Helgfrukost

Godmorgon! Hoppas ni mår bra denna lördag. Här är det dimmigt och mulet ute vilket faktiskt känns väldigt mysigt. Speciellt helgmorgonar. Ska man ut och flänga vill jag helst ha sol och fågelkvitter. Men man kan inte få allt dessa tider...

Igår var jag hos min kusin som fyllde 2 år. Så himla söt han är! Pratar en massa och är så galet charmig. Ni skulle sett när han åt tårta. "Meee tååtaa!" Det är härligt med små barn som har så god aptit. De är liksom helt inne i vad de håller på med!
Det serverades hemmagjord pizza där igår. Tog två små bitar, vitkålsallad och nån bit melon, ananas och apelsin som också serverades. Jättegod pizza! Konstigt egentligen att just pizza fått en onyttighetsstämpel. Varför? Det är som en macka med pålägg ju! Däremot är det förmodligen så att man lätt äter mer än man "behöver" energimässigt. Det ska man absolut göra ibland också, men jag tror det är därför pizza anses som onyttig mat. Vad tror ni?

Dagen igår var mysig. Va dock så förbannat trött så jag kände mig aningen osocial. Många frågade om vi börjat packa inför Thailandresan än. Kändes konstigt att höra! Jag har inte fattat att vi ska åka än, även ifall jag tänker på det jämt. Det har inte gått in i huvudet att JAG och min familj ska dit!! Känns helt sjukt. Bara 18 dagar kvar idag. Alltså 2½ vecka.

Det var längesen sist jag la upp bilder på mat jag äter. Men idag kände jag för det. Det blev havregrynsgröt med banan, äpple & lite kanel som jag värmde i micron och serverade med havremjölk. En macka också med kalkon och skivat äpple (jättegod kombination). Och en kopp vaniljte med skummad sojamjölk & kardemumma såklart. Gott! Mina frukostar ser ungefär ut såhär varje dag numera. Varierar bara frukten på gröten och påläggen på mackan typ. Men har man fastnat för något så har man!
Förresten om ni undrar varför jag äter/dricker havremjölk och sojamjölk så är det för att jag tycker det är 1000 gånger godare än vanlig mjölk. Dricker de som är berikade med kalcium (och absolut inte light, dom är mycket äckligare) för det vill jag inte gå miste om.

Ha en fortsatt bra dag! Puss & kram





Jag skummar mjölken med en liten visp (som jag nog skrivit 500 ggr innan, haha)

Kommentarer
Postat av: camilla

Det är så gott med gröt. Jag äter det också varje dag till frukost =)

Ditt the ser så gott ut med skummad mjölk. Hur gör du det? har du en sån liten visp som du skummar med och sen häller på kademumma uppepå??

Kram

2009-02-07 @ 09:28:18
Postat av: Frida

hejsan :D det är så härligt med dina fruskostbilder de ser så goda ut. Men jag har funderat på en sak du har ofta banan på gröten har du en hel eller halv då? dum fråga men jag är lite nyfiken =) btw så älskar jag din blogg läser den flera gånger om dagen och det är kul att se hur duktig du eh :DKramar

2009-02-07 @ 09:48:30
URL: http://www.flicka9i.devote.se/
Postat av: lena

Hej... Hur har du det? Jag kom o tänka på en sak o blev lite nyfiken.. varför går du inte på öppenvården i Lund? Eller du har varit där o testat? kram

2009-02-07 @ 09:51:45
URL: http://tyrasmamma.bloggagratis.se
Postat av: Ha

Jag tror det onyttiga på pizzan är själva osten, minskar man mängden är det inte så farligt som alla säger.

2009-02-07 @ 10:01:52
Postat av: Sanna

Helgfrukost är det godaste :) Speciellt för man kan ta god tid på sig (jag äter fortfarande!)

Och bilderna på din lilla vovvsing som valp: SÅ OTROLIGT FIN :) min farmor har en dvärgtax också, de är så söta!

2009-02-07 @ 10:57:40
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: Cattis

Vad bra du klarade gårdagen:)

Din frukost ser för övrigt jäääättegod ut!:) Har också ätit gröt idag..som vanligt..haha!XD

Ha en fin dag!

Kramar<3

2009-02-07 @ 11:52:58
URL: http://kaktuuus.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej Cornelia!

GIllar att dina frukost bilder är tillbaka, ser ut som mina mornar hihi

Men du, jag måste skriva till dig när jag läste om hur glad du var att du grejade pizzan, sstor plus till dig :) Men du anar inte hur skönt det är att äta utan att analysera vad saker och ting innehåller, jag vet att du kämpar med att inte räkna kcal och jag hoppas att du inser hur onödigt dumt det är, det finns ett liv utan för det här, bortom maten. En karriär,familj, kärlek, sex! haha. :D

Som sagt, jag vet att du redan vet allt det här, och vill bort från det, men jag hoppas att det kanske gör skillnad om nån någon annan säger det till dig? ..om så bara för en stund. Ett steg på vägen KRAM

2009-02-07 @ 13:48:43
URL: http://emmasofiahelena.blogg.se/
Postat av: karin

Pizza har nog, som du säger, fått stämpeln "skräpmat". Det är ju faktiskt med tomatsås och grönsaker, kött/fisk/fågel och ost. Visserligen ofta ganska mkt ost. Men om man tänker matcirkeln så kommer alla delar med. Jag brukar tänka samma sak med en kanelbulle. Det är som en äggmacka. Bröd, smör, ägg :) KRAMAR

2009-02-07 @ 14:45:31
URL: http://bubbelsoda.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mmm, vad det ser gott ut :) Jag har faktiskt aldrig ätit gröt men nu har vi köpt hem fiberberikad havregryn så imorgon blir det gröt till frukost. Hope I like it :P

2009-02-07 @ 14:50:27
URL: http://emelij.blogg.se/
Postat av: Emma

Ser gott ut:P

2009-02-07 @ 15:02:39
Postat av: Nina

Jag håller inte med om att osten gör pizzan onyttig. Anklagar hellre brödet än osten.



Jag tror att framförallt tillbehören som ex. dressing och läsk gör den onyttig. Samt att pizza klassas som "snabbmat", vilket gör att den automatisktframställs mer onyttig. Snabbmat innehåller ju oftast mer tillsatser osv än den maten man köper hem. Hemma kan jag välja en skinka utan glutamat och aromer men det kan jag ju inte göra på restaurang. Sen är det ju absolut som du säger - det är lätt att äta för mycket av den (dels på grund av lågt protein innehåll och bristen på grönsaker) men lite mer energi ibland är nog bara bra. Pizza med pizzasallad är inte så onyttigt. Bröd + pålägg som du själv säger =)

2009-02-07 @ 17:31:57
Postat av: Jossi

Kanske borde testa havremjölk eller sojamjölk för jag gillar verkligen inte "vanlig" mjölk.. är de stot skillnad på smaken? :)

2009-02-08 @ 13:29:09
URL: http://josefineaspeteg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0