Mina svar på era frågor

Hur många besökare på din blogg har du i snitt varje dag?
Ca 700 stycken varje dag.

Vad heter stället du behandlades på före idun?
Det heter bara ätstörningskliniken i Trelleborg. Jättebra ställe!

Vad har du för bmi nu, och vilket bmi ska du nå?
Måste checka faktiskt... 18.3 i bmi. Mindre än jag trodde faktiskt.

Vilka är ni som åker till Thailand?
Jag, min mamma och mina två bröder!

Tror du det kommer bli lättare för dig att äta "förbjudna" saker i Thailand?
Absolut! Jag har alltid lättare för det så fort jag inte är hemma... på Kreta åt jag som en flodhäst hela veckan. Sen om jag är bortbjuden är det också lättare. Känns naturligt liksom!

Eftersom du inte jobbar, varifrån får du pengar?
Jag är sjukskriven från mitt jobb, och då får man pengar från Försäkringskassan!

Vad heter den fonten/typsnittet som dina inlägg är skrivna med? Och vilken är det på rubriktexterna?
Tyvärr vet jag inte det eftersom det är Spotlife som fixat det till mig!

Om du fick välja en efterrätt, den allra godaste du vet, vilken skulle det vara då?
Svår fråga! Gillar så mycket... men smulpaj med vaniljglass är grymt gott!!

Jag undrar hur länge du har haft dina ätstörningsproblem?
Sen jag var ca 13-14 år.

Har du haft någon seriös pojkvän, och i sådana fall hur länge varade det förhållandet?
Aldrig någon seriös. Har alltid bara haft korta "romanser" HAHA. Men kär har jag varit... riktigt jävla kär!!

Undrar även om du precis som jag är rädd och tycker det är svårt och jobbigt att komma riktigt nära en kille och bli kär och spendera tid tillsammans med honom pga av sjukdomen?
Ja lite är jag väl. Men inte lika mycket nu som förut. Fast jag har alltid haft svårt för att släppa in människor i mitt liv... vilket kanske inte märks när jag delar med mig av mina psykiska problem för 700 läsare... men jag menar i det riktiga livet. Har otroligt svårt för att lita på folk, och det är nog den största anledningen till varför jag aldrig haft ett seriöst förhållande.

Vad var det som utlöste din ätstörning?
Antagligen all osäkerhet jag fick från min barndom. Mycket hände då som satte sina spår. Blev först väldigt självdestruktiv genom att slå och skära mig själv. Sen gick det över till att supa och röka, sen kom maten in i bilden...

Jag undrar vad du har för jobb?
På ett speditionsföretag. Svarar i telefon, faxar och hjälper till med sånt som behövs. Slå upp det på google om du inte vet vad det är... det är svårt att förklara!

När kom vändningen för dig i din sjukdom? När började det kännas mer "naturligt" att äta?
När jag blev rädd för att dö. Vikten gick bara ner, ner, ner men i huvudet blev jag fetare och fetare.
Det var nog en tid efter att jag börjat på behandling (2 år sen). Då kändes det mer okej att äta än innan när ingen visste om mina problem (eller de visste, men jag nekade). Nu vill jag ju bli frisk, och för att bli frisk måste man äta. Jag brukar tänka att maten är min medicin!

Hade du något nyårslöfte? Isf vad?
Att bli snällare mot mig själv framförallt. Sen att komma ut i arbetslivet igen.

Vad och hur ofta tränar du?
Cykling och styrka. Varannan dag! Ibland hoppar jag över någon dag också, som idag ; )

Vilken är din favoriträtt?
Sushi!!

Hur mycket har du vägt som minst resp. mest?
Under min sjuka tid är det 42 kg (2 år sen), och som mest innan jag blev sjuk var 58-59 kg (typ 7 år sen).

Hur många mål äter du per dag?
Fem måltider.

Vilken är din favoritfilm?
Dagboken och Mamma mia!

Vem/vilka är dina favoritartister?
Paolo Nutini, The Fray... allt som liknar den musiken älskar jag!

Finns det något speciellt som ibland kan sabba motivation till att tillfriskna från sjukdomen?
Ja om jag känner mig tjock och ful, eller om någon frågar om jag verkligen vill bli frisk.

Är det något speciellt du verkligen önskade att du kunde äta utan ångest, bara gå upp och ta dig en bit/ ett glas/en skål utav?
Ja naturgodis och glass. Det är något jag verkligen älskar!

