Med andras ögon

Jag har tänkt mycket på detta på sistone. Hur ser andra mig? Ser de verkligen samma person som jag ser när jag tittar mig i spegeln? Ser de alla skavanker som jag ser? Igår fick jag höra "du som är så liten och nätt, du kan inte väga mycket". Och när jag sa ca 51 kg trodde han knappt på mig. Det gick upp för mig att andra kanske ser mig som smalare än vad jag gör. Inte för att det är viktigast i världen, men det var en tankeställare jag fick. Jag som är livrädd för att öka i vikt... hade andra verkligen sett det som något negativt?

Jag har aldrig fått höra att jag är tjock eller ful. Men kanske ligger min bristande självkänsla lite i det också? Att "leva upp" till det? Att vara snygg och smal. Att jag jämt måste duga, se fräsch ut, smal, vältränad, solbränd...

Tänk att få se sig själv genom någon annans ögon, bara för en dag. Det vore intressant.
Nej, promenad nu. Puss

Kommentarer
Postat av: Anna

Skev kroppsuppfattning är väl någonting alla ätstörda delar..? Det gäller att titta sig i spegel med sunt förnuft och slå bort vad tankarna säger. Du vet att du är underviktig, alltså vet ditt sunda förnuft att du är mager. Man kan inte styra över vilka tankar som dyker upp, men man väljer vilka tankar man fortsätter att tänka! Så lyssna på omvärlden och det kloka du har i dig. Kram!

2009-01-13 @ 10:15:26
URL: http://annamarian.blogspot.com
Postat av: Fanniieeee

du är ju snygg och smal :D <3 bruuuuden!

2009-01-13 @ 10:35:47
URL: http://beautifulflower.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag känner igen mig i det där att leva upp till en föreställning andra har om mig, samtidigt tror jag att jag och kanske du med, överdriver deras kommentarer eller tar det på fel sätt, som en uppmuntran att gå ner liksom eller inte gå upp.

Jag försöker gå upp till 18 bmi (då jag inte längre räknas som undreviktig) men jag har en bit kvar, ligger på 16,4 nu och rent siffer mässigt är jag rädd för att gå upp, men utseendemässigt så skulle jag inte ha emot att lägga upp lite kilo och få lite curves ^^



Försök fokusera på dig själv och hur du mår det är det viktigaste - inte nummer eller vad andras kommentarer :D

2009-01-13 @ 10:49:09
URL: http://emmasofiahelena.devote.se
Postat av: Magdalena

Klockrent inlägg! Måste länka till det i min blogg!

2009-01-13 @ 11:11:12
URL: http://magdalena.blogg.se/
Postat av: Good girl

Jag har också funderat sådär, tänk om alla speglar ljuger? nästan alla som gissat min vikt har gissat på 5 kilo för lite ungefär, men sen vet man ju aldrig. Dom kanske inte vågar säga det dom egentligen tror... svårt det där. kramar

2009-01-13 @ 12:37:41
URL: http://goodgonebad.wordpress.com
Postat av: Roxanna

EXAKT det där tänkte jag på i helgen och tänkte faktiskt skriva ett inlägg om det på bloggen också! hehe.. För när jag jobbade med en kollega i söndags frågade hon mig om jag hade gått ner i vikt och sen gissade hon även vad jag väger. Hennes gissning var helt fel, hon trodde jag vägde fleeera kilo mindre än vad jag egentligen gör och dessutom har jag inte alls gått ner i vikt den denaste tiden. Sen gissade även min sambo min vikt för ett tag sen och det var också helt fel! Det fick mig att undra hur andra egentligen ser mitt yttre.. skulle verkligen vara intressant att se sig själv från någon annans ögon bara för en stund!

2009-01-13 @ 13:22:59
URL: http://roxiee.blogg.se/
Postat av: Molly

hej cornelia!

dina kommentarer kommer fram :) jag hade bara inte hunnit publicera dagens kommentarer:)

jag hoppas att allt är bra med dig idag och att du har fint väder :) här regnar det :(



ja, bovetegröt är väldigt gott :)

ha en underbar dag!:) kram kram

2009-01-13 @ 14:14:40
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Emelie

Jag har också funderat mycket på hur andra ser och uppfattar mig. Om jag får komplimanger har jag svårt att tro på det, för det är liksom inte vad jag själv ser.. Du ser jättebra ut tjejen, och så verkar du vara så himla snäll också! Hoppas du kan se det mer och mer själv :) Kram <3

2009-01-13 @ 14:15:05
URL: http://emelij.blogg.se/
Postat av: Hanna

Inget illa menat, men jag läntar tills du har gått upp mera i vikt för jag vet att du kommer bli ÄNNU vackrare då! :D

Du behöver inte känna någon rädsla av att andra tycker att du skulle bli för stor eller så.

Hoppas du inte tar det här fel eller så. Jag vill bara att du ska veta att vi andra ser dig så smal som du är! :)

2009-01-13 @ 15:03:04
Postat av: Vilda Matilda

Jag skulle nog aldrig våga se mig själv ur någon annans ögon. Är rädd att jag är fet eller ngt.

2009-01-13 @ 15:17:03
URL: http://vildamatilda.devote.se
Postat av: sandra

Jag tänker också ofta så.. undra hur folk upplever mig och oroar mig ofta om folk skulle kommentera ngt om min kropp. Är rädd för att jag enbart skulle ta det negativt.



Du skriver många kloka ord cornelia , verkligen! Diggar din blogg.

Kika gärna in på min också.



Kram Sandra.

2009-01-13 @ 16:00:12
URL: http://sanndras.blogg.se/
Postat av: A.

Ja jag håller med, det hade varit väldigt intressant att få se sig själv genom någon annans ögon!

PUSS

2009-01-13 @ 16:22:20
Postat av: Emma

Hej Cornelia,

Intressant och höra att det är fler än jag som skulle vilja se sig själv utifrån för en dag.

Det skulle vara en bra syn!

Kram

2009-01-14 @ 05:49:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0