Nya tag

Torsdag. Idag mår jag bättre. Jag har bestämt mig för att skippa all fixering vid mat, såsom matdagböcker och alla tjafs som inte har hjälpt mig ett skit. I ett halvt år jag har dag ut och dag in skrivit ner exakt mitt matintag, tid och plats... fast inte på egen vilja, utan det är något som ingår i deras behandling. Det är möjligt att det hjälper en del människor att "hålla koll", men definitivt inte för mig. Gör jag rätt i att sluta med det? Även ifall jag inte kommit överens om något med min behandlare. Vad tycker ni? Behöver höra utifrån vad som är rätt och fel... själv vet jag ingenting numera. Är bara förvirrad.

Idag tänkte jag skicka ett mejl till den första kliniken jag gick på. Där fokuserades det mycket på det psykiska, vilket hjälpte mig otroligt mycket. Dessvärre blev hon mammaledig, men jag tror hon är tillbaka nu. Ska höra efter. Måste ha annan hjälp. Kommer inte överleva annars om det fortsätter som det gör nu. Det får inte fortsätta! Och den enda som kan sätta stopp på det är jag. Det är jag som har ansvaret för mitt eget liv, min hälsa och vad som händer mig. Ibland är det svårt. Man lyssnar ju gärna på andra, speciellt när man är bortkommen i sin sjukdom och inte riktigt vet vad som är rätt...

Ska gå och duscha nu. Idag ska jag fota en massa. Det är som terapi. Då tänker jag inte på något annat. Ut i naturen och fånga ögonblicken. Tar med hunden också så hon får leka i snön. Åh, vad skulle jag gjort utan alla mina nära just nu?!
Hoppas ni får en fin dag! Puss puss



+ Bild

Kommentarer
Postat av: sandra

jag tror du gör helt rätt. när jag i första delen av min behandling absolut inte skulle skriva ner vad jag åt och drack gick det mycket bättre. i en senare del då jag var sjuk på ett annat sätt skulle jag föra jättedetaljerad matdagbok och jag blev sämre. lycka till i alla fall :) kram

2009-02-12 @ 09:54:09
URL: http://goodgonebad.wordpress.com
Postat av: Umma

Vad bra att du vaknat med ny kämparvilja! Och jag tror att om du har känt efter djupt inom dig att matdagbok bara är negativt för dig, ja då ska du sluta med det. I vissa lägen tror jag det är bra, men när man kommit en bit på vägen behöver fokus ligga på annat! Hursom så tror jag du bestämmer dig för det rätta.

2009-02-12 @ 10:08:36
URL: http://umma.blogg.se/
Postat av: Miste

Tycker du gör helt rätt i att kontakta den gamla kliniken! Du är väldigt insiktsfull å vet vad som fungerar för just dej, det kommer att bli bra till slut bara du aldrig ger upp, kramar!

2009-02-12 @ 10:44:47
URL: http://mistelaj.blogg.se/
Postat av: Louise

Du gör så rätt! Att hålla på att skriva ner vad man äter får en bara att fokusera ännu mera på maten. Kan bara tala utifrån egen erfarenhet, men jag mådde MYCKET bättre när jag slutade skriva. Hejar på dig, du kommer ta dig igenom det här. KRam

2009-02-12 @ 10:45:48
URL: http://cauterize.blogg.se/
Postat av: carolina

jag tycker att du gör helt rätt. enda gången jag andvände matschema var när jag var nyutskriven och nästan inte vägde någonting. har inte använt matschema på snart tre år. det har aldrig hjälpt, där ingår ju inte saker som att fika med vänner, utgångar med mera! jag blev friare när jag släppte matschemat :)

2009-02-12 @ 11:04:43
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Sara

Nu är ju inte jag expert i sånt , men kommer ihåg när de ville tvinga på mig att skriva matdagbok , för min del var det bara värre , de fokuserade inte hemmer på mitt psyke då bara vikten .

När jag själv skrev matdagboken så kännde jag mig som fast i den , Tvånget att inte få i sig mer än man ahde fått isig de andra dagarna & hade jag fått de fick jag bara ännu mera ångest ,, så från min sida är det bra utan matdagbok! <3



www.saarrraa.blogg.se

2009-02-12 @ 12:12:53
Postat av: Hannah

Jag tycker att det är helt rätt det du gör! Ett steg mot att bli frisk är ju att kunna ta egna beslut, när du vet att de är "rätt". Kämpa på! :)

2009-02-12 @ 12:30:55
URL: http://uglies.blogg.se/
Postat av: felicia

När jag gick i behandling skrev jag i några dagar ner allt jag ätit. Det ingick alltså i behandlingen för mig med.

Men jag vägrade att göra det, eftersom jag kände att jag var tvungen att äta mindre denna dag än dagen innan o.s.v. Det resulterade ju i att jag började äta mindre.

Jag tycker att det är helt ok att du slutar skriva matdagbok, så länge inte matintaget blir mindre :)

2009-02-12 @ 14:28:08
Postat av: hannah

Du gör helt rätt!!! Att skriva matdagbok får en bara att tänka ännu mer på maten, följ dina hunger och mättnadskänslor i slället och lita på att du får i dig så mycket som du behöver.



Kramar

2009-02-12 @ 16:31:21
URL: http://hawannaa.blogg.se/
Postat av: stars in heaven

Jag tror att matdagbok osv stjälper mer än hjälper. Så jag tycker du ska göra precis det du känner för<3

2009-02-12 @ 18:02:58
URL: http://tisasdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0