Vegetarisk paj

Paj har alltid varit en förbjuden maträtt för mig, men jag tänkte att jag skulle bryta det nu och laga en riktigt god en. Pajer är ju så himla gott och ganska enkelt att göra! Man kan fylla den med nästan vad som helst. Receptet nedan verkar så gott. Gillar ni också paj?



Vegetarisk paj med sötpotatis

1 sats pajdeg
400 gram sötpotatis
2 msk olivolja
3 cm färsk ingefära
½ rödlök
1 kruka färsk koriander
100 gram mozzarella
salt & peppar

2 ägg
1 dl mjölk
1 dl grädde
salt & peppar

Förbered och tillaga pajskal i god tid. 2 timmar eller mer i förväg. Se separat recept. Förgrädda i 200°C.
Skala och tärna sötpotatis. Skala och finhacka ingefära. Skala rödlök och skär i tunna skivor. Sätt ugnen på 175°C.

Hetta upp olja i stekpanna. Lägg i potatis, ingefära och rödlök. Låt fräsa i cirka 1 minut.
Vispa upp ägg med gaffel i en skål. Tillsätt mjölk, grädde, salt och peppar

Finhacka koriander och strimla mozzarella. Blanda detta med det stekta och fördela i pajskalet. Slå över äggsmeten.
Sätt in i ugnen i cirka 20 minuter.


Kommentarer
Postat av: Sara

Ja, jag tycker också om paj. Tyvärr blir det aldrig att jag lagar det bara till mig själv. Bara om man är två eller tre personer ungefär. Bra bjudmat eftersom den går att förbereda och sedan bara skjutsa ini ugnen.

2008-10-23 @ 17:46:12
Postat av: Jennie

jag älskar paj! det är übergott! min mamma gör världens godaste anjovis&lök paj, låter jätteäckligt . jag gillar inte själv anjovis så. men när jag åt den för första gången blev jag helt ställt! den är så nedrans god!! =)

I skolan (kallköket) så lagade vi paj för 2 veckor sedan, keso&purjolökspaj. Riktigt spännande! skall göra någon liknande med keso och broccoli o kalkon någon dag snart tror jag! =) det blir lite lättare att "acceptera" pajen också om den innehåller keso istället för massa vanilg ost och mjölk istället för grädde! dock har man ju ägg i som vanligt! =)



Kram, Jennie

2008-10-23 @ 21:06:24
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Anna

Något som är himla gott är lax- och spenatpaj. Borde du testa nångång :) Men man kan ju göra paj med det mesta. Taco-paj är också smarrigt!

2008-10-23 @ 21:34:18
URL: http://thernan.blogg.se/
Postat av: Hevdig

Hej!

Läst din blogg en del på senare tid men aldrig kommenterat. Lider själv av en allvarlig ätstörning och det är så skönt att läsa om en grymt snygg tjej som verkar göra sitt bästa för att bli helt fri från sjukdomen. Tycker helt klart att du ska byta till en behandling som passar sig bättre, där det går tjejer som kommit lite längre i sin utveckling.



Hur som helst, ville bara tipsa om en god och superenkel paj. Gör den lite då och då, och passar super till typ kallrökt lax och en stor vacker sallad.



Pajskalet är som alla andra, brukar ta hälften grahamsmjöl och även ha i lite körvel i degen.

Sedan blanda 3-4 ägg, 3 dl mjölk och en massa riven västerbottenost (typ 3 dl eller något, ju mer desto godare) med ett paket bladspenat (krama ur vattnet ordentligt). 2 kryddmått muskotnöt, lite salt och mer svartpeppar.

Smet i skalet och in i ugnen 200 grader 35-40 minuter.



Simpelt som tusan, men smakrik och god. Tror den skulle passa dig.



Kran

2008-10-24 @ 00:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0