namnsdagen! :)

Glöm aldrig att jag verkligen tror på dig, du kommer att ta dig ur det här, du fixar det.

Om du gillade glöggte så kan jag passa på att tipsa dig om "lussete" och ett te som heter "röda mulen". Märket heter "johan & nyström" och finns säkert att hitta någonstans där nere hos dig med, och annars finns det en hemsida (med annat mysigt också) att kika in ^^

KRAM!

2008-12-09 @ 16:16:56
URL: http://kontroll2008.blogg.se/
Postat av: hanna

ikizukuri var det va? :) man får det i plast för att göra det billigare eftersom deras affärsidé är att sälja sushi snabbt & billigt! :)



prova "nilssons sushi" i malmö nästa gång(sök på eniro var det ligger),. VÄRLDENS godaste sushi!!! :D

2008-12-09 @ 16:27:49
URL: http://moshni.wordpress.com
Postat av: Hannah

När du skummar mjölk ska du värma den rätt varm, runt 60 grader (högst 65) och sen tycker jag att det går bäst att man lutar på glaset och sticker ner vispen så att man ser typ halva, så att det kommer in tillräckligt med luft :)

2008-12-09 @ 16:36:16
URL: http://uglies.blogg.se/
Postat av: Linn

Hej!



Kolla gärna in mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=785466



Snygg blogg btw!!



/Linn

2008-12-09 @ 16:49:54
Postat av: Jenny

Köp barista mjölk eller standard mjölk. Baristamjölken som är ekologisk och med 1.5 % fetthalt är kanonbra !! :) Brukar tillochmed ha det över fruktsallad och i chokladnäringsdrycken om man vispar den länge :)

2008-12-09 @ 16:56:21
Postat av: Cornelia

ae: Nepp jag dricker havremjölk eller sojamjölk, inte light om du undrar..

2008-12-09 @ 17:00:01
URL: http://annacornelia.se
Postat av: hawanna

Låter som en mysig dag, du är så stark! jag vet att de kan vara svårt att ta åt sig när man i sin sjukdom känner sig allt annat än stark. men du är riktigt stark!



ibland brukar jag vispa men en vanlig visp och de blir skummigt och gott!



kram

2008-12-09 @ 17:36:04
URL: http://hawannaa.blogg.se/
Postat av: A

Låter som en rätt så bra dag för din del.

Hade ingen aning om att det ens finns något som heter pepparkakans dag, konstigt ;)

2008-12-09 @ 17:47:05
URL: http://dagboksminnen.blogg.se/
Postat av: jen

jag skulle rekomenadera en mjölkvips, en liten minivisp som är till för att skumma mjölk. Bäst är med laktosmjölk eller minimjölk, vet dock inte varför.

2008-12-09 @ 18:29:56
Postat av: Sara

hum det funkar aldrig för mig heller att skumma med sån mjölkskumamre :P

Men jag gör alltid det på spisen det funkar mkt bättre :)

& då slipper man hålla på i evigheter med :) .

har du smakat kokoste ? MASSSA gott (:

2008-12-09 @ 18:32:26
URL: http://saarrraa.blogg.se/
Postat av: Louise

Låter som ett underbart te :) måste bara säga att du kämpar på jättebra, jag vet hur tungt/omotiverad man känner sig när man är i en svacka.. men om du ibland känner att "jag gör ju aldrig några framsteg ju.." så kolla in dina gamla inlägg från tiden du var som sjukast! det gjorde jag, läste i min gamla dagbok och hjälp vilken skillnad det är på tankarna nu och då. Och jag är nästan säker på att detsamma gäller för dig sötnos! det är JÄTTE framsteg! Ha en fin kväll, PUSS

2008-12-09 @ 19:28:41
URL: http://myworld2.bloggspace.se
Postat av: f

mjölken måste vara riktigt varm, ananrs går det inte att vispa.. sen brukar jag tippa kastrullen lite och liksom bara vispa översta lagret, om du förstår, då går det jättebra. :)



kram på dig!

2008-12-10 @ 09:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0