Breakfast



Okej, jag verkligen Ä L S K A R frukostmat. En dag utan frukost så är jag inte mig själv. Jag funkar varken psykiskt eller fysiskt. Under hela min sjuka tid så har jag aldrig hoppat över frukosten. Den har varit liten såklart, men den har ändå funnits med. ALLA andra måltider har jag någon gång uteslutit. Men frukosten består, och det sägs ju att den är den viktigaste måltiden på hela dagen! Det betyder ju inte att man kan äta enbart frukost på en hel dag. Men med frukost i magen står man sig mycket längre, man får mer energi och det bästa är ju att det är så GOTT!

Vilken frukostmat tycker ni bäst om?

Jag ska verkligen ta mig i kragen och variera mina frukostar lite mer än vad jag gör nu. Visst äter jag olika varje dag, men jag behöver helt enkelt mer att välja mellan. Här kommer lite goda recept jag ska testa framöver. Hoppas ni gör det också!

Hemmagjord granola
1 dl fiberhavregryn
1 dl kokos
1 dl boveteflingor
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
2 msk flytande honung
3-4 msk vatten
en nypa salt
1 tsk kanel
1 dl blåbär

Blanda allt och sprid ut på ett bakplåstpapper, rosta i ugn (175 grader) i 10-15 min.

Fikonmarmelad
200 g torkade fikon
1 burk fikon i sockerlag
210 g saft och skal av 1/2 citron
2 dl socker
1 1/2 dl vatten

Strimla de torkade fikonen och ta bort skaften. Skär de väl avrunna fikonen i små bitar. Blanda fikonen, citronsaft och skal, socker och vatten i en kastrull. Koka sakta i 15 min. utan lock. Häll marmeladen på rena burkar och förslut.

Blåbärsmoothie
2 1/2 dl vaniljyoghurt eller mild naturell youghurt
1/2 banan
1 dl frysta blåbär

Mixa och drick.

Dinkelmuffins
1 1/2 dl Kesella 1%
1 dl vatten
1 st ägg
1 1/2 dl Hermesetas
2 1/2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 dl grovt dinkelmjöl
1 dl sojamjöl
1/4 dl linfrö
1 1/2 dl frysta hallon

Vispa Kesellan med vattnet, tillsätt därefter ägget. Blanda noggrant de torra ingredienserna i en separat skål och tillsätt sedan äggblandningen. Blanda sist i hallonen, smulade i mindre bitar. Fördela i 9 mindre formar, placerade i muffinsplåt. Gräddas 20-30 min i 200°C.

Äggröra
4 portioner
2 msk margarin eller smör
8 ägg
4 msk mjölk
½ tsk salt

Smält fettet, på svag värme, i en vid kastrull. Rör lätt ihop ägg, mjölk och salt med en gaffel. Häll äggsmeten i kastrullen och rör med en trägaffel mot botten tills äggröran blivit tjock och krämig.
För mindre eller större sats: Beräkna 2 ägg och 1 msk mjölk per person.

GI-gröt
1 portion
3,5 dl vatten
0,5 dl rågkross
0,5 dl korn, krossad
2 st aprikoser, torkade & hackade
1 st fikon, torkade & hackade
1 msk linfrö
1,5 dl lättmjölk
salt

1. Hacka aprikoser och fikon i små bitar. Blanda vatten och alla övriga ingredienser i en kastrull.
2. Blanda runt och koka sedan gröten tills kornen känns mjuka, cirka 20 minuter. Servera med mjölk.

Amerikanska pannkakor
2 ½ dl valfritt mjöl (dinkel, fullkorn, vanligt)
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 msk socker
2 ½ dl mjölk
2 msk smält smör + smör till stekning
1 ägg

Blanda ihop de torra ingredienserna till smeten. Vispa sedan i mjölk, smör och sist ägget. Stek pannkakorna i lite smör i en stekpanna. När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända. Servera med färsk frukt, bär och varför inte lite sirap eller florsocker.

