How hard could it be?

God förmiddag sunshines! Hoppas allt är väl med er. Själv mår jag ganska okej. Känns som jag behöver ta nya tag idag och försöka ändra mitt tankesätt. Sluta vela när det gäller mat och kalorier. Jag gör det hela tiden, ibland omedvetet vilket gör det svårt att "stoppa" just i stunden. Efterklok är man ju, men det hjälper mig ingenting sålänge jag inte gör något åt saken. Igår till exempel. Hade panik för mamma kom vid halv 6 och frågade MIG vad vi skulle äta till middag. Ingen aning liksom! Hon brukar skriva matschema över veckans middagar, men tydligen inte denna. Hur som helst blev allt himla jobbigt. Maten skulle ju bli klar snabbt + vara god + vara nyttig + kalorisnål + ångestfri. Det går inte ihop!

Idag ska jag också göra middag själv eftersom mamma inte ens är hemma ikväll. Luncherna är jag rätt duktig på, men middagarna är svårare. Funderar på lite olika rätter. Har t.ex ett recept på en fetaostgratäng... men vad har man till den liksom? Som finns HEMMA! Usch detta är jobbigt, men ändå nyttigt för jag lär mig. Den dagen jag flyttar hemifrån måste jag klara av sånna här saker. Även under press! Det går inte att gå den enkla vägen och strunta i att äta, då blir jag sjukare igen. Och jag vägrar gå ner 10 kilo igen och känna mig som ett fetto. Man gör ju det... känner sig större desto mindre man blir. Konstigt dedär! Men sant, jag har ju själv upplevt det.

Hur gör ni när ni ska laga mat i sista sekunden, och ångesten når er...? Har ni något tips på vad jag kan göra i en sån situation? Planering är ju en lösning, men om man nu INTE planerat?

Ha en bra onsdag! Puss ♥

Kommentarer
Postat av: erica

Någon gång är du väl sugen på nånting? Om du är hungrig är du förmodligen sugen på nånting.. Även om du känner att du inte vill ha det.



Om vi säger att du är sugen på lasange. Ta den tanken, det första du gör. Och sen utgå ifrån den. Att ni kan äta lasagne men kanske vegitarisk, med grönsaker till. Lasagne med svamp blablabla.



Eller så är du sugen på pasta. Utgå ifrån det, din första känsla, och sen bestämmer du "ska det vara fullkorn eller inte?", "hurdan sås ska vi ha till?", "vegitariskt eller inte?".



Att du tar det du är sugen på, hur onyttigt du än känner att det är (vilket det säkerligen inte är).. och så gör du om det därifrån. Det kanske kan funka.

2008-11-05 @ 10:57:51
Postat av: Sara

Jag har också svårt för att bestämma mig och när jag velar blir det lätt att jag bara äter ett par mackor istället för mat. Det är inte så bra då det inte kan ersätta en hel måltid. Något jag kämpar med är att försöka öka mängden de gånger det sker. T.ex. ta två ägg istället för bara ett.



Fortsätt kämpa! Kram <3

2008-11-05 @ 10:59:13
URL: http://orngott.blogspot.com
Postat av: anna

De där är nog nåt av det jobbigaste som finns, middagarna alltså.

Alltid när jag inte har planerat och allt bara blir fel så brukar jag göra kycklingsallad med avocado och keso, eller nåt mexikanskt, typ tacos.

Det funkar alltid, säker mat och det går snabbt.

Försök komma på nåt som alltid går hem hos dig, så har du den rätten att ta fram i nödsituationer när planeringen faller.



Förstår att du tycker det är jobbigt att göra det själv, jag får panik när min sambo inte är hemma. Försök göra det till nåt kul, sätt på lite musik, försök tänka på annat än att du är själv med maten.

Synd att vi bor så "långt" ifrån varandra för annars kunde vi laga middag ihop, haha. Men de kan vi kanske göra nångång ändå visserligen :)

2008-11-05 @ 11:04:35
URL: http://spira.devote.se
Postat av: Magdalena

Hej! Jag är i exakt samma sits som du, har precis börjat på dagvård osv och jag känner igen mig otroligt mycket i det du skriver! Mitt tips angående middagen är att alltid ha en konserv med typ fiskbullar hemma (jag älskar fiskbullar haha) och sen bara värma dom samtidigt som du gör typ fibermos/matvete/fullkornspasta eller nåt annat snabbt till, plus massa grönt i form av broccoli, brysselkål tex! Gott och snabbt! Eller makrill/tonfisk i tomatsås som man blandar med fullkornspasta, mums!

