Svaren på era frågor

Var jobbar du?
Jag jobbar i Höllviken på ett speditionsföretag. Registrerar uppdrag, ringer runt, bokar färjor och massa annat. Det är roligare än det låter, haha!

Hur var du som person innan du blev sjuk?
Oj, det var längesen. Men jag var en otroligt glad och sprallig tjej som älskade livet!

Festade du mycket osv?
Har aldrig festat mycket, vad nu mycket är. Men jag hade en period då det var fester i princip varje dag... tror det var den sommaren jag började tänka på min kropp och sånt. Det var den bästa sommaren i mitt liv faktiskt. Var med vänner varje dag och kände mig älskad av många.

Vilken var din mest förbjudna mat?
Är menar du väl? Men det är väl allt sånt som anses vara onyttigt. Bakelser, feta maträtter och annat som nog är rätt vanligt att ha som förbjudet.

Hur såg du ut när du var som sjukast?

Jag är precis lika sjuk nu, men jag antar att du menar när jag var som magrast? Jag såg ut som en helt vanlig underviktig människa, med lite tappat hår här och var, klena armar, ingen röv osv.

Hur tog dina kompisar det när du fick diagnosen anorexia?
Ingen jävla aning, hörde inte av dom ett skit. Inget telesamtal, inga sms, NADA. Hellre få äkta vänner än många falska!!

Hur går man vidare när man blivit hjärtekrossad?
Usch, det är något av det svåraste jag vet. Man får väl försöka tänka att om personen inte ville ha en, vad ska man då med honom/henne till? Och att det ALLTID finns någon annan därute som kommer älska en!

Vad tycker du man ska köpa för plagg för inför sommaren om man inte har så stor budget?
Någon snygg klänning eller fina toppar, kanske ett par nya skor eller smycken förändrar en tråkig outfit till något alldeles speciellt. Eller varför inte gå på second hand, köpa ett par gamla jeans och klippa till ett par snygga jeansshorts?


Under din sjuka tid, var det så att du ibland bara ville ge upp svälten och börja äta igen, o inte kunde, eller svalt du dig konstant tills du fick hjälp?

Klart jag vill ge upp svälten, det har jag alltid velat. Men samtidigt är det något som tar emot... vad det är vet jag inte exakt. Det är nog en blandning mellan massa olika saker. Otrygghet, att tappa kontrollen och sånt.

Är du fortfarande rädd för att gå upp i vikt?
Ja!!

Hur längesen var det du började få hjälp, och hur mycket har du gått upp/har kvar att gå upp?
Hösten 2006. Jag gick upp från 42 kg till 54 (på ca 2 år), nu har jag gått ner ganska mycket igen. Så har väl 5-6 kilo kvar till normalvikt.

Känns det lättare med maten nu eller är varje tugga fortfarande en kamp?
Ett tag var det myyycket lättare. Nu är varje tugga en pina...

Jag undrar lite om du vet hur mycket man ska äta varje dag för att behålla sin vikt, alltså verken gå upp eller ner?
Frukost, lunch och middag + 2-3 mellanmål. Ca 2000 kalorier om dagen och tränar man ska man äta ännu mer.

När "upptäckte" du ditt intresse för mode/kläder?
Redan som liten faktiskt! Minns när jag var typ 6-7 år och skulle gå på dagis. Klädde mig i egengjorda halsband med massor av färgglada pärlor. Kjol i nån stark färg och tröja i missmatchande färg. Haha! Älskade att klä mig. Mamma tittade snett, men lät mig ändå. Kanske kan leta upp nån bild... haha!

Musiksmak?
James Morrison, Jason Mraz och andra i den stilen. Tycker om allt med piano också, det är så jävla vackert! Okej, inte baara piano. Men nån som sjunger och spelar, mums! Gamla godingar är också kul att lyssna på. Tycker faktiskt om det mesta när jag tänker efter... förutom schlager!!!!!!!

Vilket är det vackraste ordet i världen?
Frihet.

5 saker som definerar ett lyckligt liv?
Familj, vänner, frihet, trygghet... fan vad svårt... och en bra utbildning/jobb.

