Frukost & mellanmål



Jag tror inte jag är ensam om att ha svårt för att komma på nya frukostar och mellanmål. Jag är en person som gillar variation i mitt ätande, helst varje dag faktiskt! Klart jag kan äta t.ex havregrynsgröt flera frukostar i rad, men isåfall måste jag byta tillbehör. Det är så himla lätt att jag tröttnar annat. Speciellt mellanmålen har jag himla svårt för att variera.

Nu vill jag ha er hjälp! Skriv ner era favorit frukostar/mellanmål. Gärna detaljerat, alltså inte bara "gröt med frukt". Vad för frukt/gröt?
Har ni något gott ni vill dela med er av som jag måste testa? Någon speciell kombination, blandning, något bröd, pålägg... vad som helst! Sen när jag fått en massa så kommer jag skriva ihop ett inlägg med alla tips ni kommit med, så att även ni kan inspireras. Så skriv på!
+ Bild

Kommentarer
Postat av: Lustattlaga

Mina tips:

Fiberhavregrynsgröt med mjölk. Skivad banan och hallon på. Kokos på toppen.

Grekisk yoghurt med hasselnötter, start-müsli, russin, kanel och honung!! Rör ihop allt.

*grova mackor (hembakta) med jordnötssmör och tunna avocadoskivor.

2009-01-11 @ 19:16:01
URL: http://lustattlaga.blogspot.com
Postat av: Anna

Knäckebröd med keso, kalkon och paprika är otrolig gott. Man tror inte att det kan vara så speciellt, jag vet inte vad det är som gör det, men helt fantastiskt är det ;)



Sen tycker jag väldigt mycket om fil med äpplebitar och kanel också.



Ta hand om dig tjejen, kramas

2009-01-11 @ 19:18:27
URL: http://madeinjapan.devote.se
Postat av: anonym

en väldigt god gröt är blåbärsgröt. bara att lägga i lite frysta blåbär i vattnet & grynen innan den tillagas. hur gott som helst!



att göra gröt på rågflingor är också väldigt gott. även på färdiga grynblandningar som går att köpa.



ett väldigt gott bröd är pågens "råga". extremt gott med rökt kyckling/kalkon och gurka på det.

2009-01-11 @ 19:27:00
Postat av: Anna

Absolut godaste frukostmackan är en kombination av rågbröd, bregott, keso, ärtskott, grillad kalkon och paprika! Mums!

2009-01-11 @ 19:29:49
URL: http://annamarian.blogspot.com
Postat av: Sanna

Vilken jättebra idé!

- kickstartgröt: ½ dl havregryn, 1 dl vatten, 1 ägg, ½ banan, 1 msk linfrön. Rör ihop allt i en kastrull. Ägget gör gröten jättekrämig och god! Jag brukar toppa med lite mango och sojamjölk på det.

- Wasa Husman knäckebröd med avocadomos: gjort på avocado, olivolja, salt, peppar och en liten droppe tabasco. Tomat på det och vips - supergott!

- Äggpannkaka: Vispa ihop två ägg med en liten skvätt vatten. Stek i pannan som en omelett tills lagom konsistens. Servera med björnbär, jordgubbar och keso, mmmm!

2009-01-11 @ 19:45:16
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: Louise

Alltså jag har noll fantasi och äter jääämt samma sak.. MEN tycker det är okej så länge det är gott! en favorit är fil/vanilj youghurt, kellogs k-special flingor, massa russin, små torkade fikon bitar och hasselnötter! det måste ni prova.. så gott :) ska gå och äta det nu faktiskt! hehe kramar

2009-01-11 @ 20:20:10
URL: http://myworld2.bloggspace.se
Postat av: anna

hallon som värms i micron så de blir varma, sen ett tuntlager bäryoghurt över, jag föredrar blåbär.

