Goda scones!

Har snackat ett tag om att jag varit sugen på att baka scones, idag gjorde jag det. En nyttigare variant. Var först tveksam ifall de skulle bli goda. Men GUUUUD vad goda de var!! Nästa gång ska jag dock baka vanliga scones för att se hur det smakar. Men ni mååste testa dessa!
Jag åt dom med ost och messmör. Kan tänka mig typ cream cheese också... mmmm!






Scones

11-12 stycken

4 ½ dl fullkorns dinkelmjöl (hade själv bara vanligt dinkelmjöl hemma, blandade det med lite fullkornsvetemjöl)
2 dl havregryn
½ dl krossade linfrön (blandade hela och krossade eftersom de krossade nästan va slut)
10 st finhackade, torkade aprikoser (jag skippade helt)
1 tsk salt
1 msk bakpulver
¾ dl flytande smör eller 75 gr fast matfett
2 ½ dl naturell yoghurt

Blanda de torra ingredienserna i en bunke och häll i fettet (eller skiva i om det är i fast form). Nyp till smulor med fingrarna. Blanda ner yoghurten och platta ut degen (på mjölat bakbord med mjölade händer, det blir rätt kladdigt) till en platta ca 1½ cm tjock. Ta med utstickare eller ett glas ut små runda scones på ung 6 cm i diameter. Knåda ihop degresterna och gör om proceduren tills degen är slut. Lägg på plåt med bakplåtspapper, nagga med en gaffel och grädda i 250 grader ugn 10 minuter.

Kommentarer
Postat av: miss h

Mmmmm! Ser supergott ut! Synd att du inte kunde baka til mej me! E för lat för o baka just nu!!!

Gott m varma scones o ost på! Och te till!!!

gillar du marmelad då o då?

2008-08-13 @ 19:01:56
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Postat av: KRYCKAN

Scones är mkt gott, speciellt den lite "nyttigare" varianten tycker jag :) de vanliga är bara goda nybakade enligt mig. men hur som helst, kul med inspiration!

2008-08-13 @ 20:43:57
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: Jennie

jag bakade också scones idag! :D

2008-08-13 @ 22:25:16
URL: http://kakuseiheroism.blogg.se/
Postat av: Mysan

Ska prova dessa sconsen till på torsdag, när ett par kompisar kommer över! Låter hur smarrigt som helst!!

2008-09-16 @ 14:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0