Socker

Är socker något kroppen behöver? Den tanken bara slog mig nu när jag satt här. Jag är jämt trött, vilket säkert är andra orsaker. Men när man äter socker blir man ju pigg. En sockerkick. Nu snackar jag rent socker. Tillsatt socker. Eller fruktsocker och andra sockerarter kanske har samma effekt?

Jag äter nästan inget socker alls i min dagliga mat. Såklart går det inte att undvika ALLT socker, så även jag får väl i mig lite. Men VÄLDIGT lite. Det händer ju att jag äter efterrätter eller liknande, och då brukar jag få värsta kicken och bli sjukt pigg och stojjig. Hmm! Det bara slog mig nu att man kanske måste ha lite socker i sig? Kan det vara skadligt för hälsan att aldrig äta socker?

Någon som vet?


Kommentarer
Postat av: Amandah

Socker är ju kolhydrater, och kolhydrater behöver man ju, precis som man behöver fett, protein och vitaminer.

Att vara supernyttig är inte alltid så nyttigt kanske..

2009-01-15 @ 22:06:55
URL: http://detminstajag.blogg.se/
Postat av: Cat

Läs Ät allt och du får svaret- det är en jättebra bok! Där nämner de att man ska ge efter för sitt sötsug. Som sagt, läs!

Take care!

2009-01-15 @ 22:16:41
Postat av: louise

Bra fråga hörrdu! tror inte socker är nödvändigt på samma sätt som protein och fett, kroppen kan nog överleva utan socker.. men hjärnan mår ju bra av att få lite kickar ibland :) fast jag får nog min dagliga dos socker av all choklad jag äter. haha. Men det måste jag unna mig. Hoppas dagen varit bra, kram<3

2009-01-15 @ 22:45:02
URL: http://myworld2.bloggspace.se
Postat av: Don't mind me

En bieffekt som jag upplevde av att äta nästintill "sockerfritt" var att när jag väl åt någonting sött så smakade det nästan bara socker. Nu ser jag dock ingen anledning till att försöka utesluta det ur kosten, dels för att det krävs stora mängder innan det på något sätt är skadligt för hälsan och dels för att man inte är lika begränsad då. Hoppas att du kan våga dig på att äta lite mer socker, det är inte farligt!

2009-01-15 @ 22:57:36
URL: http://dontmindme.blogg.se/
Postat av: Johanna

Nej, kroppen behöver inte socker. Det räcker att vi får i oss naturligt socker i form av frukt, grönsaker, rotfrukter och mjölk. Men det gör ju inget om man äter något som innehåller socker lite då och då.Huvudsaken är att man inte ersätter nyttig mat med sockerrika produkter för då kan man få näringsbrist eftersom socker innehåller kalorier men ingen näring.

2009-01-16 @ 00:31:57
Postat av: Fröken Eriksson

Jag undviker också så mycket socker jag bara kan men då får man kompensera med energirik mat istället.

2009-01-16 @ 08:09:55
URL: http://neriksson.blogg.se/
Postat av: isa

hmm..vad jag vet behöver man inte socker så länge man äter tillräckligt med kolhydrater (och energi överhuvudtaget).

tror inte riktigt på det där med sockerberoende, men utesluter man socker i kosten reagerar man säkert starkare när man väl äter det, det är ju så med t ex laktos.



superfin bild !

kram.

2009-01-16 @ 08:30:20
URL: http://isan.blogg.se/
Postat av: Sara

nej det är inte farilig , vad jag har hört så är socker inget kroppen måste ha ,

man får ju alltid i sig de , genom frukt & sånt tex ,

Fruktsocker :P

2009-01-16 @ 11:27:04
URL: http://saarrraa.blogg.se/
Postat av: Anna

Så länge du får i dig någorlunda mycket kolhydrater (och inte ens det säger vissa dieter att man behöver speciellt mycket av men jag tror mer på att man ska äta en balanserad kost så kolhydrater är bra). Vad jag skulle säga är att oavsett om dina kolhydrater kommer från socker eller potatis gör det nog ingen skada rent fysiskt att du inte äter socker. Däremot psykiskt tror jag alla behöver lite socker ibland då det kan få en att må bättre (i kombination av att man inte dör av ångest förståss). Lycka till och ät något med lite socker i på helgen tycker jag :)

2009-01-16 @ 11:59:10
URL: http://thernan.blogg.se/
Postat av: carolina

jag tror inte på att inte äta socker, jag äter ju alltid lite choklad/glass om dagen, inte för att jag blir deppig om jag undviker, men jag tror inte på att utesluta, det brukar slå tilbaka. men visst kan man bli uppåt av en påse godis, men jag blir så fnittrig då att manvän tjatar på mig ;)

2009-01-16 @ 12:19:56
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Nina

Du äter ju frukt, det innehåller precis samma typ utav socker som ex cola och nej det är inte farligt att inte äta vanligt vitt socker.



Gör det för att du gillart! :)

2009-01-16 @ 13:21:59
Postat av: sandra

Socker är det enda ämne som kroppen inte "behöver" Alltså rent näringsmässigt. Socker innehåller bara tomma kalorier. Sedan är det ju så som någon nämner, att socker är kolhydrater (snabba). OCh hjärnan kräver ju kolhydrater! Specielt om blodsockret blir lågt, då vill ju kroppen höja blodsockret snabbt. Det är ju även så att socker påverkar lust och belöningscentrat i hjärnan. Många blir beroende för att få den där känslan då de äter sockerrika livsmendel...Jag vet, jag var sockerberoende! (men nu undviker jag det, för har jag väl börjat kan jag knappt sluta) hoppas du fick svar!

2009-01-16 @ 15:19:18
URL: http://zandros.blogg.se/
Postat av: anita

Frukt innehåller en del socker, och det är ju nyttigt för en ! Nope jag tror inte att det är alls skadligt att unvika vitt socker! Socker är helt énkelt inte bra för en, önskar jag kunde unvika socker :)

2009-01-17 @ 17:46:29
URL: http://anitica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0