2009-01-11 @ 20:48:46
Postat av: Sofie

en varm limpsmörgås (rostad i brödrost) med honung på, tillsammans med en kopp varm choklad. :)

2009-01-11 @ 21:34:30
Postat av: Jennifer

De här grötena ÄLSKAR jag! Speciellt den med korn.. Den med quinoa är också god.. Brukar äta den med korn i med jordgubbssylt.. Grymt gott!



http://www.frebaco.se/produkter/kategori.asp?kategoriId=2

2009-01-11 @ 21:39:06
Postat av: My

vilken rolig idé:)

det här äter jag typ varje morgon. haha super smarrigt

godaste müsli frukosten: hacka ett äpple och pudra kanel över. på med vaniljyoghurt och ca 1 dl start fullkorn. (som vanlig start men mindre söt, passar väldigt bra på morgonen) sen tar man typ 2-3 msk torkade frukter/bär (finns att köpa som lösvikt på naturgodis avdelningen. haha lyxigt värre)

jag brukar äta detta varje dag + en mjuk macka med skinka.jätte god och bra start på dagen.

ta hand om dig

kram

2009-01-11 @ 22:16:26
Postat av: Linn

Banan och cream cheese är en jättegod kombination, speciellt på en mjuk macka.

Äggröra med strimlad skinka, tomat och någon salladssort i är också mums! Ha det så bra :)

2009-01-11 @ 22:21:40
Postat av: Cattis

Jag älskar knäckebröd med massa pålägg! Kan varieras oändligt, dessa är mina favoriter: (Brukar äta som mellanmål, kvällsmål eller till lunch)



Knäckebröd med räkost eller philadelphia och...



1. Makrill i tomatsås (på konserv-mosa litegrann- eller på tub, abbas ska det vara!), skivad avokado, tunt skivad purjolök.



2. Isbergssallad, keso, skivad avokado, tunt skivad purjolök, paprikapulver.



Andra goda pålägg att variera med: Gravad lax halverade oliver, färkska tomater, röd paprika!



Det här skulle jag kunna leva på, helt klar beroendeframkallande! :)

2009-01-11 @ 22:27:04
URL: http://vitanova.blogg.se/
Postat av: Cattis

Lite tips:)



Gröt gjord på axas grynblandning med skivad banan & nötter /brukar t.ex ha valnötter)

Solrosbröd från Schulstad med mosad avokado & rökt kalkon/skinka

* Fruktsallad med exotiska frukter, t.ex mango, papaya, ananas, passionsfrukt. Till det lite naturell yoghurt, nötter å ringla över lite honung:)



Sådär..lite tps iaf:)

2009-01-11 @ 23:04:39
URL: http://kaktuuus.blogg.se/
Postat av: Jennie

Hälsogröt:

5 dl fiberberikade havregryn, 2 dl krossade linfrön och 2 dl skalad hirs. Koka upp 1 dl i 2,5 dl vatten. Ät tillsammans med dina favorittillbehör som nötter, lingonsylt eller färsk frukt och mjölk.



Smaskens!

2009-01-11 @ 23:14:28
URL: http://raspberrie.se
Postat av: Anna

Här kommer mina tips:



Rågflingsgröt med rivet äpple kanel & kardemumma & mjölk.



Valfritt mörkt bröd med phiadelphia med riven morot.



Falurågrut med leverpastej & gurka

eller hamburgerkött & gurka



Pärlanpolarkaka med ost &tomat/paprika

+ pizzakrydda som man micrar en liten stund.



kellogs fullkornsflingor + fil + tärnat äpple + russin.



Banana latte smoothie (1 1/2 dl kallt starkt kaffe, 1 dl mjölk, 1 banan, 1/2 tsk kanel + kakaopulver till garnering)



*Recept till nyttigt och supergott morotsbröd



Morotsbröd i långpanna



24 bitar

Ugnstemperatur 225º



Ingredienser

5 dl mjölk eller vatten

50 g jäst

50 g flytande margarin eller 0,5 dl rapsolja

2 stora morötter (ca. 200 g), finrivna

1 tsk salt

2 msk ljus sirap eller socker

4 dl vetemjöl special

8 dl fullkornsmjöl av dinkel

Tillagning



Värm mjölken eller vattnet till 37° (fingervarmt). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, flytande margarin eller olja, morötter, salt, sirap eller socker och nästan allt mjöl. Spara lite fullkornsmjöl av dinkel till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en deg.