2008-11-05 @ 11:24:20
URL: http://www.maer.devote.se
Postat av: Fanny

hahahaha :D <3 tack gumman <3

2008-11-05 @ 11:25:02
Postat av: Ida

jag gör något som går snabbt, tex någon sallad kyckling eller räkor, wook med kyckling och cashewnötter är snabbt och gott, ungsfyllda paprikor, det finns massa nyttig mat som man kan göra i sista sekund som inte alls tar lång tid att göra!



2008-11-05 @ 11:29:59
URL: http://gottobethin.blogg.se/
Postat av: Therese

Fräser lök, vitlök, har i tomatkross och en burk tonfisk. pasta till och typ kokt broccoli på sidan. supersnabbt och gott! Sen kan jag äta korv och spagetti eller bara steka en hamburgare. Visst, halvfabrikat men jag tycker det är riktigt gott ibland!

2008-11-05 @ 11:46:54
URL: http://thereseinletters.blogspot.com
Postat av: Cecilia-Camilla

Ibland kan man låsa sig vid tanken att nu ska jag laga middag, alltså kan jag inte äta lunch till middag. Men vem säger att tex omelett är typisk lunch mat? Bara för att de går snabbt att göra? Bara för att de inte är något jätteavanserat?



Jag tycker att du kan laga något ur din jättefina lunchlista du gjorde på enkla luncher. I slutädan handlar de ju om att man ska bli mätt och inte hur anavserad maten är.



Kram! <3

2008-11-05 @ 11:49:01
URL: http://ceciliacamilla.blogg.se/
Postat av: Sara

Då brukar jag ta den snabba & enklaste vägen ,

En lätt middag med havregrynsgröt & macka :)



kanske inte den bästa men nån dag kan det allt få bli en sådan dag i veckan tycker jag !

2008-11-05 @ 12:30:37
URL: http://saarrraa.blogg.se/
Postat av: Rebecca

jag försöker alltid ha en kycklingpanna hemma... Det är en "färdigrätt" med pasta, kyckling, grönsaker och sweet chilisås. supergott och nyttigt! Vad man dock ska tänka på är att göra mer än man tror att man kommer äta när den är fryst. Eftersom även "såsen" är frysen så "smälter" den sedan och det blir mycket mycket mindre mat... Så att göra ca ½ påsen(hela är på 1100 g) är inte fel... Det blir betydligt mindre än man tror...



Annars är korv med bröd lätt... jag vet att korv kan vara ångestladdat, men tänk efter.. det är inget fel med det och det är inte speciellt kaloririkt (inte smala korvar iallafall)... och det är lätt att äta med bröd!



Annars kan wok vara ett alternativ med kyckling eler fläskfile och bulgur7nudlar + en sås av något slag.



Vad som är viktigt och som jag har lärt mig nu under idunbehandlingen är att inte skippa saker och sätta upp förbjuden-lista. Det är ju inte enskata livsmedel man går upp av och det vet jag att du vet. Men om man lagar en wok eller något annat "kalorisnålt" är det viktigt att nte skippa tex. såsen för att det ska mil ännu färre kalorier. Utan att tex. äta köttbullar, potatis och sås + grönsaker... även om det kanske är lite jobbigt i första stunde, för när man väl tänker efter, efter att ångesten lagt sig... så är det inte så farligt, och det är just dessa små steg som vi måste ta för att bli friska. Tills vi har släppt HELT på vår förbjudenlista, kan vi inte bli friska helt!



Som när vi skulle ha blodpudding sedanst tvingade mamma mig att äta en skiva bacon (+ att blodpuddingen ju var stekt i ganska mycket smör) och det var jätteångestladdat och totalt förbjudet, men det gick... och det är sådana saker som gör oss starkare!



Kram gullunge<3

2008-11-05 @ 12:42:00
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Flisan

I en sån situation kan jag verkligen INTE laga mat!! Då kommer ångesten med en gång!!! Då brukar jag se till att jag (eller pappa) har lagat extra mycket mat någon gång så att det finns i frysen och är bara att värma, snabt, enkelt och slipper beslutsångest! Perfekt.

