Nyttig vs onyttig

Har länge funderat på dehär med folk som säger "hur orkar du äta nyttigt"? Vadå orkar? Nyttig mat behöver inte vara äckligt. Och vad är egentligen nyttig mat? Bara fullkorn och grönsaker? Nej, nyttig mat är mat det finns näring i. Näring finns i det mesta man kan köpa i affärerna. En kanelbulle innehåller lika mycket näring som en vanlig bulle med smör på. Visst kan det låta konstigt? Kanelbullar anses ju vara så onyttigt! Precis som så mycket annat. Men ser man på ingredienserna i en kanelbulle förstår man att det bara är struntprat. Det finns mjöl, ägg, margarin, mjölk. Alltså näring! Det betyder inte att man kan äta kanelbullar till frukost, lunch och middag, då får man ju brist på annan näring.

Men varför äter jag inte det då? Kan knappt svara på den frågan, men i mitt huvud finns det inprintat falsk fakta om att jag skulle gå upp mer i vikt av en kanelbulle än av en vanlig bulle med smör.

Och till det att folk frågar mig hur jag orkar äta "nyttig" mat hela tiden. Jag trivs med det! Jag äter inte godis, friterat och dylikt så ofta eftersom jag faktiskt inte mår bra av det. Både fysiskt och psykiskt. Det känns helt enkelt inte bra att stoppa i mig godis varje dag, även ifall jag kanske skulle vara sugen på det. Min åsikt är i alla fall att man inte kan unna sig varje gång man vill. Varför inte bestämma att på helgerna är det helt okej? För man måste kunna unna sig ibland. Och ja UNNA sig. Godis och annan näringsfattig mat ska man UNNA sig. Det är det "lilla extra" i kosten.

Varför skriver jag nu detta? Jo dels för att jag får många frågor om varför jag inte äter godis. Men jag unnar mig också ibland! T.ex på julafton ska jag äta gott och låta kroppen få njuta.
Och visst är det mycket godare att unna sig något då och då? Äter man det varje dag tröttnar man ju! Eller är det bara jag?

Jag älskar i alla fall att vara nyttig. Att välja bort sötad yoghurt och istället äta naturell, osötade flingor istället för sockrade. Jag gör det för min egen skull, inte för att jag har anorexia. Det har folk otroligt svårt att skilja på! Bara för att jag vill ha sockerfria tuggummin betyder det inte att det är anorexin som talar. Jag vill ha sockerfria eftersom det är bäst för tänderna.
Det är väldigt jobbigt att jämt bli sedd som ätstörd. Att allt jag gör är ätstört.
Men att proppa i sig socker, onyttigt fett och för mycket kalorier kallar jag också ätstört. För vem mår bra av det egentligen?

____________________________________________

Har inte sagt att det aldrig är anorexin som talar och att jag aldrig utesluter nått jag egentligen vill ha. Men ville påpeka här att det inte alltid är min sjuka sida som talar bara för att jag väljer ett nyttigare alternativ. Punkt.

image687

Kommentarer
Postat av: bea

bra skrivet, jag är lite som du. nyttigt är bra :)

2007-12-18 @ 12:18:57
URL: http://beasmode.blogg.se
Postat av: stars in heaven

Så bra skrivet!

2007-12-18 @ 12:37:03
URL: http://tessiiie88.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag vet inte om jag tycker att det låter så nyttigt, tycker att det är sjukt. visst, det är skitbra att du äter men det känns så krampaktigt på något vis, som om du hela tiden är livrädd att tappa kontrollen.

2007-12-18 @ 12:50:05
Postat av: Malin

heh jag känner mig träffad. Men jag vet när jag hade anorexia och skulel börja äta igen så var jag så söt sugen hela tide så jag tappa kontrollen helt o kunde stoppa i mig 1 kg godis,läsk,chokolad på en kväll, hemskt men sant. Men men. Men du har rätt i allt det du säger i detta inlägg :-) Synd ja inte bodde hemma hos dig
:P

2007-12-18 @ 12:54:43
URL: http://mylifeonearth.blogg.se
Postat av: Thepreciousgirl

Maria: Javisst är jag livrädd för det. Det har jag väl inte förnekat?