Började din anorexia pga av hälsolöfte/godisförbud eller dyl?
Nja, det var mer "fan vad fet jag blivit, jag borde gå ner i vikt". Sen läste jag massa artiklar om hur man går ner i vikt, och då uteslöt jag ju allt godis och liknande. Inbillade mig att jag mådde illa så fort jag åt nått sånt...

Hur fick dina föräldrar reda på det?
Mamma visste redan någonstans att jag hade ätstörningar, men jag förnekade hela tiden och ljög om allt. Sen tillslut berättade jag...

Hur god kontakt har du med din pappa?
Vi pratar i telefon ibland, ses på födelsedagar, julafton och sånt. Inte så ofta, men relationen är helt okej för tillfället.

Har han bott tillsammans med dig och din mamma någon gång?
Ja vi bodde hela familjen i en stor villa till för ca 7-8 år sen. Mestadels hade jag en underbar uppväxt med en komplett familj.

Favoritmusik?
Allt som innehåller piano. Sååå vackert! Men inte klassiskt, utan med "modernt".

Räknar du kalorier?
Ja ibland.

Hur ser då dagsplaneringen ut? (Procentmässigt om du inte vill skriva exakt, ungefär hur du sprider ut det över dagen)
Brukar äta mest till frukosten och middagen. Lunchen brukar vara riktigt kass, och mellanmålen okej.

Har du planerat på att börja jobba snart igen?
Ja målet är att börja med något efter Thailandresan. Om det nu blir någon kurs eller tillbaka till jobbet, det får jag se då...

Vad gör du om dagarna?
Umgås med vänner. Går promenader med min hund. Sköter huset ibland. Skriver. Pillar med foton.

Vad vill du helst syssla med i framtiden?
Bli makeup-artist. Gärna inom film, reklam, teater. Det vore såååå häftigt!

Hur skulle ditt drömliv se ut?
Att bo någonstans där jag har alla jag älskar i närheten. Att vara fri från alla slags sjukdomar (gäller även mina nära). Ha ett jobb jag trivs med. Att vara lycklig helt enkelt!!

Om du fick ta bort en av nackdelarna med anorexia, vilken skulle du ta bort då?(förutom ångest.) Frusenheten, tröttheten, kaloriräknande eller kontrollbehovet osv?
Kontrollbehovet!!!

Hur hanterar du ångest?
Försöker sysselsätta mig med något. Prata med någon. Gå en promenad.

Tjänar du pengar på din blogg? Hur mycket isf?
Ja men typ ingenting. För ca 1 år sen hade jag lite annonser uppe, och då tjäna jag 600 kr. Sen nu 100 kr sen jag vann spotlife.

Läser din familj din blogg?
Inte mamma. Men ibland läser min moster vet jag. Och min storebror & flickvän tror jag också läser ibland. Min chef har  till och med läst här nån gång! Gamla vänner har läst också... eller läser. Jag vet inte!

Vad tycker du om det isf?
Helt okej! Jag har inget att dölja.

Har du haft sex? (:O får man fråga det? hehe du svarar ju på det du vill så fråga får man va?)

Ja det har jag. Klart, jag svarar på allt som inte är kränkande och liknande.

Ska du blogga när du är nere i thailand, eller du tar en paus då?
Ja det ska jag så ofta jag hinner och kommer ihåg!

Varför började du blogga, vad vill du ge ut genom din blogg?
För att ha någonstans att få ur mig alla tankar och all ångest. Jag vill mest dela med mig av min historia och mina problem. Jag vet själv hur skönt det kan vara att veta att man inte är ensam om dehär!

Kan du ge något tips till mig hur jag ska hjälpa min bästapolare som har anorexia?

Berätta för henne att du finns där för henne oavsett. Hör av dig ofta även ifall hon inte ringer tillbaka. Man isolerar sig ofta när man har ätstörningar, och är rädd för att vara en börda för andra. Så bara visa att du finns där!! Det hade jag velat i alla fall.

Vad önskar du dig mest av allt just nu? I precis denna stunden.. hihi :)
Vilken söt fråga :) Hmm jag önskar mig nog någon som kunde klia på min rygg! Haha!

Vad i matväg tycker du är jobbigast att äta? Och då menar jag inte onyttiga saker, utan just -mat-.
Röror/soppor/grytor där jag inte vet innehållet. Om det är grädde eller liknande i.

Var är du uppväxt?
I Ljunghusen.

Vilken ort/stad gick du i skolan på när du var yngre?

Samma som föregående. Grundskolan i alla fall.

