Mat som gör en pigg!

Det är vanligt att speciellt unga kvinnor har järnbrist, och till följd av det blir man hängig och trött. Här kommer lite livsmedel som är bra att äta om du känner av att du är ovanligt trött!

Blodpudding
Lever
Renkött
Pumpafrön
Sesamfrön
Välling
Frukostflingor som All bran och andra berikade flingor
Torkad frukt, t.ex aprikoser
Sojabönor
Quinoa
Kakao
Järnrikebröd (ett tunnbröd att köpa på t.ex ICA)
Jordgubbar
Leverpastej

Och för att man enklare ska kunna ta upp järnet i kroppen ska man äta c-vitamin till dessa järnrika livsmedlen. Så ta en apelsin till din måltid!
Jag borde själv satsa på en järnrikare kost. Jag känner mig ofta trött och hängig, speciellt vid denna årstiden...

image1275

Kommentarer
Postat av: camilla

jag äter blodpudding två gånger i veckan, jättebra mat med mycket järn i.
kram

2008-02-22 @ 19:10:27
Postat av: Tilda

Glöm inte spenaten och broccolin, och en hel mängd andra grönsaker och frukter! Färskt är bäst, men fryst är såklart godkänt. Bästa tänkbara järnbomben kan vara en vegetarisk lasagne med massor av spenat och bönor (och lök, c-vitaminrik!), eller en härlig spenat- och sparrissoppa med gröna ärtor och till det leverpastejmacka.

C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järnet, men ännu viktigare är att kalcium kraftigt hämmar upptaget, så byt ut mjölken mot ett glas färskpressad apelsinjuice eller ett gäng kiwis.. :)

2008-02-22 @ 20:33:17
Postat av: Sara

Och tänk på att koppar behvös i tillräcklig mängd för att ta upp järnet!

2008-02-22 @ 21:03:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0