Imorgon är det våffeldagen

Våfflor är något jag saknar så fruktansvärt mycket. Det var det bästa jag visste när jag var liten, och jag kunde äta hur många som helst. Med socker, sylt och ibland lyxade vi till det med en klick grädde.
Imorgon är det, som ni kanske vet, våffeldagen. Jag är riktigt sugen på att utmana mig själv och smaka åtminstone en våffla. Tror vi till och med ska äta soppa imorgon, och det är ju perfekt att äta våfflor till det. Tänkte kanske äta det med äpplemos eller kanske lite av önos jordgubbssylt? Jo. Jag vill verkligen! För visst kommer jag ALDRIG bli kvitt sjukdomen om jag inte går emot den?

image1508


Här kommer ett recept på lite nyttigare våfflor (ska nog själv ta och göra dom imorgon).
Tid: 30 minuter
ca 12 st våfflor

4 dl fullkornsvetemjöl
1/4 tsk salt
1 tsk bakpulver
5 dl mjölk
2 ägg
1 dl flytande margarin/smör

Gör så här
Blanda fullkornsvetemjöl, salt och bakpuver. Rör ihop med ca hälften av mjölken och rör till en jämn smet. Vispa därefter ned resten av mjölken. Vispa ned äggen. Vispa ihop med det flytande margarinet eller smöret.
Värm våffeljärnet. Pensla laggen noggrant med flytande margarin eller smör innan du gräddar första våfflan. Sedan ska den inte behöva smörjas mer. Häll på 0,75 - 1 dl smet och bred ut smeten lite grann. Grädda våfflorna tills de blir gulbruna.
Servera med färsk frukt, sylt eller någon kesella med smak.

Kommentarer
Postat av: Fanny

jag ska nog göra dina våfflor! :) älskling, klart att du inte blir kvitt om du inte går emot den! så gå emot nu älskling :D

2008-03-24 @ 13:39:29
URL: http://beautifulflower.blogg.se
Postat av: bea

våfflor är så gott! hoppas du klarar att äta någon imorgon, kämpa :)

2008-03-24 @ 14:09:41
URL: http://beasmode.blogg.se
Postat av: elin

är våfflor onyttigt :O ?

2008-03-24 @ 14:17:31
Postat av: Thepreciousgirl

elin: Det är ju inte det nyttigaste, om man har vispgrädde i och serverar med socker eller glass som man kanske brukar.
Men gott är det ju :)

2008-03-24 @ 14:22:44
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Ninni

det kommer nog gå bra! Tycker att du är jätteduktig som kämpar och försöker, fortsätt så! Kramar

2008-03-24 @ 14:44:00
URL: http://annadenise.blogg.se
Postat av: Kajsa

Nämen hoppsan, det hade jag missat! Vad bra att du sa det :D
Då ska jag nog se till att mamma gör våfflor imorgon, egentligen är jag inte förtjust i det, men är det våffeldagen så är det! ;)
Du fixar det du med - ät våfflor och njut - det är du verkligen värd! :)

2008-03-24 @ 15:33:11
URL: http://kontroll2008.blogg.se
Postat av: Anonym

så jäkla gott är det! Så ät det du! gör det! :)

2008-03-24 @ 16:04:18
URL: http://sofey.tjejsajten.se
Postat av: HM

Jag tkr absolut du ska våga dig på våfflor, som du själv säger du blir aldrig kvitt sjukdomen om du inte vågar gå emot den! Lycka till jag tror på dig.

2008-03-24 @ 17:00:29
Postat av: Emelie

Våga prova! Det enda sättet är att våga gå emot sjukdomen, och dessutom är det en nyttig variant av våfflor :) Jag tror att du klarar det, gumman!
Har själv varit och ätit en våffla med glass (!) hos farmor i eftermiddag. Lite stolt faktiskt ;) Kram

2008-03-24 @ 17:08:32
Postat av: Thepreciousgirl

Emelie: Åh så gott! :) Nu blev jag mer pepp att äta en imorgon! Kram ;)

2008-03-24 @ 17:10:17
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se
Postat av: Julia

det är som med mig, jag älskade de när jag var mindre men har inte ätit på superduperlänge.. kanske man borde det också!!!

2008-03-24 @ 17:56:59
URL: http://ibebeautiful.blogg.se
Postat av: Maja

Kollar man ingredienserna, så blir det ju som vilken nyttig macka somhelst....
Ska du utamana ( och ngn gång bli fri), så tycker jag att du ska ta EN våffla (behövs inte mer), från färdig mix.
Inte onyttigt det heller, då det är som en typ wrap på vetemjöl, eller pastarätt!

Säger det här för att det är så lätt att lura sig själv när man är sjuk.
Då man har förvrängd syn på mat och sundhet osv.

I detta fallet så tycker, och tror du att våfflor är onyttiga, men att du då är jättestark och duktig om du kan äta "våfflor" imorgon. Trots att de är meganyttiga, och som vilken rågmacka/råris med ägg/fullkornspastagratäng etc.

Men om du kan äta det (vilket du kan, för ostmackor äter du ju t.ex redan?), så kanske du kan avanscera sen och äta en riktig våffla också?

För ärligt, även om riktiga våfflor bakas på vetemjöl, och innehåller lite vanlig grädde, så måste du ju tänka i persektiv här.
Hur mkt grädde blir det i typ två våfflor liksom?
Jo, ungefär lika mkt som du äter på mackan om du tar en-två ostskivor istället. Eller leverpastej/kaviar/avokado osv.
Så är det.

2008-03-24 @ 21:22:53
Postat av: Thepreciousgirl

Maja: För det första har vi aldrig haft grädde INUTI våra våfflor, så varför göra de fettigare för att jag ska "avancera?"
För det andra äter jag inte alls ostmackor.
För det tredje, det spelar ingen roll om våfflor är nyttiga eller onyttiga, det är själva grejen som är jobbig och själva tanken på att det just är en våffla.

För det fjärde har jag inte ens sagt att våfflor är onyttiga!
**********
**********

2008-03-25 @ 06:49:37
URL: http://thepreciousgirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0