Hur tycker du att Idun har hjälpt dig och vad har du för planer efter Idun?
Eh... att skriva ner allt jag stoppar i min mun? Nej nu var jag elak. De har faktiskt hjälpt mig att kunna indentifiera mina känslor och att kunna hantera dom på ett bättre sätt. Det har gett mig mycket!!
Efter Idun vill jag plugga till Makeup-artist.

Hur får du dagarna att gå? I och med att du inte jobbar eller så. Blir du nånsin rastlös?
Jo vissa dagar gör jag ju ingenting. Men oftast sysselsätter jag mig med något jag tycker om. Försöker träffa mycket folk och röra mig ute. Alltså inte isolera mig som jag lätt gör.

Vad anser du att dina bästa sidor/egenskaper är? Vad tycker du att du är bra på?
Att beskriva mina känslor och att skriva.

Vad är din målvikt att gå upp till? Eller sätter Idun mest fokus på själva psyket, eller är det mest på det fysiska?
De vill att alla ska ha ett bmi på 20. Tror jag ska väga 55 för det.

Vad väger du nu? (Den frågan behöver du självklart inte svara på om du inte vill!!)
51 kg (sist jag vägde mig)

Vet du någon bra hemsida där de har bra och lättlagade vegetariska recept?
Jag brukar kolla in på Menyse.com. De har bra recept och även lite vegetariskt! Fina bilder också.

Har du varit tvungen att gå om någon klass i skolan/helt hoppa av p.g.a. ätstörningen?

Ja jag hoppade av på sommarlovet innan 3:an i gymnasiet. Fick dock mina betyg från de övriga 2 åren så jag gick inte miste om något. Förutom studenten då vilket suger.

Känner du på något sätt en rädsla att visa dig i bikini i Thailand?
Inte rädsla, men visst... de första dagarna blir ju inte så kul när man är vit som ett lakan!

Slår ofta tanken "jag måste ner i vikt innan Thailandresan" upp i ditt huvud?

Nä snarare upp i vikt. Och att bli mer vältränad ofcourse...

Vem var det först som märkte av dina ätstörningar?
Mamma tror jag.

Hur reagerade dina familj/släkt när de fick reda på dina problem?
Det vet jag faktiskt inte. I alla fall mamma förstod (förstår) mig rätt bra eftersom hon själv varit depp-sjuk. Finns rätt mycket likheter i det och ätstörningar!

Vilken maträtt är svårast att äta?
Bl.a pizza.

Har du någon gång varit inlagd på sjukhus för ätstörningarna?

Nej aldrig.

Förvränger du ofta sanningen i bloggen?
Nä det tycker jag inte.

Har du alltid varit en sådan som vill vara bäst och prestera bäst?
Nej faktiskt inte!

Åt du en enda chokladbit ur julkalendern?
Nä det gjorde min lillebror bättre.

Känner du ibland att bloggen gör din ätstörning värre än bättre?
Ja när jag får fittiga kommentarer.

Känner du ibland att dina vänner gör din ätstörning värre än bättre?

Absolut inte.

Vad e det absolut första du tänker göra när du kommer till thailand?
Springa ner på stranden!!

Vilken grundskola gick du i ?
Ljungenskolan.

Äter du nå godis eller efterrätter alls?
Jadå. Senast på nyår!

I dina värsta dagar vad kunde du äta då?
Knäckebröd och isbergssallad.

När förstod din familj och vänner att något inte stod rätt till?
När jag rasade i vikt och alltid tackade nej till efterrätter/godis.

Ungefär hur lång tid brukar det ta för dig att äta? Är du en sådan som äter långsamt eller normalt tempo?
Äter nog rätt normalt tempo. Ca 30-35 minuter!

Mäter du allt du äter? typ som fil och flingor och sådant, eller kör du med ögonmått?
Nej, händer bara ibland.

 Funderar du på någon annan behandling än den du går i nu och den du gick på förut? Vilken och vart i sådant fall?

Nej egentligen inte förrän igår. Ska först gå klart denna behandlingen sen får jag se...

Först tänkte jag fråga om du har en mail som man kan kontakta dig på. Har vid flera tillfällen tänkt skicka ett mail till dig eftersom jag tycker du verkar så vettig och inspirerande.
Taack!! Ja min mejl är [email protected] !