Jäs degen övertäckt i ca. 30 minuter.



Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Platta ut den i en långpanna (ca 30 x 40 cm), smord eller med bakplåtspapper. Skär degen med en mjölad kniv i 24 bitar. Nagga degen. Jäs under bakduk i ca 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Ta ut brödet ur långpannan och låt det svalna på galler under bakduk.



Kram Anna



2009-01-12 @ 06:09:19
Postat av: Lisa

Knäckebröd, smör, keso, mosad avokado och lite örtsalt på toppen! Riktigt gott!!



Om man mosar ihop tonfisk, lite matlagningsyoghurt/creme fraiche (eller liknande), hackad rödlök, chilisås, fetaost samt valfria kryddor får man en jättegod röra att äta på en macka eller som wrap med massa grönsaker. Inte dumt faktiskt!



Annars tycker jag att min hemgjorda musli med naturell yoghurt + lite hallon och kanel alltid är gott

2009-01-12 @ 07:53:38
Postat av: E

Vaniljyoughurt med färsk mango, melon och rostade/saltade solroskärnor :)

2009-01-12 @ 09:03:55
URL: http://ericaelisabeth.blogg.se/
Postat av: Hanna

Några tips på tilltugg/mellanmål som är ljuvligt gott!



1. Getosttoast -

Sätt ugnen på 200 grader. Skär en skiva surdegsbaguett och lägg på chevre (getost, finns att köpa på ica, hemköp o.s.v). Skär färska fikon i små klyftor och lägg på getosten. Ringla lite honung över och strö över ruccoluablad. In i ugnen tills osten börjat smälta och fikonen fått lite färg. Servera och njut!



2. Bre på tapenade (olivröra) på en bit ciabatta (stavning?) och lägg på en bit rökt kalkon/skinka. Strö över lite ruccola och en skiva tomat. Mums!



3. Smothie är nog nåt av det bästa jag vet! Den här är en frisk variant med mycket smak av bär: Häll upp cirka 2 dl mild youghurt med vaniljsmak (arla) och tillsätt en lagom mogen banan. Rör ner en ´frysta blandade bär(hallon, blåbär, björnbär) och mixa med en mixerstav så det blir lite bitar i. Häll upp i ett glas och dekorera med några extra bär och osaltade solrosfrön och hasselnötter!



Var rädd om dig, kram!

2009-01-12 @ 15:19:43
Postat av: Camilla

Jag brukar äta Falköpingsmejeris mellanfil, med smak Blåbär/vanilj + lite All Bran flingor + lite ICA's Gott Liv müsli med tranbär och pumpafrön + toppat med några blåbär. Riktigt gott! :)

2009-01-12 @ 16:00:42
Postat av: e

Något jag tycker är ganska gott är att blanda keso, mandarin/apelsin klyftor och lite hackade nötter:)

2009-01-12 @ 17:54:23
Postat av: Matilda

äter alltid gröt med äppelmos. sjukt gott är det! :)

2009-01-12 @ 18:04:32
Postat av: linnéa

ett jättegott tips är att göra en fruktsallad med valfritt innehåll (t.ex. äpple, banan, mandarin, kiwi, mango, ja vad du vill!) och sedan blanda i keso! är så himla gott, keson gör verkligen fruktsalladen extra god!

vill man ha det lite festligare kan man förstås ta vanlijkesella vid sidan om, också hur gott som helst!

2009-01-12 @ 23:25:31
Postat av: kajsa

hellu!

här kommerlite tips från mej:)



jag säger bara SHARON, älskar den gooa grönsaken!



ett tips ta bröd från frysen som du bakat själv och in i ungen tar bara 10 minuter medans du gör iordning resten av frukosten =)

älskar frasiga mackor med mosad avokado, präst/kvibille/svecia ost,salladsblad, paprika och sharon och lite örtsalt på!



annars äter ja alltid hallon/mango/blåbär, vaniljyougurt/naturell, rågfras och musli



annars fiberhavrygnsgröt, banan, päron, pumpa/solrosfrön, äppelmos och hallon!

2009-01-15 @ 21:09:01
URL: http://umbrellaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0