2007-12-18 @ 13:00:04
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: josse

sockerfritt är ju inte sockerfritt, det är andra sötningsmedel i istället som kan vara minst lika onyttigt som socker.. det låter bara bättre "sockerfritt". hade det inte funnits några sötningsmedel alls i sockerfria saker hade det inte smakat som det gör. sen när det gäller kanelbullen så visst finns det näring i den också, men det finns ju ändå mer onyttigt i den än i en vanlig bulle ska du se. näåring finns det i det mesta, även "onyttiga" saker. men man mår bra av lite onyttigt ibland..

2007-12-18 @ 13:01:21
Postat av: Cissi

det är sant men så länge man mår bra av vad man äter är det ingen fara tycker jag. Höll mig också borta från allt med socker/friterat m.m förut men har insett att det påverkar mig inte särskit mycket längre om jag käkar chickenmcnuggets eller en kycklingfile. Det är en balans mellan onyttigt och nyttigt som man sak hålla, vilket är svårt, jag vet!Men vardagslivet blir enklare om man kan äta allt:)

2007-12-18 @ 13:07:11
Postat av: Thepreciousgirl

Josse: Ja men nu snackade jag om tänderna. Och visst sötningsmedel kanske inte är bra för kroppen, men det är en annan historia! :P
**
**
Cissi: Precis! Man ska kunna äta allt. Men prioritera nyttigt framför onyttigt, tycker jag iaf :)

2007-12-18 @ 13:11:31
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: therese

jag tror du har byggt upp nå slags försvar lkri gn det där kanske omedvetet för att slippa släppa på dedära.

Huvudsaken är ju att man inte går uåå i vikt eller hur?

det 'är ju så man tänker.

För i normala fall, så även om du skulle käka sockrade tuggummin eller ja allt de andra som du sa,
asså som en vanlig svensson,
kanske onyttigt 2 gr i veckan elr ja som du gjorde förut! då går man inte upp.

Livet handlar om att leva också,
inte bara va nyttig,

visst du unnar dig ibland,

men visst skulle de stoppa dig lite om nån skulle vilja bjuda dig en helt vanlig vardag helt spontant att köpa nå kanelbullar eller kakor?

även om du säger att du inte förnekar du är rädd för och tappa kontrollen, säger du ju ändå att de inte har me ätstörningen och gö.

Du säger ganska dubbelt verkar det som.

Ajja du vet ju själv innerst inne hur det är, ingen annan.

men jag känner iallfall så väl igen att man har sina ursäkter, för och slippa snackaet, och vad dfolk tror om en.

2007-12-18 @ 13:55:05
Postat av: Thepreciousgirl

therese: Mm jag vet innerst inne vad som är min sjuka sida och inte. Och detta är inte min sjuka sida. Jag vill äta nyttigt. Det har jag alltid velat, men nu har jag verkligen hittat mat som är nyttigt och samtidigt så sjukt gott! Och blir jag bjuden på nått en helg kan jag mycket väl släppa loss och äta det :) hur onyttigt det än tycks vara ;)

2007-12-18 @ 14:13:51
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Emelie

Kunde inte skrivit det bättre själv! Bara för att jag föredrar att äta nyttigt och knappt godis, kakor osv. tror alla att det är anorexin som talar. Jag tycker det är bra att välja nyttigt, men samtidigt kunna unna sig onyttigt ibland.. som till julen exempelvis. Det ska jag med ; )

2007-12-18 @ 14:33:14
Postat av: Thepreciousgirl

Emelie: Preciiiis! :) Bra att du ska unna dig! Det är vi alla värda ;D

2007-12-18 @ 14:48:23
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Elin

Jag håller med dig! Har slutat fika och sånt på vardagarna, och mår så mycket bättre. Känns skönt att ha valt bort sådant! Folk som klagar har väl dåligt samvete för att de själva inte kan göra det.

