Då & nu

Okej, jag är för hård mot mig själv. Helt sjukt hård och orättvis! Igår kväll hittade jag mina gamla matdagböcker från tidigare behandlingar. Och det är inte ens längesen!! Jag blev chockad när jag såg papperna, "VA, åt jag SÅ dåligt?!". Såhär såg en typisk dag ut för mig.

"Onsdag 6 Februari 2008

Frukost 6:30. Lågkalorikräm, 1 skiva grovt bröd med philadelphia light, 1 äpple
Lunch 11:15. Några dadlar
Middag 16:20. 150 gram kräftstjärtar, grönsaker, några dadlar, lightsaft"


Hur orkade jag jobba och träna varje dag? Att jag inte dog... hur är det möjligt?! Jag förstår att min mage fortfarande är konstig idag, så som jag misshandlat min kropp! Detta är helt sjukt upprörande faktiskt för när man är mitt i det känns det normalt och "okej". Nu i efterhand... alltså herregud! Light, light, light, lite frukt till "lunch", inget fett, oregelbundet, många timmar emellan måltiderna. Hur orkade jag?!!

Idag äter jag mycket bättre, och inte förrän nu inser jag HUR mycket bättre jag äter. Femtio guldstjärnor till mig själv!


"Lördag 6 December 2008

Frukost 9:00. Gröt med mjölk, banan, frön & kanel, 1 macka med smör, leverpastej, gurka
Lunch 12:00. Tomatsoppa med linser, macka med smör, keso & gurka, 1 kiwi
Mellis 15:00. Fruktsallad - Torkade fikon, banan, äpple, mango, hackade nötter
Middag 18:00. Hemmagjorda köttbullar med riktig potatismos, brysselkål, tomatsås, knäcke med smör, ost, gurka
Kväll: 21:00. 1 macka med smör, skinka, paprika, 1 banan och 1 kopp te"

Ganska sjukt va? Men det allra mest sjuka är att jag inte gått upp i vikt!! Inte något alls. Och när jag åt sådär lite för 10 månader sen gick jag knappt ner i vikt. Det ända som hände med mig var att jag blev trött, blek, svag, yr osv osv. Ett ganska bra bevis på att det TAR TID för kroppen. Man går inte upp i vikt så snabbt som man tror att man ska.

En wake up call för mig i alla fall. Nu blev jag otroligt pepp! ♥

Kommentarer
Postat av: Louise

det är hemskt att se hur lite man åt! jag förstår inte hur jag klarade någonting heller.. kroppen måste gått på sina absolut sista reservlager eller något! usch.. nu får vi kompensera kroppen med mat efter allt jävligt i gjort mot den ;) ha en fin söndag! kramar

2008-12-14 @ 10:18:44
URL: http://myworld2.bloggspace.se
Postat av: Cattis

Ja, jag vet! Himmel..kollade mina gamla matdagböcker förut..såg ugefär ut som ditt matintag när du åt så lite...varför kunde jag vra så dum mot kroppen?! Fatta vad kroppen är tacksam för att vi itne misshadlar den på samma sätt längre:) Å du är jätteduktig!:) Det är SÅ en riktigt ra dag ska se ut, måltiden utspridda över dagen, å masas näring till kroppen så den orkar leva å må bra:) Heja dig!!! Kram!

2008-12-14 @ 10:22:06
URL: http://kaktuuus.blogg.se/
Postat av: A.

Cornelia du är grym!! <3 Du förtjänar verkligen dom där femtio guldstjärnorna! ;)

Ibland är det inte jätteroligt att skriva matdagbok, men det här är ju faktiskt en fördel! Just att man kan gå tillbaka och se hur det var tidigare. Det verkar som att det var bra för dig att se att du faktiskt har gjort stora framsteg! :) PUSS

2008-12-14 @ 10:35:54
Postat av: sara

samma sak här, helt sinnesjukt. nu går man knappt upp alls ju, haha kropppen ahr väl vant sig.

Men du e duktig gumman <3 fortsätt va stark! och du ser, du äter mkt nu, emot va du gjort innan och du e IN T E tjock alls. Du skulle till och med lägga till lite mera ju :P Kämpa.

