Egen müsli

Kom nyligen hem från en rask promenad, och fick för mig att göra denna goda müsli som jag hittat i min kokbok. Det doftar helt underbart här nu, och jag kan knappt vänta på att få testa den med lite naturell yoghurt imorgonbitti. Om någon vill härma finns receptet nedan! Jag gjorde en ½ sats, och det blev ca 7 dl müsli.



Hemmagjord müsli

1 sats

2 msk rapsolja
½ msk flytande honung
1 msk kanel
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
½ dl krossade linfrön
½ dl skalade sesamfrön
½ dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
100g grovt hackade hasselnötter
100g hackade torkade äppelringar (jag tog torkade aprikoser istället!)
(1 vaniljstång, delad)

Blanda olja, honung och kanel. Lägg havregryn och rågflingor i en rymlig bunke och häll över oljan. Rör om väl och bred ut blandningen i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Rosta i mitten av ugnen på 225 graders värme i 10 minuter (Akta så det inte bränns vid! Lätt hänt!!). Rör om några gånger under rostningen. Låt allt sedan kallna och blanda därefter ner övriga ingredienser och lägg müslin i en burk med tätt lock.
Om du vill kan du lägga en delad vaniljstång i burken för att ge en fin vaniljarom.

Kommentarer
Postat av: Elin

:D:D Jäklar, nu blev jag skitsugen! Måste ge beröm för din goda smak ;P

2008-07-14 @ 16:49:10
URL: http://ensamvarg.bloggproffs.se
Postat av: Julia

Vad kostar frakten från topshop?

2008-07-14 @ 18:05:06
URL: http://juliavonsydow.devote.se
Postat av: Camilla

vad god muslin ser ut!

Hur långa powerwalk brukar du ta?

Kan vara ganska skönt ibland.

kram

2008-07-14 @ 18:30:27
Postat av: Cornelia

Camilla: Brukar inte powerwalka :P Men denna blev ca 35-40 min. Gick inte heller snabbt hela tiden.. men ja :) Det är riktigt skönt!

Kram <3

2008-07-14 @ 18:52:27
URL: http://annacornelia.se
Postat av: emelie

åh, ser sjukt gott ut och verkar gott! ska nog minsann ta och prova någonting liknande i veckan (:

2008-07-15 @ 22:53:31
URL: http://makrofag.blogg.se/minmat/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0