Mottagning

Varför blir jag trött bara av att höra väckarklockan ringa? Jag kan vakna samma tid en annan morgon, och inte vara ett dugg trött. Men så fort jag hör dendär signalen somnar min kropp om. Med andra ord är jag riktigt TRÖTT idag. Mår aningen bättre dock vilket är helskönt. Fick ont i magen när jag åt frukosten bara. Fattar inte varför det knipet kommer så fort jag ätit något!! Har aldrig känt så förut.

Just det, jag ställde ju klockan idag eftersom jag ska till idun. Hoppas hon har förståelse för att jag inte gjort någon skriftlig uppgift. Har inte mått så bra ju, men andra uppgifter har jag gjort. Får hoppas jag får gå kvar ändå. Inte så konstigt att jag blir helt osäker på mig själv när hon hotar med saker och ting. "Gör du inte uppgifterna ordentligt får du inte dessa extra gångerna". Okej. Jag ska vara perfekt. Nä men nästan så tänker man ju! Vet ni vad jag hade velat? Öppna en egen ätstörningsmottagning. Det känns faktiskt som att nästan ingen av alla de behandlingar jag varit på har hjälpt så fruktansvärt mycket. Sen ser jag absolut inte ner på någon av behandlingarna för de funkar för vissa. Men INTE ALLA!

Isåfall skulle jag vilja inreda min äs-mottagning så att det känns hemtrevligt. Jag skulle ha samtal med patienterna, låta dom prata av sig, prata med psykologer, jobba med sin kropp t.ex sjukgymnastik. Få massage och spabehandlingar. De skulle få träffa personer som tidigare haft ätstörningar. Vi skulle göra en massa roliga saker med patienterna, som att gå på bio, komma ut bland folk, gå på föreläsningar, teater, åka på riktigt spa... de skulle få äta bra hälsosam mat utifrån ett matschema som är uppbyggt på deras eget behov. De skulle känna att vi aldrig tappar hoppet om dom, att de får vara kvar hur länge de vill och behöver.

Drömmar, drömmar. Men hade man varit några stycken så hade det funkat... det tror jag!!
Nä, jag måste gå nu. Puss!



+ Bild

Kommentarer
Postat av: E

Men du, den behandlingen finns! jag skrev ju om den till dej för ett tag sen, men d svarar inte så skyll dej själv..

2009-02-04 @ 09:09:56
Postat av: E-S

Jag är gärna med dig i den idén, det behövs fler riktigt bra ätstörningsenheter. Jag råkade hamna på en av de bra och det är jag oerhört tacksam för, men alla har inte samma tur. Har man väl tagit mod till sig att söka hjälp så ska man få bästa tänkbara bemötande och behandling.

2009-02-04 @ 09:47:34
URL: http://thecrazybeautiful.blogg.se/
Postat av: rebecca

jag vet hur det är, det känns hemskt när man bara blir hotad hela tiden. Så var det för mig med, "går du inte upp i vikt får du inte gå kvar" hela tiden, man pallar ju inte kämpa då!



Startar di en äs-mottagning börjar jag jobba där! :D Vilket bra jobb vi kunde gjort tillsammans!



förrsten, lust att ses en dag? :D Längesedan nu ju!

2009-02-04 @ 09:50:01
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Sanna

Vem vet; om tio år kanske det där är din sanning och vardag!

2009-02-04 @ 09:56:06
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: E

Tycker det låter helt sjukt att hon hotar dig med saker och ting, enligt mig är det inte rätt behandlingsmetod!

Tycker nästan alla behandlingar går efter EN speciell mall på hur man ska arbeta men enligt mig så måste de se att ALLA människor är olika, och EN behandlingsmetod funkar inte på ALLA människor.



Precis så som du beskriver att du vill öppna en ätstörningsklinik, tänker jag på VARENDA dag!

Det är min största dröm att få öppna en sådan klinik, men som sagt, man måste vara fler om det och jag hoppas att en dag träffa någon/några som vill uppfylla den drömmen med mig!



Kämpa på, och visa alla att du klarar allt!<3

2009-02-04 @ 09:58:11
Postat av: FANNY

hade gärna hjälpt till att öppna den mottagningen.<3 hoppas de går bra på idun idag!!!

Jag ska dit imorgon, och jag är så sjuuuuuuuukt rädd!

2009-02-04 @ 10:03:01
URL: http://beautifulflower.blogg.se/
Postat av: Cornelia

E: Jo men det var väl i stockholm? Har inte lust att åka iväg så långt, även ifall den behandlingen säkert är super. Det borde ju finnas något här nere där jag bor som passar mig också.

2009-02-04 @ 10:22:39
URL: http://annacornelia.se
Postat av: isa

har också tänkt på det där med en egen mottagning..speciellt eftersom alla(?) behandlignar (iaf de jag gått) är så stela och anpassar sig inte till individen utan utgår från att alla med ätstörningar behöver samma hjälp.

2009-02-04 @ 10:38:33
URL: http://isan.blogg.se/
Postat av: Paris

MHE - kliniken i mora fungerar såsom du beskriver.