2008-11-05 @ 15:08:40
URL: http://hakunamatata89.blogg.se/
Postat av: Johanna

så sant som det är sagt. Ju mindre man vägde ju större kände man sig. Eller egentligen var de så att ju mindre man vägde destå farligare blev det att äta. Kämpa på, så kul att läsa att det går bättre och bättre för dig. Hängt med sen UM.

2008-11-05 @ 15:08:40
URL: http://jowhanas.blogg.se/
Postat av: Anna

Färdigrätter kan vara en bra lösning, eller iallafall halvfabrikat. Typ fiskbullar och ris tar ju inte lång tid att göra och är enligt mig både gott och nyttigt. Se alltid till att ha lite sådana alternativ hemma!



Angående fetaostgratäng har Arla ett gott recept på en potatisgratäng med spenat och fetaost. Passar bra med t.ex. skinka som tillbehör.



Förresten, såg idag i affären att de hade fått in Lätta med yoghurtsmak. Köpte ett paket och det va inte helt fel. Lite mildare smörsmak sådär. Fortfarnde smör ju så det bör ju vara helt okej för din behandlare att du skulle använde det. Kan ju va värt att prova!

2008-11-05 @ 18:07:45
URL: http://thernan.blogg.se/
Postat av: sara

Gumman, vf just kalorisnålt? du VILL ju bli frisk ?



Du blir inte tjock av att äta tex, pyttipanna, fläskpannkaka osvosv.



Jag brukar göra, på typ 5min, Steka en laxfile eller tonfiskfile och blanda ihop emd broccoli, sojabönor, rödalinser, valnötter, ätrer och ibland lite bulgur.

2008-11-05 @ 18:14:21
Postat av: Cornelia ♥

Sara: För att TANKARNA säger det. Det är ju det som är problemet i pressade situationer. Jag hade ju inte tagit upp det om jag nu inte ville bli frisk. KLART JAG VILL!



Mm lax äter vi ofta! Supergott <3

2008-11-05 @ 19:23:24
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Malin

tyvärr så om jag får bestämma maten själv, eller blir tvungen att laga själv så blir det den snabbaste och mest ångestfria "maten" en hårdbrödsmörgås eller fil. Och vissa dagar kommer ju ångesten för en smörgås med.Det är sjukt hur bra man mår och hur bra allt går vissa dagar, och andra känns det bara neråt..hmm, hoppas man tar sig igenom allt det här snart, för man pallar inte med sig själv till slut;/<3

2008-11-05 @ 21:33:38
Postat av: AnnaP

Åh, det där behöver jag också svar på. Det är så himla svårt!



Du ska veta att du är jättestark som kan äta middag hemma själv. Jag klarar inte av det, om mamma inte är hemma och "vaktar" så blir det lätt att jag skippar den eller äter typ havregrynsgröt :(

2008-11-07 @ 14:42:23
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: hanna

jag är lite sen med svaret! men jag brukar också få såna dagar. när man inte har planerat vill man att middagen vara av något "oförbjudet". det jag brukar göra är: 1. Lägg fryst lax på en tallrik, och lägg en djup tallrik över och micra på högsta i ca 2 min :) servera med ris, + sås (brukar ha teriyaki-sås- SÅ GOTT TILL LAX!) . tar 10 min!

2. Vegetarisk färdig pyttipanna (både av coop & Quorn-märket). nyttigt och riktigt gott! tar typ 5 min!

:D

2008-11-07 @ 18:05:32
URL: http://moshni.wordpress.com
Postat av: Emma

Åh gumman! Är vi en och samma? Hah. Jag har själv varit på SCÄ och jag säger det, jag tänker inte lägga in mig själv igen. Nu hotar de mig med tvångsinläggning om jag inte går upp över helgen. Jag förstår inte hur jagkan ha gått ner mig igen efter att en gång varit i den situationen. Det sjuka är att jag känner mig frisk i sinnet, men jag lever i kropp som inte vill leva?



Känns så skönt att läsa dina inlägg, jag känner precis igen mig

"klar snabbt + vara god + vara nyttig + kalorisnål + ångestfri. Det går inte ihop!"



Haha. Helt sjukt egentligen? Det är alltid lättare att ge råd än att leva upp till dem;

Du förtjänar att vara lycklig och nöjd med dig själv! Det gäller att kasta sig ut! Och LEVA:D



Vanilliamind heter min blogg på bloggspace!

Hör gärna av dig tjejen! Jag diggar dig

2008-11-08 @ 10:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0