Svaren

Här kommer era frågor och mina svar!

Vad är ditt favorit godis?
Yoghurtdoppade nötter och frukt, mörk choklad och torkade frukter (speciellt jordgubbarna). (För att det är gott, inte för att det skulle vara "nyttigare" på något sätt. Jag är helt enkelt fäst vid det godiset. Men ibland kan det vara lika gott med en påse vanligt blandgodis.)

Vad fick dig att äta mindre?
Gick från att skära mig själv till att börja kritisera min kropp. Slutade först med allt godis och sånt, sen gick det bara utför... från första början var det nog skilsmässan och alla bråk som startade mitt självskadebeteende.

Hur det går med din bok?

Den är klar men måste rättas och finslipas. Ska göra det så fort jag får min laptop tillbaka från lagningen.

Vad det något speciellt som fick det hela att vända, som gjorde att du bestämde dig för att verkligen kämpa?
Det var för två år sen som jag bestämde mig för att berätta allt för mamma. Då orkade jag bara inte mer och var rädd för att dö. Jag skyller ingenting på någon annan eftersom jag alltid lurade alla att jag mådde bra och att jag åt. Så även ifall jag vägde väldigt väldigt lite så "ingrep" ingen.

Vad gick du för gymnasieprogram?

Samhälle

Vad vill du göra i framtiden?
Skaffa ett jobb jag trivs med, skaffa barn och gifta mig på en strand i Thailand.

Vad är din högsta dröm?
Att jag och alla i min närhet ska leva friska och lyckliga liv.

Hur ser din mysigaste myskväll ut?
En hög filmer, några vänner, tända ljus och en påse naturgodis.

Vilken är din favoritdag på året?

Högtid? I så fall julen.

Jag tänkte fråga om du inte kunde skriva vad det är för produkter du äter, märke och så. Typ på cream cheese, dinkelbrödet osv :) Allt ser så fräsht och gott ut!
Nu vet jag inte riktigt vilket märke det är på all mat jag äter, men här är några i alla fall.
Havregryn - Gyllenhammars
Cream cheese - Icas märke
Dinkelbröd - Färskt från Konsum
Soyamjölk - Alpro
Havremjölk - Oatly

Kan du inte lägga upp en bild på dig innan du blev sjuk?
Har inga på datorn, det var så längesen. Men jag såg bara yngre ut typ...

Vilken är din favoriträtt?
Sushi

Är det samma nu som när du blev sjuk?
Hade inte smakat sushi för 7 år sen, så nej.

Hur skulle en toppen lördag se ut för dig?
Shopping på stan, bio, äta sushi nånstans.

Håller precis på med min procedur till blondin, via slingor, men jag undrar: Hur bleker du utväxten?
Kladdar i blekningsmedel från Schwartzkopf och väntar 45 minuter. Den som bleker mest använder jag! Utan hätta.

Hur länge tog de innan du ville bli frisk?
Har alltid VILJAT bli frisk, men jag vågade inte förrän för två år sen. Då hade jag varit sjuk typ 5 år.

Hur många syskon har du?
Två bröder. En lille och en storebror.

Hur länge ska du va på idun?
Tills behandlingstiden är slut eller tills jag blir frisk. Vet inte exakt hur många veckor man är där max. Men typ 15-20 tror jag.

Legat inlagd eller gått på dagvård någon gång innan?
Nej! Har bara gått öppenvård tills nu.

När får man läsa din bok?

Så fort den är färdig.

Har du fortfarande någon mat som du absolut inte kan äta p.g.a anorexin? Isåfall vad?
Nja, det handlar mer om mängden mat faktiskt. Tvingas jag äta en hel pizza så vägrar jag, men en liten bit går. Men visst, det är svårare att äta godis, glass och sånt som anses vara onyttigt.

Vilken vikt har du som mål att gå upp till?
Till den vikten där min kropp mår bra.

Snälla, kan du sälja kläder på bloggen snart igen? Vet att du gjorde det för ett tag sedan men jag älskar verkligen din stil, du är nästan som en stilförebild för mig! :)
Absolut! Jag behöver bli av med mer kläder faktiskt...

