Dagvård? Är det kanske något för mig?

Har precis avnjutit chili con carne med knäckebröd och goudaost. GOTT! Nu ikväll kommer min storebror hit och ska sova här hela helgen. Mysigt. Får väl ta och hitta på någonting. Fasar fortfarande för måndag... VILL INTE! Jag vet liksom att eftermiddagsmelliset kommer uteslutas igen, eftersom jag tvingas äta det på jobb isåfall. Jag vet att det är svagt av mig, men jag klarar det inte. Vi sitter inpå varann, och där finns ingenstans att gå undan. Dålig ursäkt tycker säkert många, men jag klarar inte det. Det är frustrerande, men de sjuka tankarna brukar komma då och säga "strunt samma, det är bara bra..."

Jag är långt ifrån frisk, jag vet det. Tankemässigt så finns all denna kontroll kvar som gör mig fullständigt galen! Det är inte kul att leva såhär. Jag orkar inte bli sämre igen... jag orkar inte jobba dag ut och dag in och inte ha ork att ta hand om mig själv och må bra. Jag har mått så himla bra under min ledighet! Ätit massa gott, skrattat, levt, njutit, kunnat slappna av och vila.

Jag har inte vägt mig på ett tag, så jag vet faktiskt inte om jag är normalviktig eller inte. Tror jag har ett bmi på ca 18.5. Jag trivs rätt bra med min kropp just nu, den är helt okej. Jag kan ibland se att jag är smal, men samtidigt inte pinnsmal så att jag behöver skämmas över att varenda ben i kroppen syns. Det är jätteskönt, men alla tankar är fortfarande där! Var ska jag göra av dom?

Vet ni vad som kanske varit bra för mig? Att ta en pause från jobbet, börja på dagvård och bli så frisk jag bara kan. Jag känner verkligen att det är prio nummer 1 just nu. Jag måste vara hel innan jag kan ge mig ut i livet och allt det har att erbjuda.

Vad tycker ni? Tror ni jag ens hade kommit in på dagvården? Är jag klok som tar mig själv framför jobbet? Det kan låta som en självklarhet, men för mig är det inte det. Är jag bara fånig som känner att jag inte är helt frisk?

Ja, jag är osäker på mig själv. Det är ingen hemlighet.
Hoppas ni har tips och tankar om hur jag borde göra... det uppskattas!
Kramar!

Kommentarer
Postat av: dunderklumpen

Absolut tycker jag att du ska gå dagvård!!!

Går dagvård själv just nu och det hjälper jättemycket. Tror att man kommer till en viss gräns själv, där man kan äta lite, man klarar sig. Men att bli helt frisk själv? Nej, det tror jag är svårt.

Satsa på dig själv och gör det nu! Du kommer inte ångra dig och du kommer att ha igen det i resten av ditt liv!



Kram

2008-08-08 @ 19:31:30
Postat av: carolina

dagvård gumman, helt klart! du har hela livet på dig att jobba. jag VET, jag började jobba fast jag kände att jag inte skulle klara det, och det slutade riktigt illa. ta hand om dig <3

2008-08-08 @ 19:33:59
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: isa

nej, du är inte fånig på ngt sätt, att bli frisk är viktigast! MEN ta inte ut allt elände i förskott, ta en dag i taget, det kanske inte blir så illa som du tror.

kram.

2008-08-08 @ 19:40:24
Postat av: Jossi

Du ska inte tänka på jobbet när du känner såhär! Du är mkt viktigare! jag känner precis likadant inför skolan...men du har massa chanser på dej att jobba men inte hur många chanser som helst att bli frisk! dagvård tkr jag!

Kämpa på, jag vet hur det är, djust nu är d nog den värsta peridoden i mitt liv :(

2008-08-08 @ 21:19:42
URL: http://entjej.webblogg.se/
Postat av: Maja

Abslut dagvård. Fan va klok du är Cornelia!

Du måste sätta dig först, inte alla andra. På så sätt bryter du mönsteret av att du alltid ställer upp för alla andra innan dig själv.

Om du inte tar tag i det nu, så lär du får hanka dig fram hela livet i rädsla av att falla tillbaka då och då (vilket lär hända.)

Förlåt om jag låter hård men det är så jag ser på det:)



Och genom att gå på dagvård så får du ju liksom peppningen och rutinerna att fortsätta sköta maten som du gör nu och sen även ännu bättre:)

Du behöver nog den puschen (och få höra andras historia), och jag tror att det är det bästa just nu, för du har kommit så långt i hela din tillfriskning (heter det så):p

Det är typ det här som är det sista nu, och sen kanske du kan kombinera dagvården med jobb också, och iom det även få in de bra rutinerna där med, och resten av livet?