Har du besökt Finland?
Nej!

Vilka är fina favoritbloggar?
Stina-lee, Hälsofreak, Sarahlillemor (synd att du inte uppdaterar oftare, hihi), Kenza, Mollys Hälsoblogg, Kissie (haha) och AmandraBerg

Hur kom det sig att du började blogga?
Var med i ett forum vid namn Ungdomar.se och började skriva där. Sen blev det bara mer och mer, sen skaffa jag mig en egen blogg. Älskar att skriva!!

Vad vill du göra i framtiden?
Resa mycket till en början. Leva livet liksom. Sen vill jag såklart skaffa barn och hela den biten!

Bästa minnet?
När jag var liten och gick till kiosken med hela familjen och åt glass ute på piren. Ett enkelt men underbart minne. Och såklart Kreta-resan!

Vad söker du i ett förhållande?
Att kunna lita på varandra, prata om allt och ha roligt tillsammans!

Får du ångest när du dricker alkohol?
Inte när jag dricker det (vi de få tillfällena jag gör det) men ibland innan och efter.

Skulle du kunna tänka dig att arbeta med det du gör ni resten av livet?

Absolut! Det går att utvecklas massor inom mitt jobb. Plus att jag har världens bästa arbetskamrater och chef!

Vill du plugga vidare?
Tror inte det. Men jag funderar på att gå någon rolig kurt, bara för att få lite mer vetskap om vissa saker jag är intresserad av!

Vilket är ditt bästa köp inför sommaren?
Just nu tycker jag nog det är mina pilotbrillor och min nya volangtop från h&m.

Vet du vilka orsakerna var till att du blev sjuk, isåfall vad?
Osäkerhet, depression och känslan av att ha tappat kontrollen. Problem inom familjen är också en sak som startade mitt självhat.

När jag fick veta de livslånga komplikationerna vid svält ex. infertilitet, tarmskador, benskörhet m.m man får vid långvarig svält var det tillräcklig motivation för mig att aldrig mer svälta även om jag det var en långsam väg tillbaka, kännde du inte likadant?

Visst är det något som skrämmer mig. Men samtidigt inget som kommer göra mig frisk...

Tränar du någonting?
Japp, styrketräning.

Vilken är din drömkille?
Han som respekterar mig, lyssnar på mig och låter mig vara den jag är.

Skulle du vilja flytta någon annanstans än där du bor nu, typ utomlands eller något?
Javisst! Men kanske inte föralltid. Men ett år utomlands hade varit underbart. Kanske Thailand?

Den bästa film du sett?
The notebook och illutionisten.

Hur går det med din bok?
Den är klar! I alla fall innehållet. Nu ska den läsas igenom, rättas och sen skickas iväg till ett bokförlag.

Hur vet man att man är tillräckligt sjuk för att få hjälp?
Ett beteende som påverkar ditt liv till det negativa. Att du styrs av en tanke eller ett beteende.

Vad vägde du när du mådde som sämst?
Hatar denna frågan. "När du mådde som sämst..." jag mår liksom sämst nu med. Men ja, jag fattar. När jag vägde som minst vägde jag 42 kilo.

Hur lång är du?
Senast jag mätte mig var jag 168 cm.

Om du var fri från din äs, vad skulle du då äta under en dag?
Ett exempel.
Frukost: En stor smoothie, frallor med ost och gurka.
Lunch: En pastasallad med kyckling och massvis med pesto, nybakat bröd till.
Mellanmål: En skål med glass och färska bär.
Middag: Lax stekt i ugn med färskpotatissallad och yoghurtdressing, ciabattabröd till.
Kväll: Naturgodis och choklad!!

Vad ger dig motivation till att fortsätta kämpa?
Just nu känns det inte som jag har nån motivation alls... men nånstans vet jag att jag vill leva ett normalt liv och vara lycklig.

Hur har du tänkt dig att göra med skolan?
Missade bara 1 år. Men just nu har jag inga planer på att plugga vidare eller fixa det sista året.