Ungefär hur mycket pengar spenderar du på kläder varje månad?

Jag vet inte. Vill nog inte veta heller...

Jag undrar om du aldrig äter 'godis/chips/glass' och sånt ?

Jo i helgen åt jag smulpaj t.ex. Så det gör jag.

Har du aldrig lidit av hetsätning någon gång ?
Nej!

Hur lång är du?
167 cm

Hur lite vägde du som minst?
42 kg

Hur mycket har du vägt som mest?
Vet ej.

Vad väger du nu?

51 kg

Alla har vi någon som förebild och som vi ser upp till och inspireras av. Vem eller vilka har du?
Min mamma.

Vad betyder Fanny och din vänskap för dig? / Fanny
Du betyder allt och vår vänskap är det bästa som hänt mig på länge!

Kan du få tillbaka ditt gamla jobb sen om du vill?
Jag är bara sjukskriven.

 Hur hanterar du svåra ångestattacker/ångest i allmänhet?
Kan knappt hantera det, men ibland pratar jag om det, ibland går jag en promenad, ser på tv, tränar... det är olika!

Vad skulle du vilja säga till de vänner som lämnde dig p.g.a. anorexin?
Att de inte är några vänner. Vänner lämnar inte varandra när man mår dåligt. Vänner stöttar och finns där oavsett!!

Pratar du skånska?

Såklart!!

Vad är det för bloggsite du bloggar ifrån???
Blogg.se men jag har en egen domän därav min adress till min blogg.

Kan du inte berätta lite om din blogghistoria, hur läsare har ökat osv?
Läsarna har ökar lite den senaste tiden. Från början hade jag runt 200 läsare, nu har jag 800 om dagen!

Har du något tips på en film som får dig att må bra? Eller som du helt enkelt gillar av någon anledning?
Dagboken, Mamma Mia. Sen gillar jag Blood Diamond!

Hur som helst, jag undrar hur många besökare du har i veckan på ett ungefär?
I veckan har jag ca 6000 besökare!

Hur går det med att INTE räkna kalorier?
På två veckor har jag räknat någon måltid EN gång. Annars har jag bara räknat lite omedvetet i huvudet...

När vet man att man har en onormal relation till mat? Jag äter nyttigt och tänker mycket på vad jag äter men vet inte riktigt vad som är för mycket ...
När det påverkar ens livskvalité. Om du undviker tillfällen då du "måste äta" eller får ångest av att äta något "onyttigt". Om du begränsar dig matmässigt. Ändrar drastiskt i dina matvanor. Förbjuder sånt du tidigare ätit.

Ifall du skulle äta en sak hela ditt liv, vad skulle det vara och varför?
Sushi. För att det är så himla gott!!

Har du någon favoritbok eller favoritförfattare?

Nä faktiskt inte. Har inte läst någon jättebra bok som verkligen blivit en favorit...

Vad driver dig till att kämpa mot friheten?
Finns inget roligt med att gå och hata sig själv, må dåligt, räkna kalorier, begränsa sig, träna även fast man inte orkar/vill/är sjuk. Är helt enkelt trött på det...

Vad ser du mest fram emot med ett friskt liv?
Att kunna tänka på annat. Träffa nya människor. Skratta. Resa. Allt!!

Hur mycket shoppar du?
För mycket!!

Ungefär för hur mycket shoppar du per månad (om man får vara ofin och fråga det..)?
Jag vet inte och vill inte veta!

Ditt bästa klädesköp?
Min skinnjacka.

Din absoluta favoriträtt?
Sushiiii

Favoritgodis och favoritsnacks?
Naturgodis, torkad frukt, nötter, choklad.

Vilka bloggar läser du ofta?
Hälsofreak, Stina-Lee, Mollys hälsoblogg, Kenza, Natasha Peyre, Elin Kling.

Varför är du så otroligt vacker utan att inse det själv människa? Jag hade varit asdryg om jag var lika snygg ju!

