Baka baka baka


Scones är fantastiskt gott. De enda jag smakat är de på Espresso House. Både dom grova och de ljusa är mumsiga. Speciellt med ost eller cream cheese.
Har några gånger försökt baka goda scones hemma, men misslyckats. De smakade inte alls som vanliga scones, även ifall det var ett "standard" recept! Här är ett recept på grova scones. Kanske är goda, kanske inte. Har ni något annat recept ni provat på, som blir riktigt goda scones? Vad brukar ni har på era?

9 stycken

½ dl krossad råg
1 dl vatten
2 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
1 dl rostade solrosfrön
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 tsk stött kummin
50 g smör
1½ dl filmjölk eller mild yoghurt

1. Sätt ugnen på 225°. Koka upp rågkross och vatten i en kastrull. Ta det från plattan.
2. Blanda rågsikt, grahamsmjöl, solrosfrön, bakpulver, salt och kummin.
3. Finfördela smöret i mjölblandningen.
4. Rör först ner filen i rågkrossblandningen och rör sedan ner allt i mjölet. Blanda till en deg.
5. Dela degen i delar och forma dem till runda bullar med mjölade händer. Lägg dem tätt på bakplåtspapper på en plåt. 6. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter. Låt dem svalna.

Kommentarer
Postat av: a

gud vad goda de låter.. måste jag prova!! älskar scones.. till de har jag alltid smör/ost/crem cheese/andra sorters mjukost typ skinkost/vanlig skinka.. jag gör scones med min bästa vän så sitter vi framför tvn och mumsar!! tips till dig och fanny kanske ;).. fast ni verkar föredra "fin middag"-plus-naturgodis-kvällar när ni ses.. hehe...annars får du vara med oss nån kväll:).. mysigast äta scones med nån

2008-07-02 @ 19:00:54
Postat av: Rebecca

E.H scones är inte "riktiga" scones, det är därför de man bakar hemma inte smakar lika dant =) E.H är typ jästa och mycket sötare än vanliga.



jag bakade scones förra veckan eller när det var och lade upp ett inlägg i min blogg. om du klickar på ätbart och scrollar ner kommer du till receptet =)

2008-07-02 @ 19:55:42
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har ett gott recept: Det är till en stor rund kaka eller typ tre små scones.

1 dl vetemjöl

1 1/2dl grahamsmjöl

1tsk bakpulver

1krm salt

30g margarin (rumsvarmt)

1dl mjölk

Blanda ihop alla ingridienser tillsammans.

Sen brukar jag ha i blåbär, blir extra gott. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 5-7min.



Jag brukar bara äta dem rätt uppochner när jag har blåbär i dem och sen nått gott te till!

2008-07-02 @ 21:06:02
URL: http://emmis888.blogg.se/
Postat av: Elin

Scones vet jag inte, men lemoncurd är asgott till! :D Har inget recept på det (pappa brukar göra, men finns även att köpa), men tror att det är typ smör med en massa socker och citron.

2008-07-02 @ 21:28:31
URL: http://ensamvarg.bloggproffs.se
Postat av: Elin

Nu då. (vet inte om den förra kommentaren blev nått :P)

Jo, jag vet inget om scones.. men LEMONCURD är asgott till :D Finns att köpa, men man även göra egen. (Vet dock inte hur, tror att det är smör med en massa citron och socker. hihi)

2008-07-02 @ 21:31:00
URL: http://ensamvarg.bloggproffs.se/wp-admin/
Postat av: Josse

Har tyvärr inget recept men jag gillar att ha ost eller marmelad på, jättegott när de precis kommit från ugnen.

2008-07-02 @ 21:58:19
Postat av: molly

jag har ett recept på kanelscones på min blogg under "bröd" och/eller "soppa" om du vill testa dem... dem är riktigt goda:) ha en fortsatt bra kväll:)

2008-07-02 @ 22:33:03
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: AnnaP

jag brukar göra "vanliga" scones med vetemjöl, bakpulver, salt, smör och mjölk =)



sen brukar jag lägga till lite torkade frukter inuti dom, skitgott!



Tricket med scones är att verkligen SMULA ner smöret i mjölet så att degen blir riktigt smulig :P

2008-07-02 @ 22:50:34
URL: http://myanalife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0