Vad är din favoriträtt nu resp. innan du blev sjuk?
Nu är det nog sushi eller lax med potatisklyftor.
Då var det typ pannkakor, haha!

Vad har du för drömmar inför framtiden? Något drömjobb kanske?
Hade jag fått välja hade jag velat bli stylist. Men vi får väl se, hihi!

Vad har du för sommarplaner? Förutom att träffa mig då;)
Ska resa en vecka med Fanny nånstans. Typ turkiet, grekland eller nått sånt. Sen ska vi göra massa sköna utflykter, ska sola och bada mycket. Och träffa dig då sötis sarah!

Hur länge levde du "själv" med din sjukom, utan att omgivningen visste?
4 år tror jag, lite mer kanske.

Har du någon serie eller liknande du följer på tv?
The Hills, Keeping up with the kardashians, Top model osv osv.

Hur länge har du haft din hund? Skulle du säga att en tax är en bra nybörjarhund?
2 år! JAAA! Taxar är helt jävla underbara. Så grymt mycket personlighet! Härligt envisa men ändå lydiga och snälla. Gosiga är de också, och har massvis med energi! Min hund är världens lydigaste. Kan gå med henne utan koppel. Många tror att man inte kan det med taxar, eftersom de har mycket jakt i sig. Men det går !! Min skulle aldrig springa från mig. Never!

Hur ser du på all ätstörning på UM? (ungdomar.se)

Det är förjävligt hur många som mår så dåligt. Sen tycker jag sidan i sig är helt sjuk. Att man inte förbjuder ätstörningssnacket helt förvånar mig. Jag var själv där och skrev en massa, vilket gjorde mig väääldigt mycket sjukare och mer fixerad vid mat och kalorier. USCH!

Hur länge brukade du sova innan du blev sjuk? På helger och lov menar jag..!
Typ 9-10 nånting? Minns inte.

Ett tag nu så har jag haft problem med att äta. Har ätit ca 1 gång per dag, & då inte riktig mat. Får grymt dåligt samvete varje gång jag äter, så måste gå ut & gå. Jag blir ofta yr osv. Jag har gått ner grymt mycke i vikt men jag känner mej fet, fastän alla runt om mej säger att jag inte alls e tjock. Tror du att jag kommer få större problem om jag fortsätter så hära?
Ja absolut. Du har ett sjukt sett att se på dig själv och du äter minilite. Skaffa hjälp innan din kropp kollapsar!

Hur i helskotta lyckas du med att vara så himla underbart bra och fin och en så otrolig människa?
Åh tack! Jag vet inte om jag håller med dig, men jag försöker ta åt mig. Jag är mig själv bara, gör inget speciellt, hihi.

Du säger att den mängd mat du äter inte skulle räcka ens till ett litet barn. men du lägger ju upp vad du ätit ofta ? eller har matintresset med sjukdomen att göra?
Japp, hade jag inte ätit vore jag ju död nu. Jag lägger också bara upp de hyfsade måltiderna, ingen vet ju egentligen hur mycket jag tar eller vad jag ätit resten av dagen. Sen menade jag mest energimässigt när jag jämförde med ett litet barn.
Mitt matintresse har dels med sjukdomen att göra, men jag har alltid varit intresserad av matlagning och hälsa.

Undrar mest bara om du aldrig funderat på att börja på dagvård eller lägga in dig för slutenvård?
Jo tusentals gånger. Vet egentligen inte vad som hindrat mig. Är väl rädd för det "okända" och "osäkra"...

Vad väger du idag?
För lite.

Hur mycket äter du en vanlig dag idag?
Kalorimässigt går jag inte in på. Men jag äter 3 mål, frukost, lunch och middag.

Du har pratat mycket om ditt hår. hur ska du göra med det, göra nått eller ha det som du har det?

Ska nog slinga det snart, vill ha det lite ljusare till sommaren!

Man märker att du tar insperation från andra bloggerskor. vilken är din favorit?
Kenza och Elin Kling.

Räknade du kalorier? Och gör du det fortfarande, alltså uppskattar ungefär innan du ska äta någonting?
Japp jag räknar allt. Det är ett jävla helvete... speciellt efter 6 år...