Kram

2008-08-08 @ 22:34:17
Postat av: m

En gång hade jag ett sommarjobb som gick ut på att sitta framför datorn och ringa, beställa, skriva order osv. det var dålig luft, instängt och jag kände mig trött och deprimerad hela tiden!

Då blev mina äs mkt värre än innan och ofta när man mår sämre i själen så blir ju också ätstörningen värre!



Dagvård är säkert jättebra men jag tror att den bästa vården är att hitta det man verkligen brinner för och göra saker som man blir lycklig av! Du har ju en bra blogg och en bok på G...



Är pengarna du tjänar verkligen viktigare än din hälsa?

Ge jobbet en chans, men om du inte orkar så ta en pause innan det är för sent, så tr jag iaf!



Massa kramar

2008-08-08 @ 22:49:45
Postat av: Sessan

GÖR DET!!!

Jag lovar... Själv gått igenom det och det är det sundaste beslut jag någonsin tagit. Jag hade inte aning om hur sjuk jag var i mina tankar, det inser jag först nu. Du kommer att få ett liv du inte trodde fanns <3



Kramar

2008-08-08 @ 22:56:18
Postat av: Emma

Jag tycker absolut att du ska tänka på vad som är bäst för dig! Om du känner dig öppen för dagvård och vill det ska du göra det tycker jag. Som du säger, så att du kan lägga det bakom dig istället för att ta chansen att kanske falla tillbaka ännu mera i sjukdomen.

Ta hand om dig! :)

2008-08-09 @ 00:55:04
URL: http://emmis888.blogg.se/
Postat av: Cattis

Jag tycker absolut du ska satsa på dagvård! Satsa allt på att bli frisk, att LEVA! <3

2008-08-09 @ 01:26:11
URL: http://kaktuuus.blogg.se/
Postat av: Norsk

I Norge har vi ikke dagvård (vad jeg vet), men det høres ut som en super mulighet til å bli av med sykdommen en gang for alle. At setta fokus på seg selv blir aldri fel!



Jeg kjenner meg igjen i problemet med å spise på jobb. Jeg har vært frisk i mange år, men jeg liker(gillar) fortsatt(fortfarande) ikke å spise i omgivelser som er bråkete (störiga?). Når jeg spiser må jeg ha ro på meg (være "lugn"). Om du er okej med å spise (eta) selve lunchmåltidet (spiser du det hjemme hver dag?), kan du jo forsøke å ha med deg en smoothie e.l. på jobb etter lunchen, som du bestemmer deg for at skal drikkes opp innen jobben er slut for dagen..det har hjulpet meg! Det hjelper også å bestemme seg for å tenke postivt, typ: Mmm..va godt det skal bli med en smoothie:). Jeg vet at det ikke er enkelt å tenke på det på den måten, men forsøk å identifisere i de "syke tankene" som vil ha deg til å hoppe over måltider..bestem deg for å gi dom en fight:)



Når det gjelder jobben...tenk en og en vecka framover i tid. Det kan kjennes håpløst at neste ferie er om typ 120 dager, men du må glede deg over alle de små positiva sakene som kommer at henda på dom helt normala dagene også..det kommer til å bli mange av dom!

-Keep up the good work girl:)

2008-08-09 @ 04:48:41
Postat av: ellinor

Tycker dagvård låter jättebra. Självklart ska du tänka på din hälsa före ett jobb. Om du redan nu vet att du kommer hoppa över ett mellis pga att du är på jobbet tycker jag att dagvård vore bättre. Och varför skulle inte du få gå på dagvård när andra får. Du har rätt att få hjälp.

2008-08-09 @ 06:57:18
URL: http://ellinorss.blogg.se/
Postat av: kikki

Jaa, det låter som en jättebra idée tkr jag! :D Kör på det! :) Kramar!

2008-08-09 @ 07:28:27
URL: http://kikkiiii.blogg.se/
Postat av: Miste

Du är dte viktigaste du har och prio nummer ett! Gör allt du kan för att må en smula bättre! Tror dagvård vore jättebra, det är lätt att annars stå å stampa på samma punkt. Vore inte MHE något?

2008-08-09 @ 09:51:07
URL: http://mistelaj.blogg.se/
Postat av: Victoria

Tror att det helt klart kan vara bra för dig. Du är det viktigaste i ditt liv och du ska sätta dig först och främst, och dagvård kan säkerligen hjälpa dig på vägen om du känner att du får mer negativa tankar när du jobbar å så...

Hoppas du väljer ngt som du känner är bra för dig, det är det viktigaste.

ha en bra dag!

2008-08-09 @ 09:54:45
URL: http://victoria---h.blogspot.com/
Postat av: AE

Din hälsa kommer före vilket jobb som helst. Bättre att du verkligen blir frisk innan du börjar ge dig ut i världen



kram

2008-08-09 @ 10:04:44
URL: http://anorex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0