Jag vill ju! Men går det...?

Imorgon ska jag till kliniken efter sommaruppehållet. Min psykolog har ju slutat, så jag har bara min sjukgymnast kvar som jag går till. Det är den enda hjälpen jag får just nu. Har bara två alternativ. Skrika, böla och gnälla för att få någon seriös hjälp, eller klara mig på egen hand. Och klara mig själv har jag ju inte gjort de senaste 7 åren. Så varför skulle det gå nu? Vad skulle vara annorlunda idag? Visst, jag har kunskapen och erfarenheten... men är det vad som krävs? Nej, det krävs så förbannat mycket mer. Jag måste kämpa med hela min själ... och det GÅR INTE på egen hand. Jag försöker, verkligen! Men det känns som jag bara sväller. Växer. Blir överviktig. Jag känner mig överviktig! En normal människa med min kropp hade förstått att det inte är sant. Men jag! Dumma jag! Jo jag tror jag är på gränsen till fetma. Det känns så. Och ibland är känslor så starka att de upplevs som verklighet.

Ibland tror jag att jag är mentalt sjuk. Rubbad. Slagen i huvudet eller liknande. Vad är det som är så förbannat svårt?! Jag har ju bestämt mig. Jag vill bli frisk. Ändå går jag här och nojjar med maten och tränar även fast jag inte vill. Kan man bli frisk när man håller på såhär? Hur gör man för att ge allt? Jag är ju helt bestämd och helt säker på att jag vill bli frisk. Jag är så trött på detta att jag håller på att kräkas...!

Kan det vara så att jag är ett "hopplöst fall"? Det kommer ni skriva att jag inte är, för ni ser mig genom era ögon och inte mina. Men jag känner mig som ett hopplöst fall som aldrig, aldrig kommer bli fri från detta fängelse...

Kommentarer
Postat av: Martina

Förmodligen finns det inga "rätta" ord, men jag vill bara säga en sak; Jag tror på dig, av hela mitt hjärta.

Jag tror på att du kommer bli "frisk" ( för vad är frisk? ) från sjukdomen.. Med den viljan du visar genom bloggen så tror jag på dig till 100%.

2008-08-14 @ 22:26:01
Postat av: jenny

jag blir ledsen när du skriver sådär. Om du tycker du är på gränsen till fetma..då lider jag verkligen av fetma för jag har så mkt mer former och kurver än dig. Men jag deppar inte för det..vi är fina som vi är allihopa =)

2008-08-14 @ 22:56:13
URL: http://jnyyy.blogg.se/
Postat av: ingela

finns det NÅGOT sätt jag kan hjälpa dig????

2008-08-14 @ 22:59:43
URL: http://zariaza.blogspot.com
Postat av: Cattis

vet du vad Cornelia! Det känns EXAKT som att jag själv skulle ha skrivit allt det där! EXAKT! Känner PRECIS likadant!

Å hur man gör för att bli frisk?! Gör tvärtemot vad sjukdomen säger! Om du blir tvingad att träna (som man blir, det är en plåga, speciellt när man känner sig trött å absolutabsolut INTE har lust eller ork) så ska du inte göra det! Gör något helt annat istället! När du står å väljer mellan att äta något du tycker, på riktigt är gott, eller något fettsnålt, halvtorrt, lagom smaklöst, som smakar okej men inte mer, gör tvärtom! Ångesten kommer, ja det gör den. Men varje gång du utmanar dig så avtar den! Det är bevisat! Det finns forskning som tyder på det! Å jag lovar, du är inget hopplöst fall!

Å du kommer inte rusa upp i vikt. Tänk, hur skulle det se ut om alla människor skulle göra det av att bara äta de man mår bra av, å gillar?! Det är INTE verklighet! Det är INTE SVart eller VITT! Fast man tror det...för det är en del av den här förbannade helvetes-sjukdomen! Men vi ska klara det! Å det ända sättet är nog att bestämma sig på riktigt, å bara köra!

KRAM!

2008-08-14 @ 23:10:56
URL: http://kaktuuus.blogg.se/
Postat av: Lina

Det är inte konstigt att du känner så, jag kände själv så. Frisk till 110% blir man inte, men till 90. Det går att skjuta bort tankarna för det mesta, man måste bara vara stark!

2008-08-15 @ 00:18:09
URL: http://meduzan.blogg.se/
Postat av: anna

Hopplöst fall är nog en vanlig tanke, jag tänker likadant som du iaf. Jag vill så himla mycket men ändå så är det nån spärr där i bakhuvet som gör att jag agerar annorlunda. Det kvittar om jag säger nu att du inte är ett hopplöst fall för du kommer inte tro på mig ändå, du måste finna bekräftelse i dig själv (det är det jag håller på att lära mig nu). Du har inte funderat på att gå KBT? (jag vet inte riktigt vad du går så du kanske gör de redan?)Jag tycker det är alldeles lysande och funkar för mig! Hör av dig om du undrar nåt :)

Stor kram till dig!

2008-08-15 @ 08:27:58
URL: http://yaa.blogg.se/
Postat av: Miste

(Precis som du förutspådde:P) så är du inte ett hopplöst fall, klart du inte är Cornelia! Men du behöver antagligen en rejäl spark i baken för att ta ur dig detta! Du ahr rätt att få hjälp på vägen! Hoppas du klarar av att vara tydlig å visa vad du verkligen vill idag på kliniken, du förtjänar att må bäst!

2008-08-15 @ 08:29:14
URL: http://mistelaj.blogg.se/
Postat av: jenny

klart jag vet du har anorexi..det är inga sunda tankar du skriver ner direkt. Jag hoppas du blir frisk!

2008-08-15 @ 08:50:34
URL: http://jnyyy.blogg.se/
Postat av: stardust

Du är så medveten om hur du tänker så jag tror inte att du är ett hopplöst fall.



Det du behöver göra är att sluta klanka ner på dig själv, finna en Cornelia du trivs med och accepterar.



Har du funderat på exorsim? Jag såg på tv häromdagen att en tjej blivit fri sin anorexi med hjälp av en präst..

låter säkert helt fel, men det funkade för henne. Hon var inte religiös och hon var förtvivlad och ville ur sin sjukdom.



Det hon sa att det hade känts efteråt var att matfixering och utseendefixering var mkt mindre.



Jag funderar på om jag ska testa det. Det är väl värt ett försök om inte annat.



KÄMPA vidare!

kram

2008-08-15 @ 09:50:21
Postat av: Sandra

Du e som ett... "ljus" bland alla med anorexi o en förebild. Helt allvarligt, du är otroligt duktig o ja hoppas, hoppas, hoppas, HOPPAS att du också förstår o känner de en dag, o att du klarar dig igenom de här, för de tror ja att du kommer göra. Skrik o säg ifrån om de e de som behövs!!!

Ta hand om dig<3

2008-08-15 @ 13:52:47
Postat av: z

Jag håller tummarna för dig! Frisk blir man ju aldrig helt (tankarna maler ändå), men man kan lära sig hantera det.

2008-08-15 @ 15:17:28
URL: http://zumiii.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0