Onsdag

Igår tänkte jag hela kvällen på inlägget jag skrev här i bloggen. Efter mitt kvällsmål kände jag mig så äcklig men kunde ändå stoppa tankarna och istället tänka "hur var det nu Cornelia, skulle man inte älska sig själv, skulle man inte ta hand om sig själv som sin bästa vän?". Det är såklart jättesvårt att tänka så, men det går faktiskt. Man får försöka om och om igen tills det fastnar i huvudet. På något sätt har vi ju alla (de flesta) inbillat oss att vi inte är värda ett bra liv. Maten. Att skratta. Att må bra! Tankesätt går att förändra, det vet vi ju redan. Att det sen är lättare att skaffa sig dåliga beteenden än bra... det är ju en annan sak. Men det går!! Det är möjligt. Kan man lära sig att hata sig själv går det också att lära sig älska. Det är jag säker på!

Nu är det exakt 5 veckor kvar tills Thailand. Är sjukt pirrig nu, vilket kanske inte är så konstigt. Vi beställde resan i början av Maj förra året. Ända sen dess har jag räknat, längtat, planerat, hunnit oroa mig över 100 olika saker... t.ex när demonstranterna i Bankok tog över flygplatsen, eller den svenska flickan som dog av en extremt giftig manet, alla stölder, mord, tsunamis, jordbävningar... haha! Ja herregud. Mycket kan hända! Men det är värt alla risker i världen. Man kan ju alltid sitta hemma och leva i en glaskula och inte våga uppleva någonting, men hur roligt är det? Hemska saker kan hända överallt. Det kan lika bra börja brinna i vårt hus en natt, eller bli överkörd när jag är ute med hunden. Eller hur?

Hittade en bild från i somras när jag, min storebror och mamma var uppe i Grundsund för att gå på begravning. Nog en av de vackraste ställena i hela Sverige. Så himla mysigt! Förresten spelade dom in serien Saltön där. Inte konstigt med tanke på hur fint där är. Gillar denna frukostbilden jag tog där en morgon.

Nu blir det promenad med min sjuka mamma och hunden. Puss!


Kommentarer
Postat av: camilla

Bra att du tänkte och vände på det hela och tänkte positivt istället.

Har du något tips på hur man kan göra?

Skriver du i någon bok?

Jag tänker alltid så dåligt om mej själv.

Ha en bra dag, Kram!

2009-01-21 @ 10:56:15
Postat av: juliasbullar

åh du kommer ha det sååå underbart där! är glad för din skull att du ska åka dit, du har längtat så mkt och sett fram emot de nå otroligt, och de är så kul att se de, för du kommer verkligen njuta där nere! det är värt all väntan!

2009-01-21 @ 13:11:25
URL: http://juliasbullar.blogg.se/
Postat av: Louise

Det gäller att leva, inte bara överleva =)

2009-01-21 @ 15:18:38
URL: http://louisekarin.blogg.se/
Postat av: Katarina

På bussen hem så satt jag och tänkte på inlägget du skrev igår och jag vet att du hjälper så många att verkligen tänka om, att tänka bra om sig själv och hitta allt som man är nöjd med hos sig själv o.s.v.



Åh herregud bara fem veckor kvar till Thailand! Det känns som att det inte alls var länge sedan du skrev att ni precis hade bokat resan, tiden går allt fort..



Jag håller helt med dig om Grundsund, jag var där i somras och det var nog det finaste jag sett utav Sverige! Riktigt vackert.



Ta hand om dig, kram!

2009-01-21 @ 17:32:07
Postat av: Johanna

Du verkar så klok, Cornelia. Jag ska försöka tänka så som du beskrev.



När det gäller Thailand så visst kan det hända farliga saker men det är inte särskilt vanligt. Jag var på Koh Lanta när flickan brändes av en manet och bodde på hotellet precis bredvid henne. Usch, vad hemskt det var! Men antagligen hade hon någon slags överkänslighet mot den så en annan människa skulle nog inte dött.



Själv reste jag runt i Thailand och andra länder i Sydostasien i fem månader och jag klarade mig jättebra, var inte med något ens i närheten av katastrof och blev inte av med endaste liten sak. Så det går säkert jättebra för dig också!

2009-01-22 @ 07:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0