Sen är jag lite nyfiken på ditt kärleksliv, du brukar ju skriva om någon ibland. Om du vill dela med dig såklart:)
Det är rätt dött på den fronten, haha. Men visst, jag har en jag tycker om... som vet om det också och som jag känt jättelänge, men tyvärr kan man inte få allt man vill ha ; )

När, hurlänge och varför började du blogga?
Tror jag bloggar 2 år nu va? Vet inte exakt. Jag började blogga för att ha någonstans att skriva av mig på.

Finaste pojk, flick namnet?
Noah och Saga.

Vad har du för ögonfärg?
Grön!

Hur länge ska du stanna i Thailand?
16 dagar totalt inkl. resedagarna.

Finns det någon maträtt / efterrätt du fortfarande inte "kan" äta ifrån din sjuka sida?

Ja bl.a pizza och ute på resturang som jag inte vet vad det innehåller.

Har du något bra tips på vad man kan äta som "snacks" tex när man tittar på film eller bara är sugen på något gott?
Nötter är gott. Annars råa morötter i skivor med någon god dippa. Fryst mango är också supergott!

Vad tyckte du om boken "en anorexia saga"?
Har inte läst den faktiskt.

Du känns som en som en lung och mysig person, stämmer de bra?
Det tror jag! : D

Brukar du använda nagelack och i sådana fall vilken färg? färger?

Ibland. Oftast rött eller någon ljusrosa.

Var hittar du alla dina recept?
Olika matbloggar, menyse.se, tasteline och kokböcker jag har hemma.

Hur går det med boken? :)
Den har jag pausat med tyvärr. Har inte orkat psykiskt den senaste tiden!

Om du fick 3 önskningar, vad skulle du önska?
Att bli frisk. Att alla jag känner (och ni läsare såklart) ska vara friska och lyckliga. Att min kärlek blir besvarad.

Den bästa Disneyfilmen?

Åh! Älskar disney. Aristocats var min favorit som liten, så jag säger den!

Vilket är ditt favoritmärke i smink?
MAC! Grymt smink.

Andvänder du fondation varje dag?
Ja nästan.

Andvänder du några produkter i ditt hår förutom shampo och balsam?
Värmespray. Annars inget!

Hur ofta tvättar du ditt hår?
Varje dag. Ibland varannan.

Kommentarer
Postat av: Anna

Tycker alltid det är kul att läsa svaren och frågorna hos folk, känns nästan som man känner personen även om man inte alls gör det endast genom bloggen :)

2009-01-05 @ 20:38:59
URL: http://thernan.blogg.se/
Postat av: Rebecca

hejsan!



Jag tänkte bara ge en "förinbjudan" här. Det är nämligen så att jag tar studenten den 10 juni iår och du är hjärtligt välkommen hit till mig då! :D (skulle du vilja skicka ett mail med din adress så du kan få en riktig inbjudan sen också?) Skulle vara superkul om du kom!

Kramar i massor!

2009-01-05 @ 21:04:11
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Josefin

Nu behöver jag eran hjälp alla läsare, efter att månad efter månad sätt ut som en 14åring vill jag nu göra om mig lite, fixa kanske lite ny klädstil, sminka mig på annat sätt, fixa frisyren. Jag vet faktiskt inte vad, det är nu jag behöver eran hjälp. Jag är trött att seut som en 14åring, vad tror ni skulle kunna göra så att jag såg ut att vara lite äldre, (alltså i min riktiga ålder 18, snart 19) ? Vet ni något tips på hur man sminkar sig äldre/yngre, gör något med frissyren, klipper sig på ett visst sätt o.sv? Lassa på med förslag! :-)

2009-01-05 @ 21:37:50
URL: http://stendahl.blogg.se/
Postat av: Paris

vad tråkigt att du inte fortsätter med boken =) det ska verkligen bli jättekul att läsa den! =)



kram!

2009-01-05 @ 22:28:42
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Désirée

Tänkte bara berätta för dig att Oskar bara läst din blogg en gång faktist.. men jag kollar in lite då och då mest för att jag gillar bilderna.. färgglatt=) kram

2009-01-05 @ 23:14:29
URL: http://eerised.blogg.se/
Postat av: juliasbullar

SNÄLLA, skulle inte du kunna spela en trudilutt för oss, alltså. med din röst? :D så kul, för man tror alltid att personen rpatar på ett visst sätt, sen visar de sig nå helt annat :D

2009-01-06 @ 00:40:08
URL: http://juliasbullar.blogg.se/
Postat av: Jossi

Hur gjorde du för o tjäna pengar på din blogg innan spotlife? :]

2009-01-07 @ 18:26:07
URL: http://josefineaspeteg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0