Tsssss. Kanske för att ni inte sett mig utan smink och oborstat hår? HAHA!

Vad skulle du välja av dessa:
a) Väga 75 kilo och må bra?
b) Väga som du gör nu och må dåligt?

Jag kan typ inte välja... sjukt jag vet!!! Men jag hade nog valt alternativ b i nuläget...

Vad är det värsta någon okänd/relativt okänd har sagt till dig?
Typ "jag trodde inte du åt godis, jag trodde du bantade".

Jag undrar om du använder bloggen som din dagbok, och i så fall om du då tycker det är skrämmande/konstig at vem som helst kan läsa den?
Ja det gör jag. Ibland är det ganska skrämmande, speciellt när folk skriver "jag såg dig idag". Ibland känns det som att ALLA som tittar på mig vet precis allt om mig. Jobbigt ibland men oftast bara kul att bli igenkänd. Folk gillar ju det jag skriver. Hade varit värre att vara i t.ex Blondinbellas kläder!! Då hade jag nog flyttat långt åt helvete. Haha!

När vill du flytta hemifrån?
När jag är redo. Frisk och har råd till det.

Vill du börja jobba på samma jobb igen?
Kan inte riktigt svara på det i nuläget. För just nu vill/kan/orkar jag inte jobba med något alls!

 Vet alla i din familj att du har en blogg?
Ja! Hela min släkt vet om det typ.

 Vad är det du gymmar?

Cyklar och styrketränar lite vanliga övingar. Situps och sånt.

Har dagens modeindustri och kvinnliga-kändisar bidragit till din sjukdom/kroppsfixering?
Inte till en början, men självklart känns/kändes det jobbigare att gå upp i vikt när alla snackar om att gå ner...

Var bor du någonstans, alltså bor du i Malmö eller utanför?
Utanför! Söder om Malmö.

Vilken skola gick du på?/ linje?
Sundsgymnasiet. Samhälle.

Har du någongång under din sjukdomstid svimmat pga att du ätit för lite?
Nej aldrig.

Känner du någon som går på IDUN där du ska börja?
Nope inte en enda.

Om du köper vanligt lösviktsgodis, vad hamnar top 5 i din påse?
(Kollar på Karamellkungens hemsida efter namnen)
1. Frutti Beans
2. Ädelstenar
3. Geléhallon
4. Persikor
5. Sura soda pops

Vilken är din favoritfrukt?
Om jag bara får välja en. Banan!

Vilken typ av vinterjacka (modell och färg) kommer du använda dig av i vinter?
Mörkblå jacka från Peak när det blir riktigt kallt.

Du åker snart till Thailand, var kommer du beställa din bikini ifrån? (Om du redan har gjort det, vart köpte du den?)

Har en snygg röd bikini som jag köpte i somras på h&m. Den ska få följa med. Hittar jag någon på Nelly.se innan vi åker så kanske jag slår till. Men det är ganska onödigt eftersom det är så billigt i Thailand. Så jag lär väl snarare komma hem med några stycken!!

Hur träffades du och fanny?
Genom ungdomar.se. Snackade där ett tag sen bestämde vi oss för att träffas. Själv hade jag inga höga förhoppningar men efter första dagen vi såg så var jag fast!! Hade så himla kul ihop. Sen efter 2 veckor bara åkte vi till Kreta tillsammans. Och nu denna sommaren åkte vi dit igen : )

Har du alltid varit intresserad av kläder?

Ja alltid!! Klädde mig alltid själv när jag var liten. Kunde komma till dagis i knallrosa klänning, diadem och egengjorda halsband!


Hoppas någon pallar läsa allt. Haha! Pew. Är ni inte nöjda med något svar så får ni väl fråga igen.
PUSS!!