2008-12-14 @ 11:01:36
Postat av: karin

och jag blev också otroligt pepp nu. ska ner och laga mig en god lunch och njuta nu :) din blogg hjälper mig massa. TACK :)

2008-12-14 @ 11:21:50
URL: http://bubbelsoda.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej! Åh vad jag blev lycklig när jag läste det här inlägget jag bara måste skriva en kommentar! Blev så otroligt imponerad och glad för din skull - misnt 100 guldstjärnor till dig! Wow vad du kämpar och vad du är stark och bra, du kommer ju att fixa det här och bli frisk, jag tror verkligen på dig till hundra procent! Fan vad bra du är, vilka otroliga framsteg! Jag håller själv på att kämpa mig ur min ätstörning och jag har kommit längre än jag någonsin gjort tidigare och känner att jag kommer att fixa det nu och komma ut på andra sidan den här gången till det där bättre livet som finns, och det tror jag att du med kommer att göra! Det är dags nu liksom! Fortsätt att kämpa! Många kramar till dig!

2008-12-14 @ 11:47:48
Postat av: jenny

Jag blir också helt förvånad över min matdagbok, vad hade jag för ideal och tankar tidigare? Jag kan verkligen inte förstå hur jag tänkte när jag fick ångest över ett halvt äpple, vadfan vi är värda all mat i världen. Varför svälta oss själva när 80% av världen är på svält, varför vi när vi har fått turen att leva detta härliga liv och kunna äta oss mätta?

Du är duktig du Cornelia, hang on there!



Tillbaks till laktosintolleransen. Jag var det när jag var yngre och har blivit det igen eftersom jag "mixtrat" och misshandlat min kropp så mycket. Tecken är att du går på toaletten ofta, dvs mer än 2-3 ggr/dag. Fisar som luktar illa, kramp i vaderna under nätterna eller att benen domnar av när du tex sitter. Sen får man som kramper i nedre delen av magen och det bubblar mycket, speciellt på kvällarna eller när man rör sig och tarmarna kommer igång. Känner du igen dig?



Ta hand om dig fina flicka :)

Kram

2008-12-14 @ 12:32:23
URL: http://jennyoregon.blogg.se/
Postat av: stars in heaven

Du är jätte duktig som har ökat på!

Hemskt att se hur lite du åt.



Dom som säger att du inte har gjort framsteg hoppas jag läser detta!



Kram

2008-12-14 @ 14:42:21
URL: http://tisasdagbok.blogg.se/
Postat av: Umma

Gud vilka förändringar du gjort! Helt otroligt duktig är du.

Och precis som du säger: Man går inte upp i vikt för att man vågar äta mer. Desto snarare kan vågen gå åt andra hållet, för hjärnan och insidan av kroppen har så länge suktat efter näring att den gör av med det illa kvickt. Jag kommer ihåg att det inte syntes NÅGOT på utsidan när jag gick upp 5 kg (Det tyckte ju ätstörningssidan var KOPIÖST mycket!) utan det var organen som behövde maten...



Så fortsätt nu att berömma dig själv!!!

2008-12-14 @ 16:25:02
URL: http://umma.blogg.se/
Postat av: Therese =)

Fan vad coolt och fan vad bra!! =)

2008-12-14 @ 17:17:43
URL: http://thereseinletters.blogspot.com
Postat av: Sabina

Det är skillnad alltså. Men du äter ju fortfarande fruktansvärt lite.. Men det är bara att fortsätta kämpa framåt! Hoppas verkligen att du kan få beröm lite då och då för framstegen du gör, kan vara svårt att se när man också ser att du fortfarande har mycket problem.. men det är viktigt att andra också försöker uppmuntra dig på rätt sätt att fortsätta kämpa. Annars kan det så lätt kännas som att allt arbete man har lagt ned på att bli bättre inte räcker till ändå och då kan man lika gärna skita i det.. Men försök hela tiden att prata med dig själv. Låt inte dom falska, sjuka tankarna få leva i ditt huvud utan ifrågasätt dom hela tiden. Du kan vinna över dom och det kommer att bli lättare! Titta tillbaka på när du var som sjukast och försök komma ihåg hur mycket sjuka tankar som levde i dig och jämför med nu. Känn dig peppad över att du är så sjukt stark att du har lyckats komma framåt!! Klarar man av att övervinna sin ätstörning vad klarar man inte då!?

2008-12-14 @ 18:24:43
URL: http://sabinii.devote.se/
Postat av: SANNA

Jättebra mat och bra med regelbundna tider :)

2008-12-14 @ 18:34:21
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: Sandra

UNDERBART framsteg=D Helt fantastisk, jag tror på dig!!!!

2008-12-14 @ 21:28:01
Postat av: hanna

Underbart duktigt! Håller med femtio guldstjärnor till dig:) Keep going strong!

2008-12-14 @ 21:34:28
URL: http://halshammar.styleblogg.se
Postat av: Josefin

jag tycker det kan vara så underbart att se hur pass mkt man kämpat och att det faktiskt ger resultat. kämpa på, <3

2008-12-15 @ 04:00:47
URL: http://stendahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0