Jag undar om du kan påstå att det kommit något positivt ur din ätstörning..?

Absolut! Jag lär mig massor om mig själv, om livet och vad som egentligen är viktigt. Har vuxit som person, mognat snabbare än de flesta och faktiskt lärt mig av mina misstag.

Vilka länder har du varit i?
Sverige, Danmar, Norge, Tyskland, Italien, Grekland, Frankrike, England, Monaco. Tror det var alla!

Hur gjorde du när du pratade med din mamma om det? Var det inte svårt att prata om det?
Sa "mamma, jag måste prata med dig om en sak". Sen gick vi undan och jag skrek "fattar du ingenting?!" och började gråta. Så sa hon "är det maten?".
Det var riktigt svårt. Men något av det bästa jag gjort!!!!

Vad fokuserar du tankarna på när en del av dig vill svälta?
Försöker tänka att jag duger som jag är. Att jag inte förtjänar svält och att jag är en människa jag också. Brukar också tänka på allt bra maten gör med kroppen. Får den att bli stark och frisk, kunna tänka bättre och att musklerna kan få näring för att bli starka!

Hur många sidor har du skrivit på din bok? När kommer du att publicera den?
Tror den blir allt som allt, 250 sidor nånting!
Så fort den är färdig, hihi.

Ser du dig själv som en djup eller ytlig person?
Ytlig när det gäller mig själv, absolut inte annars.

Dömer du andra efter utseendet?
Ibland, men det tror jag alla gör. Men det betyder inte att jag bestämmer mig för att ha en speciell åsikt om den människans personlighet. Men ibland tänker man typ "oj, rikemansbarn" eller liknande...

Vad tror du är meningen med livet?
Att leva så bra som möjligt, men kärlek och annat som man mår bra av!

Favoritbok?
Min egen? HAHA!

Den lyckligaste stunden i ditt liv?
Den har nog inte inträffat än.

Är du bra på matte?
Nä! Jag suger i matte. IG i matte b kan jag avslöja.

Är du intresserad av politik?
Nä inte speciellt, men jag tycker ändå det är viktigt att ha en åsikt om saker och ting.

När känner du dig snyggast?
Nyduschad med långt blankt välvårdat hår, naturlig sminkning och snygga kläder.

Hur är du att umgås med? Lugn, energisk, fnissig, skvallrig?

Jag är lugn, lyssnar gärna, skvallrar lite, skämtar en del, skrattar lätt.





Herrejääääävlar vad många frågor! Sjukt roligt. Har suttit här i 2 timmar nu och svarat, så jag hoppas verkligen ni är nöjda med svaren.
KRAM och tack för alla söta och roliga frågor!


Kommentarer
Postat av: Therese

Tack själv för alla svar.. jätteskoj att läsa :)

2008-05-06 @ 19:38:47
Postat av: Johanna

Roligt med frågestund! tack för alla svaren :D

2008-05-06 @ 20:10:44
URL: http://evigkrigare.blogg.se/
Postat av: Ems

Såg att du gillar "piano"musik... ett tips:

http://www.youtube.com/watch?v=a8VfdaY8xNs



Många kramar

2008-05-06 @ 20:14:29
URL: http://englabarn.blogg.se/
Postat av: Tilda

Har inte läst alla frågor & svar - men det känns tråkigt att läsa en fråga som "Hur var du som person innan du blev sjuk?". Jag förstår verkligen vad personen menar när han/hon ställer en sån fråga - men jag tror det är skitviktigt att förstå att man är precis samma underbara, värdefulla, smarta, snygga, glada och begåvade person hela tiden, oavsett om man har ätstörningar eller inte.



Cornelia och alla ni andra: tro inte att (men framför allt: LÅT INTE) ätstörningarna blir en "del av" eller förändrar er fantastiska personlighet!

2008-05-06 @ 22:31:01
URL: http://kinell.blogg.se/
Postat av: AnnaP

Haha, jag har också IG i matte b :P

2008-05-07 @ 16:10:56
URL: http://myanalife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0