The next step

Godkväll vänner. Har haft en hyfsat bra dag idag! Känns skönt att kunna säga det. Äntligen liksom! Har varit en förjävlig helg rent känslomässigt. Plötsligt bara väller allt över mig och jag blir så fruktansvärt deprimerad. Ibland tänker jag att jag borde börja med antidepressiva tabletter igen. Men det vill jag egentligen inte. Har tagit det en gång i ca 1 år och jag var som en zombie. Visade inga som helst känslor. Kunde inte ens gråta när jag var riktigt ledsen. Usch!

Har funderat lite ikväll på en fråga min behandlare ställde till mig sist jag var där. Vad jag ska göra för att komma ett litet steg i rätt riktning, mot friskheten. Det är verkligen svårt... det finns miljontals steg kvar att ta. Jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja. Vad tycker ni? Och nu pratar jag om SMÅ steg. Sålänge det är i rätt riktning är alla steg jättebra.

Nu ikväll åt jag blodpudding till middag. Jag tröttnar aldrig på det... det är så himla himla gott! Jag avskydde det som liten. Då åt jag alltid potatisbullarna istället. Utan lingonsylt! Hatade det också. Konstigt hur smaker kan förändras med tiden. Fast saker som korv, saftsoppa, vaniljsås, anjovis och annat äckel lär jag aldrig börja tycka om! Det är få livsmedel jag verkligen avskyr, men de är några. Överlag tycker jag faktiskt om det mesta. Det är bara ätstörningen som sätter gränser...

Sköt om er. Puss puss puss ♥

Kommentarer
Postat av: Magdalena

Men att du kan äta blodpudding är ju jättebra! Det är iaf för mig ett "svårt" livsmedel då det är ju massa olika saker som man pressat ihop, precis som korv, köttbullar typ. Kan jag så väljer jag ju alltid typ "ren" kycklingfilé eller fläskfilé osv! Ang helgen känner jag precis som du, denna helgen var verkligen ett steg bakåt. När jag lagar mat själv så faller jag alltid tillbaks i dom gamla trygga ramarna och det sparas på kalorierna. Nästan så man längtar till måndag för att då är det nån som bestämmer vad man ska äta!



En liten smidig förändring jag gjort är att alltid köpa 4%-keso istället för 1,5%. Det märks ju egentligen inte men det är ändå ett framsteg för mig! Vet inte om du äter keso men man kan ju göra samma med mjölken, filen, yoghurten, smöret också! Kram på dig och lycka till!

2008-11-10 @ 19:29:45
URL: http://www.maer.devote.se
Postat av: Cattis

Hej Cornelia!

Om jag har förstått det rätt(har jag det?) så har du lite svårt med just fett, det som faktiskt är viktigaste både för hjärnan och kroppen. Mitt tips är att du försöker föra in mer "bra fett", kanske börja steka i rapsolja, äta fet fisk, avokado, nötter o.s.v. Det brukar vara lättare än att käka massa chips...Vet inte hur mycket av detta du äter idag, men kanske skulle du kunna föra in mer fett stegvis?



Hoppas du hittar något som känns bra!

2008-11-10 @ 19:37:12
URL: http://vitanova.blogg.se/
Postat av: Anna

Varför ta små steg och dra ut på det? Börjar man med det mest förbjudna är det andra ganska ynkligt i jämförelse, och de blir inte lika svåra att ta sig igenom. Börjar man istället med det minst farliga, för att gå till något farligare och sedan än mer förbjudet så måste man ju plåga sig om och om igen.. Varför inte köra två utmaningar på en dag?

2008-11-10 @ 19:37:13
URL: http://annamarian.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Jo, egentligen, men jag ska börja i morgon idag. Undantag idag eftersom jag hade köpt glassen innan och det var dåligt med mat idag.



I morgon ska jag skärpa mig igen!

2008-11-10 @ 19:44:07
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Förresten, får man fråga om du fortfarande räknar kalorier? Eller om du klarar dig utan det nu? =)



kram <3

2008-11-10 @ 19:44:55
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: freja

Vad bra att du har haft en okej dag idag :)

Ett tips vad du kan göra för att komma i rätt riktning är att försöka hitta nåt som du verkligen brinner för och vill göra som du inte kunnat göra pga din sjukdom och kämpa för att få göra det.Så gjorde jag och det funkade för mig.

Hoppas du får en fin kväll,många kramar <3

2008-11-10 @ 19:52:54
URL: http://lollipopshop.blogg.se/
Postat av: nanna

har du testat KBT? det har hjälpt mig, och jag tror att det kan vara ngt för dig med. prova!

2008-11-10 @ 20:11:40
Postat av: KRYCKAN

Åhh saftsoppa, fy bubblan vad äckligt det är!

Jag håller med det som någon redan skrivit här; att du t ex köper 4 % keso i stället för den lite lättare varianten :)

2008-11-10 @ 20:34:24
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: kummin

Jag har blivit så gått som frisk från mina ätstörningar men det kommer stunder då jag tänker sjukt igen.

Det är fantastisk vad du har gjort. Bara att kämpa vidare. Det ända sättet att bli bra är att ta ett steg i taget. Något som var ett stort steg för mig det var att byta många fullkornsprodukter till rent, vitt vetemjöl. Alltså skippa "GI-mat".

Jag började med att blanda fullkorn pasta och vanlig pasta...grovt till halvgrovt bröd. Efter ett tag lzyckades jag äta rostbröd och vita frallor utan att må jätte dåligt.

Så mitt tips är att börja blanda bland GI och hög-kolhydrats kost, sedan försöka återgå till det höga kolhydrats alternativet. För vitt mjöl, pasta, bröd, var som fienden själv ett bra tag i min tillfrisknings fas.

Jag började också hjälpa andra, genom att bli medlem i olika humanitära projekt. Barn som inte har någon mat, människor som lider ofrivilligt av svält. Det hjälpte mig att bli frisk och uppskatta mat. Plus att jag slutade fokusera så mycket på mig själv.



Ta vara på dig och fortsätt att vara så ärlig mot dig själv. det är det viktigaste.



Kramar

2008-11-10 @ 21:02:48
Postat av: linda

Gumman du klarar det! Ett steg är alltid att inte titta på innehållsförteckningen när man köper maten och att inte fundera så mycket på vad man äter under måltiden - utan att istället försöka lyssna på vad man har lust och njuta :) Kram!!

2008-11-10 @ 22:30:40
URL: http://lindalouisew.blogg.se/
Postat av: Anna

Antidepp har hjälpt mig otroligt mycket. Jag var som en zombie INNAN jag började käka dem. Men bara för att något är rätt för mig betyder det inte att det är rätt för dig. Men tänk på att det finns flera olika sortes mediciner.

2008-11-11 @ 23:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0