2007-12-18 @ 15:47:38
URL: http://elonaa.blogg.se
Postat av: Ellinor

VARFÖR KAN DU INTE UNNA DIG NÄR DU ÄR BORTBJUDEN TEX. NINNS ATT DU VAR DET NYLIGEN. DU SKREV ATT DU ÅT AV MATEN MEN INGET INTE AV TÅRTAN? VAR INTE DET ANOREXIN SOM SA ATT OM JAG ÄTER TÅRTA SÅ JAG TJOCK? ELLER VARFÖR?

2007-12-18 @ 15:49:16
Postat av: Thepreciousgirl

Ellinor: Du, jag läser även ifall inte du har caps lock.
Och ja , jag stod över tårtan, och JA det var anorexin som talade. Happy?
**
**

2007-12-18 @ 15:59:07
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: anna panna hollnissa

Håller med. Absolut! Vi måste ju tänka på att vi ska leva i våra kroppar och det är våra hus. Och det är ju inte trevligt och ha ett överbelamrat hus eller ett spartanskt. Klart nyttig mat är bäst och det är jusåååå mycket godare om man unnar sig ibland bara. Kram Anna panna

2007-12-18 @ 16:05:05
URL: http://viktkoll.wordpress.com
Postat av: Ellinor

var inte meningen att det skulle vara capslock. kom bara åt knappen och så fick det vara så.

nä jag är inte glad att det var anorexin som förbjöd dig att äta tårta. varför skulle jag vara det.

som du skrev förut så är det ju lika sjukt att proppa i sig sötsaker hela dagara. ja det är sjukt. för så gör jag.

bäst att jag slutar kommentera i bloggar. kanske bara sårar folk. och det är inte min mening.

2007-12-18 @ 16:40:34
Postat av: Thepreciousgirl

Ellinor: Nej sluta inte kommentera. Men ja, med caps lock kan det ju se rätt "argt" ut. :P

2007-12-18 @ 17:15:49
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: S

jag väljer oxå alltid nyttigt före onyttigt, vem gör inte det igentligen? alla vill vara så nyttiga som det går? men jag tror det liggger i sjukdommen att vilja må bra och äta bra så allt känns okej, och inte en massa ångest osv. visst man mår bra av nyttig mat. men inte för nyttig.. jag har varit alldeles för nyttig för länge nu efter min ätstörning, så jag har inte fått tillbaka min mens.. eftersom jag ätit för mkt fibrer (då kan inte kroppen ta upp järn = mens).. så det är inte alltid bra att vara för nyttig heller.. lagom är bäst! :)

2007-12-18 @ 22:30:53
Postat av: Thepreciousgirl

S: Ja fast nyttig mat är ju sån mat som kroppen mår bra av. För lite mat är ju inte heller nyttigt! Nyttigt = lagom och det kroppen mår bra av så att den funkar på bästa sätt :)

2007-12-19 @ 06:36:57
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: S

jo jag vet! men man tycker ju alltid att fiberrikt är nyttigt, iaf jag.. typ fullkorn på allt o inget socker.. det är ju inte så nyttigt igentligen!

2007-12-19 @ 08:39:26
Postat av: p

Jag äter både nyttigt och onyttigt och jag är smal. Jag kan hålla med om att man ibland mår bättre när man inte äter massor av skräp men man dör inte om man äter en kanelbulle i veckan och man är inte sämre människa för att man inte äter nyttigt hela tiden.

2007-12-19 @ 11:01:08
Postat av: Sofia

GUD VAD BRA SKRIVET!!!!

2007-12-19 @ 11:16:32
URL: http://skj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0