Mörkt bröd



Oh, detta var ett supergott bröd. Receptet hittade jag i denna bloggen. Ett snabbt bröd som inte kräver något jobb... mer än att svänga ihop ingredienserna, sen sätta in i ugnen. Underbart! Jag gillar snabba bröd. Med frukt och frön också för den delen. Det enda jag la till i receptet var en gnutta kanel och kardemumma. Mest för doftens skull!

1 bröd

Vetekli + smör
4 dl grahamsmjöl
½ dl linfrön
½ dl kruskakli (tog havrekli istället)
½ dl russin
½ dl solrosfrön
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
3½ dl fil
2 msk mörk sirap

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en brödform med smör och strö på lite havre eller vetekli.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Tillsätt filmjölken och sirapen och blanda ordentligt.
4. Häll smeten i formen och släta till ytan en aning. Grädda i ugnen ca 1 timme.
5. Stjälp upp brödet och låt det svalna under duk.

Kommentarer
Postat av: f

åh, jag brukar göra ett liknade, ha i lite lingonsylt så blir det ännu godare :) kram

2008-11-27 @ 15:35:48
Postat av: Anna

Jag bakar aldrig bröd för tänker att de ska ta sån tid men detta såg ju jättelätt och gott ut. Kan behöva lite variation från mina Polarkraft Extreme som jag äter varje dag annars. Ska bakas nästa vecka, tack för tipset :)

2008-11-27 @ 17:32:08
URL: http://thernan.blogg.se/
Postat av: Camilla

Du är så grym Cornelia, jag menar det verkligen! Och sen att du kan baka utan att bränna allt vilket jag borde få en medalj för är bara ett stort plus. :P Lova att du aldrig ger dig, för du kommer klara det här, det tvivlar jag inte en sekund på. Det är ett helvete att gå igenom men tyvärr kan varken du eller jag ändra på det som redan varit. Vi kan endast ta lärdom och göra vårt bästa av det som komma skall! Kram :)

2008-11-27 @ 18:30:41
URL: http://camillanowak.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Vad kul att du gillade det :)

2008-11-27 @ 19:38:49
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Rebecca

har du använt en 1 liters bakform eller 1½?

2008-12-02 @ 11:48:26
Postat av: Cornelia

Rebecca: Hm det vet jag inte.. tror den var 1½ liter :P

2008-12-02 @ 12:32:54
URL: http://annacornelia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0