Kommentarer
Postat av: KRYCKAN

Jag älskar ägg! Bara att äta kokta eller ha på något gott grovt bröd. Smoothie är en favorit också, och fil med massa bär och linfrön i!

2008-09-15 @ 16:45:19
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: hanna

åh ja frukost är bäst! älskar verkligen det. håller på att tillfriskna från anorexi själv och precis som du har jag heller aldrig hoppat över frukost under tiden då jag var "sjuk utan hjälp" eller vad man ska kalla det. :)



har precis börjat läsa din blogg och tycker att den verkar jättebra! :D



2008-09-15 @ 17:15:34
URL: http://moshni.wordpress.com
Postat av: Anna

Håller med angående frukosten. Utan den är dagen typ förstörd, det finns liksom inte att hoppa över den! Har också haft perioder med väldigt lite frukost, men alltid något. Dock har jag ätit samma frukost nu i 2 år, varje dag (förutom när jag är bortrest och inte har "min" frukost där). Lite bull men glad att jag aldrig tröttnar på gröt iallafall för det är så gott :D Har upptäckt sojamjölk med vanilj nu, blir nästan som att äta efterrätt på morgonen och man blandar den med lite havredryck (blir FÖR sött annars) och har på gröten!

2008-09-15 @ 17:35:55
URL: http://thernan.blogg.se/
Postat av: Jackie

Om du registrerade dig på blogg.se varför slutar inte namnet på din hemsida med blogg.se då? :o Och du har ju inte en enda reklam, hur fixade du allt? :D

2008-09-15 @ 17:49:07
URL: http://shackii.devote.se
Postat av: elin

ägg, älskar kokt ägg som man har i skivor på mackan :)

2008-09-15 @ 18:02:15
URL: http://ellijonsson.blogg.se/
Postat av: Fannie

Oh jag älskar också frukost! Det brukar jag längta till precis när jag har ätit färdigt det! haha :D

Men behöver lite frukost tips, just nu blir det bara müsli, yoghurt och en macka, eller två mackor med mjölk. Så hiiiiiiiimmmlllllllaaa trökigt. :)

2008-09-15 @ 18:15:28
URL: http://chokladbollen.wordpress.com
Postat av: Jackie

Okej! Vad najsigt ;) Din blogg är skit fin (y)

2008-09-15 @ 18:16:24
URL: http://shackii.devote.se
Postat av: Mickis

Är inte heller mig själv utan frukost.. fattar inte hur man kan vakna till utan en frukost! O.o Jag har kört med exakt samma frukost i ungefär 2 år nu, tröttnar aldrig.. ;P

2008-09-15 @ 18:32:36
URL: http://skrollebolle.blogg.se/
Postat av: sarah

Frukostmaten är LÄTT godast! Äter inte frukost alls nu, men innan har jag ätit 2 grova eller hårda mackor och kaffe till det. Fastnade liksom i det efter jag hade det på matschema. Fil o flingor, smoothies, havregrynsgröt, kokt ägg o välling älskar jag också, men det äter (åt) jag oftast till lunch o middag. Fetingsoft att älska sådan mat när man bor själv o slippa stå o laga mat varenda dag:D

2008-09-15 @ 19:16:33
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: Carita

Frukost är mumsigast! :)



Havregrynsgröt med rivet äpple, kanel och mjölk

Grahamsgrynsgröt med äppelmos, kanel och mjölk

Mackor/knäckebröd med smör, skinka, ost, keso osv

Lös/hårdkokta ägg med lite salt och kaviar

Vaniljyoghurt med müsli/flingor och färska bär

Blåbärssmoothie/hallonsmoothie/jordgubbssmoothie

Fruktsallad med hasselnötter och vaniljkeso



Det finns så mycket underbart gott ju! FRUKOSTMAT. <3

2008-09-15 @ 20:50:05
URL: http://minicookie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0