Kommentarer
Postat av: Milton

Ville bara säga hej till ännu en Spotlife-blogg! =)

2008-10-15 @ 15:02:17
URL: http://miltonvestin.se
Postat av: Rebecca

Du känner mig på idun.. iofs inte dagvård, men det är idun ändå=) <3

2008-10-15 @ 15:31:51
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Piff

På frågan vad som är ditt favvogodis (yoghurtnötter, mörk choklad, torkad frukt), så kan man tolka det som att det är den anorektiska sidan av dig väljer just det godiset som favorit, eftersom det kanske är är att föredra rent "nyttighetsmässigt".



Vad tycker den mer tillåtande Cornelia?



(OBS! Ingen kritik, det kan ju naturligtvis vara samma svar.)

2008-10-15 @ 16:43:35
Postat av: Cornelia

Piff: Då vore det lite konstigt eftersom naturgodis inte är speciellt nyttigare än annat godis. Så där har du fel. Jag tycker om naturgodis bättre än vanligt eftersom det är godare. Annars hade jag skrivit något annat såklart :)



Kramis !

2008-10-15 @ 16:51:59
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Piff

Jag har inte nödvändigtvis fel, eftersom nyttighetsaspekten inte innefattar bara kalorier utan även tillsatser, och ämnen i t.ex. mörk choklad som innehåller antioxidanter och vitaminer. Men ja, det förstår jag att du redan är insatt i. =)



Så om jag måste nyansera frågan, så är den snarare om du - när du tänker på ditt favoritgodis - utgår från vad du känner just nu när du är styrd av din sjukdom, eller om det var samma favoriter redan innan du blev sjuk.



Så, t.ex., om du väljer mörk choklad för att det dels är nyttigare än mjölkchoklad (ifråga om näringsämnen) och dels för att man oftast äter mindre av det än mjölkchoklad.



Men den här frågan jag tjatar om (ursäkta för det!), kanske mer handlar om hur pass styrd du är av anorexin. Du verkar ha stor sjukdomsinsikt, men kanske inte helt och hållet - än! - har begrepp om vilka mekanismer som styr ditt liv?

2008-10-15 @ 18:31:14
Postat av: Piff (igen)

Kände att min sista kommentar blev lite uppstyltad! Hoppas du förstår vad jag menar.

Kom också att tänka på att det kanske är svårt att svara på min fråga, att du ju faktiskt inte frisk än även om du har en stenhård vilja och kämpar i varje minut.

Det är ju därför du ska till Idun! För att få ännu mer kännedom om de här mekanismerna.

Men jag tror verkligen på dig. Lycka till på Idun. Kram

2008-10-15 @ 18:40:24
Postat av: Cornelia

Piff: Jag har alltid tyckt om mörk choklad bättre än ljus. Och naturgodis hade jag inte ens provat innan jag blev sjuk, för 7 år sen. Men bara för att jag gillar naturgodis mer än vanligt så betyder det inte att jag alltid väljer det istället för lösgodis. Om du skrollar ner lite bland frågorna så ser du också vilka "vanliga" godisar som är mina favoriter.



Jag älskar naturgodis och det gör jag inte för att det innehåller antioxidanter och skit utan det gör jag för att det är så satans gott!!



Som liten tyckte jag t.ex bättre om nötter än chips, och det var knappast för att det var "nyttigare". Vissa gillar helt enkelt det! Sjuk eller inte. Jag hatar t.ex grädde också!! Inte pga sjukdomen, utan för att det smakar skit. Däremot älskar jag kladdkaka, muffins, cheesecake, småkakor, glass osv osv... jag vet vad jag tycker smakar gott och smakar äckligt. Däremot väljer en med ätstörningar kanske inte alltid det de gillar bäst när man är på ett café och ska välja efterrätt. Men det är en heeelt annan sak!

2008-10-15 @ 18:42:27
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Piff

Okej. Fine. Jag tar det som du säger det, även om det inte var vad jag syftade på, men jag kan nog inte formulera mig tydligare än jag gjort hittills.

Som sagt, lycka till.

2008-10-15 @ 21:07:57
Postat av: Anna

Man vet att man följer din blogg frekvent när man kan hälften av svaren utantill sen innan typ, haha :D

2008-10-16 @ 00:36:03
URL: http://thernan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0