2009-02-04 @ 11:57:59
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: anonym

jag skulle vara glad om det ens fanns någon slags behandling där jag bor över huvud taget. men nix pix, bara öppenvård. som inte ens bryr sig.

2009-02-04 @ 12:03:22
Postat av: Lena

Jag håller fullständigt med dig.. har själv oxå haft de tankarna att starta eller att jobba med de sen.. men det är ji som sagt bara en tanke...:) kram

2009-02-04 @ 14:11:34
URL: http://tyrasmamma.bloggagratis.se
Postat av: Sabina

Alltså sanningen är den att alla människor är ju olika och blir hjälpta av väldigt olika saker.. Men att vara på en ätstörningsklinik känner jag är inte någonting som kan göra mig frisk, de kan hjälpa mig med att ta mig ut ur den värsta svälten men tankarna och beteéndet finns ju ändå kvar. Jag tror att det enda som verkligen kan hjälpa är att tillsammans med en psykolog finna den verkliga orsaken till att jag har ätstörningen, vad den har för funktion i mitt liv och sen hitta andra metoder och strategier för att klara av det jag måste utan att ta till ätstörningen. Mycket av det jag lärde mig båda gångerna jag har varit inlagd är att livet blir helt idealiskt när man blir frisk. Därmed så har jag tidvis mått mycket bättre, men ändå insett att livet inte blir perfekt utan ätstörningen. Och så fort jag kommer ner i en svacka så tar jag till den, eftersom jag fick visionen av att livet MÅSTE vara perfekt, utan motgångar, när man inte har ätstörningen längre.. Det blir alltså gärna lite fel input på en ätstörningsklinik om du förstår vad jag menar.. Jag tror ändå att ätstörningen sitter mycket i psyket och den kommer alltid att komma tillbaka så länge man inte kommer till rätta med problemet som orsakar den blir löst..

2009-02-04 @ 15:23:16
URL: http://sabinii.devote.se
Postat av: Linn

Bra idé. Jag är på den abslout! :)

krya!

2009-02-04 @ 17:23:47
URL: http://densvartaangeln.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej Cornelia! igen.. :)

Du, Idun ligger i Malmö om jag kommer ihåg rätt? Det finns nämligen en Idun i Stockholm som också är en påbyggnadsbehandling typ för ätstörningar, och jag undrar väl om det är lika varandra, så vill du berätta lite kort om hur det funkar på ditt Idun?

Jag har väntat på remiss sjukt länge för att komma in på det och igår fick jag beskedet att jag kan börja redan på måndag nästa vecka! :D

På "mitt" Idun ska man ta upp olika frågor som man tycker är svårt med maten som man sedan arbetar bort tillsammans med en egen teraput, vilka sådana "problem" har du tagit upp som ex?



Svara på det du vill tjejen, det blev mer än vad jag tänkt mig.. haha. KRAM du är jätte duktig,

2009-02-04 @ 17:48:43
URL: http://[email protected]
Postat av: Linnea

Vilken bra idé med den där ÄS-behandlingshemmet! Jag skulle lätt vilja jobba där och hjälpa andra! :)

2009-02-04 @ 18:17:30
Postat av: Cornelia

Emma: Hej :)

Jaså finns det i Stockholm också? Visste jag inte! Fast det kanske inte är samma som du sa :P

Man kan välja antingen dagvård eller öppenvård på Idun i Malmö. Man har en egen behandlare som man pratar med och håller koll på matschema, vikt och hur allt funkar. Sen jobbar man en del med känslor och tankar som kommer när man går emot (eller följer) sjukdomen.



Kram och lycka till med allt! <3

2009-02-04 @ 18:29:42
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Maria

Hej!



Alla ätstörningsmottagningar är (som du skriver) inte dåliga. Jag gick på en jättebra som hjälpte mig mycket. Men en sak som jag tror kan vara ett problem när det gäller att hjälpa personer med ätstörningar är att man kanske glömmer att ätstörningen egentligen bara är en del av ett annat problem. Behandlar man bara ätstörningen men inte det ursprungliga problemet så kommer det komma tillbaka..



(Användarnamn och lösen: Marias)

2009-02-04 @ 18:50:35
URL: http://mariahelalivet.blogg.se/
Postat av: amanda

den behandlingen låter helt underbar:) det känns som om man skulle bli friskar mkt snabbar och lättare! ibland är det bra att drömma :) karm på dig!

2009-02-04 @ 21:20:49
Postat av: E

Vad är det för klinik i stockholm som en skrev om här i kommentarsfältet? Skulle vara jätte snällt om du ville skriva ut namnet på den kliniken så man kan läsa om den! :)

2009-02-04 @ 22:06:52
Postat av: mikaela

Jättebra och snäll idé.

Men personligen tycker jag att det inte ska vara så bekvämt att vara inne på en avdelning.

Jag menar, man ska inte längta tillbaka dit när man väl kommit hem och blivit frisk.

Självklart ska man trivas där för att kunna bli frisk. Men gränsen går kanske vid spabehandlingar och sånt.

Bra blogg förresten!

Kram

2009-02-04 @ 22:08:26
URL: http://mikaelaholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0